Nivåregulering, nivåsensor bak?

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
B1ack_Mi16
Posts: 15
Joined: Tue 21 Feb, 2012 09:42

Nivåregulering, nivåsensor bak?

Post by B1ack_Mi16 »

Hei

Da jeg mangler deler av ledningsnettet til nivåregularinga på 405 T16, så prøver jeg meg her.

Selve nivåmåleren ser slik ut:
Image

Er dette noe som ligner på tilsvarende enhet for Xantia? Jeg er i hovedsak ute etter om pluggen kan matche så jeg kan dra på huggern å skaffe meg litt ledninger.

Innspill mottas med takk :)

Kristian
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Nivåregulering, nivåsensor bak?

Post by tronde »

Du bør registrere deg med et fiktivt firma på
http://public.servicebox.peugeot.com/

Det er delekatalogen til Peugeot.

Da finner du evt. et delenummer som du plugger inn i

http://service.citroen.com/

Peugeot og Citroën har samme delenummer for like deler.
B1ack_Mi16
Posts: 15
Joined: Tue 21 Feb, 2012 09:42

Re: Nivåregulering, nivåsensor bak?

Post by B1ack_Mi16 »

Da har jeg faktisk klart å finne denne ledningen jeg leta etter. Den lå da i garasjen må vite :)
Men etterhvert som jeg har kommet lenger i prosessen ser jeg at det er andre ting som mangler også.

Monterte opp LHM reservoaret i går kveld, og tenkte å få fyrt igang systemet.

Image

Fikk lufta en del (men må kjøpe mer LHM, hadde kun 1 liter), og fikk litt trykk i systemet.

Image

Ulempen er at jeg måtte kjøre ting manuelt, bare tvangskjørte pumpa med strøm. Problemet nå er at jeg mangler en del, et lite kretskort ellerno, som skal ta seg av selve nivåregularinga tror jeg. Det er den saken som heter C508 på koblingsskjemaet det er snakk om. Har dere noe peiling på om det finnes noe tilsvarende del på en eller annen Citroen det kan gå an å prøve seg med? Jeg har ikke klart å finne denne delen i peugeot delekatalogen. Finner den kun på dette skjemaet som kommer fra 405 4x4 supplementary manualen jeg har.

Image

Tips mottas med stor takk :)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Nivåregulering, nivåsensor bak?

Post by Göran W »

Kan inte tänka mig att något från Citroën passar här! Citroen har inget eldrivet utan ALLT sköts mekaniskt/hydrauliskt. Vet iofs inte hur det ser ut på C5/C6 men jag tvivlar......
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Nivåregulering, nivåsensor bak?

Post by pål »

Hmmm , kan det sitte noe slikt på Xm med Hydraktiv tro ?
C5 har ihvertfall elektrisk drevet hydraulikk , regner med at C6 også har det ;)
har masse Citroèn:-)
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: Nivåregulering, nivåsensor bak?

Post by skogn »

pål wrote:Hmmm , kan det sitte noe slikt på Xm med Hydraktiv tro ?
C5 har ihvertfall elektrisk drevet hydraulikk , regner med at C6 også har det ;)
Nei det er nok i prinsippet helt likt system for høydejustering på alle Xm'ene som det er på feks Cx, dvs helt uten noe elektronikk.
Mulig C5 kan ha noe som ligner men tviler på noe av det passer uten store forandringer
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Nivåregulering, nivåsensor bak?

Post by pål »

Tja , i å for seg riktig , men ,,, Hydraktiv Xm har noe ( en svart boks med ledninger inn ) like ved siden av og i forbindelse med høydekorrektørene , mistenker at dette er noe ifbm høydejustering (lavere normalhøyde) i høyere hastigheter , eller "sport" modus
har masse Citroèn:-)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Nivåregulering, nivåsensor bak?

Post by tronde »

pål wrote:Tja , i å for seg riktig , men ,,, Hydraktiv Xm har noe ( en svart boks med ledninger inn ) like ved siden av og i forbindelse med høydekorrektørene , mistenker at dette er noe ifbm høydejustering (lavere normalhøyde) i høyere hastigheter , eller "sport" modus
Det du tenker på er karosseribevegelsesgiveren på foraksel. Den gir info om hvor mye, og hvor fort karosseriet endrer høyde. Dette brukes til å fortelle hydractivestyringen om fjæringen skal strammes opp, eller ikke. Den har ingen innflytelse på bilens høyde, og den gir heller ikke svaret i absolutt verdi.
Denne giveren er optisk, og man må telle pulser for å finne ut hvor stor bevegelsen er.

Nå kan jeg ikke se trådstarters bilder i dag, men jeg mener å huske at den giveren han er på jakt etter kun er et sett med brytere som åpner/lukker ved høydeendring.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Nivåregulering, nivåsensor bak?

Post by tronde »

Det kan være at man finner noe info om hvordan systemet er skrudd sammen i det som ofte kalles "Peugeot servicebox". Det er backupløsningen til nettportalen som verkstedene bruker. Den finnes for nedlasting i flere av nettets mørkere kroker, men noen selger den visst på QXL også.

http://www.qxl.no/pris/bil-mc-baat/dele ... 672780344/

Jeg vet ikke om 405 er for gammel til å være lagt inn med mye info. Hør evt. på noen Peugeot-forum om det er noen som har den, og kan sjekke for deg.
B1ack_Mi16
Posts: 15
Joined: Tue 21 Feb, 2012 09:42

Re: Nivåregulering, nivåsensor bak?

Post by B1ack_Mi16 »

Da var påska omsider over og man er tilbake i gjenge igjen :)

Jeg kan opplyse om at etter litt leting så fant jeg faktisk denne ledningen jeg leita etter.
Har fått kobla sammen opplegget og lufta systemet, så nå fikk den strekt seg litt.

Så da kan det omsider se ut som at dette er i boks. Nivåmåleren er nok som noen her nevnte over i bunn og grunn en bryter som sier om bilen er over eller under "nullpunktet" (standard høyde). Så ligger det inne et delay på ca. 10 sekunder den må være utenfor standardposisjon før den korrigerer opp/ned.

Image
Post Reply