Spruter kjølevæske ved mye gass..

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by rundgren »

Etter en litt frisk start fra rødt lys i dag, kom det damp fra under panseret. Stoppet og sjekket, og det er kjølevæske/vann over hele motoren...Bilen var ikke gått varm, så stussa litt. Så prøvde jeg å gi mye gass med panseret oppe, og ganske riktig kom det en fin liten fontene (se video).

For meg ser det ut som om det kommer fra denne slangeklemma.. Det er kanskje inngangen til motorblokka?
Rett nedenfor til venstre for strammeren på klemma, ser dere en liten sprekk i slangen.. Skal den være der, eller er det den som er problemet? Den ser i utgangspunktet ganske velformet ut, altså som om den hører til på slangen..

Image
Image


Her er video av hvordan det ser ut når jeg gir gass mens jeg står ved førerplassen og filmer gjennom sprekka i bakkant av panseret.
http://www.youtube.com/watch?v=E8bsfYHg ... e=youtu.be
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by mads »

Jøss, da.. Den var fiffig ;-/ Kommer ikke på annet enn det antagelig alle andre også kommer på, nemlig et en nesten-lekkasje gir etter når vanntrykket siger litt etter pumpa når den jager vannet litt fortere rundt eller maskinen vrir seg litt i festene og drar litt i en slange. Ralling på høyt nivå, dette :P
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by jonsto »

Med den spruten skulle det ikke være vanskelig å finne ut hvor det kommer fra. Når du vet det kan du begynne og finne årsaken. Mads er sikkert inne på noe. En liten lekasje som blir større når trykket i systemet øker. Sannsyneligvis hull i en slange. Muligens til varmeapparatet. Men som jeg sa, finn ut hvor spruten kommer fra først, og så hvorfor det spruter. :wink: :idea:
Mvh
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by fido »

Det ser jo ut som den er ganske retningsbestemt, og ettersom Xantia tilhører den generasjonen som har mekanisk gasswire kan du jo ikle deg passende verneutstyr og sveive litt på snella foran. Den mistenkte slangen sitter vel skjult av torpedoveggen når man spionerer gjennom panserglippen.
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by rundgren »

Takk for tips så langt. Fikk dama til å tråkke hardt på gassen, og da viste det seg at lekkasjen kom fra inngangen til varmeapparatet.

Der den høyre slangen går inn i plasten er det en liten sprekk.....
Image

Etter minimalt med fikling, kom slangen ut. Prøvde å dyttte den på plass etter beste evne, men når jeg starta opp og ga gass så løsna slangen:
Image

Noen tips?
Det kan ikke være noe som er tett inni varmeapparatet sånn at motstanden er for stor? Eller er det sannsynlig at slangen bare har løsna?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by rundgren »

Takk for informativ link! Noen grunn til at det ikke skulle funke å feste slangen min på nytt med silikon og duct-tape, forresten?
Plasten så hel og fin ut, såvidt jeg kunne se.. Det er vel verdt et forsøk?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by Göran W »

Säkert värt ett försök då alternativet med nytt/original lär kosta..... Var noga med rengöring för bästa fäste. Om den pressade hylsan som går utanpå slangen verkar sprucken så kanske den kan klämmas åt lite med en utvändig slangklämma?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by rundgren »

Göran W wrote:Säkert värt ett försök då alternativet med nytt/original lär kosta..... Var noga med rengöring för bästa fäste. Om den pressade hylsan som går utanpå slangen verkar sprucken så kanske den kan klämmas åt lite med en utvändig slangklämma?
Plasthylsen som slangen går inn i var hel og fin. Forstår ikke helt hvordan slangen har løsnet, men heller ikke hvordan den skal henge fast originalt. Lim? Ingen rester på slangen.. Er den bare mekanisk festet?
Uansett: I går kveld rengjorde jeg, pusset forsiktig med sandpapir og smørte på et tjukt lag med silikon. Tenker å dekke til med selvvulkaniserende tape i dag, fylle på vann og kjølevæske og krysse fingrene. Skal på hyttetur i helga (bare en times kjøring), så dette kan bli interessant. 50/50 for at jeg kommer hjem ved hjelp av NAF, hehe.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by jonsto »

rundgren wrote:Plasthylsen som slangen går inn i var hel og fin. Forstår ikke helt hvordan slangen har løsnet, men heller ikke hvordan den skal henge fast originalt. Lim? Ingen rester på slangen.. Er den bare mekanisk festet?
Bare mekansk har jeg egentlig ingen tro på. Den er ikke tredd inn på en rørstuss da? (Som er knekt og sitter igjen inne i slangen) Og så er den yttre plastringen i stedet for slangeklemme? Bare feste i yttrkant høres litt rart ut. Men Citroen har jo laget rare løsninger før, så hvem vet. :mrgreen:
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by rundgren »

jonsto wrote:
rundgren wrote:Plasthylsen som slangen går inn i var hel og fin. Forstår ikke helt hvordan slangen har løsnet, men heller ikke hvordan den skal henge fast originalt. Lim? Ingen rester på slangen.. Er den bare mekanisk festet?
Bare mekansk har jeg egentlig ingen tro på. Den er ikke tredd inn på en rørstuss da? (Som er knekt og sitter igjen inne i slangen) Og så er den yttre plastringen i stedet for slangeklemme? Bare feste i yttrkant høres litt rart ut. Men Citroen har jo laget rare løsninger før, så hvem vet. :mrgreen:
Mvh
Hvis rørstuss betyr det jeg kanskje tror det betyr, så er den nok det. Virker som om det er et stykke innafor sitter en krage der slangen passer. Men at dette skal holde over tid og under trykk skjønner jeg ikke helt..
Smørte på med silikon i går, og i dag var det nesten tett. Prøver meg med enda mer silikon.... Ble anbefalt vulkaniserende gummitape til å ha utpå silikonen, men fikk ikke denne surra stramt og mange nok ganger rundt til at den satte seg. Ble Duct-tape i stedet, som sannsynligvis ikke gjør noen nytte for seg i det hele tatt..
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by rundgren »

rundgren wrote: Smørte på med silikon i går, og i dag var det nesten tett. Prøver meg med enda mer silikon.... Ble anbefalt vulkaniserende gummitape til å ha utpå silikonen, men fikk ikke denne surra stramt og mange nok ganger rundt til at den satte seg. Ble Duct-tape i stedet, som sannsynligvis ikke gjør noen nytte for seg i det hele tatt..
Etter runde 2 med silikon og et par ukers litt forsiktig kjøring (unngått kombinasjonen full gass og full varme på varmeapparatet som var det som utløse dette sist), så er dette nå ganske tett. Det svetter litt fra skjøten, kjenner lukta på fingrene etter jeg har kjent etter. Men det synker ikke merkbart på nivået i ekspansjonstanken, så da er det jo ikke så verst stilt.
Skulle gjerne ha fiksa dette "ordentlig," men det virker vanskelig uten en stooor operasjon.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Spruter kjølevæske ved mye gass..

Post by pål »

En annen ting : Når kjølevannet er så rust-brunt ville ihvertfall jeg tenkt på å bytte ;)
har masse Citroèn:-)
Post Reply