Mykere kuler?

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Mykere kuler?

Post by vegardb »

Hvorfor er Xantia så mye stivere enn for eksempel CX? De veier jo omtrent det samme. Det jeg egentlig lurer på er; hvis man tar kuler fra en CX på en Xantia, vil den da bli mykere? Eller er det mer enn kulene som styrer "mykheten"?
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mykere kuler?

Post by mads »

Kula, altså trykk og størrelse, sammen med dempe-ventilen bestemmer karakteristikken. Frem til tidlig 70-tall var ventilen løs, siden må man velge blandt alternativene. Husk å skille mellom "fjær" og demping her. Og det er to slags dempping; inn og ut eller tur/kompresjon og retur.

Bytter du kule bytter du fjær og demper. En XM med hydraktiv med vanlige CXkuler blir veeeldig myk og for svakt dempet til at den kan kjøre særlig trygt i særlig fart over store humper. Spesielt kompresjon dempes for svakt så den bunner ganske fort. Samme kan gjøres med andre modeller og kuler.

Det har vært en gradvis overgang fra DS'en kom til dagens hydraulikk biler. Tidlig CX er lik sen DS. Tidlig planke-XM er lik sen CX. Og kuler finnes i et utall utgaver og kan byttes rundt innen visse grenser. En annen mulighet er å jukse litt med trykket. Større trykk gir mykere fjær siden kompresjon er i % av volum. Og med større trykk er større del av kula fyllt med nitrogen i stedet for olje. Mye moro her ;)

Tror jeg er enig med deg; de fleste tjener på litt mykere karakteristikk (fjær og deming) så lenge det er innenfor hva som er trygt å kjøre med. Selvfølgelig spiller kjøremønster også inn. Så å finne en kule med passende demping, kanskje litt større og litt høyere trykk kan gi bra resultat. F.eks er front-kule bak på CX (break?) visst et trix
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Mykere kuler?

Post by Göran W »

Glöm inte att Xantia har typ McPherson-ben fram. Det begränsar den möjliga längden på fjädringen!!!
Om din Xantia dessutom har hydractive så kommer det INTE att fungera med CX-klockor!
Lätt överfyllning (5-10bar) av originalklockorna kan vara lösningen. Provkör under säkra förhållande med hög hastighet och inbromsning samt sväng samtidigt så att du inte råkar ut för en chock nästa gång du möter en älg!!!!! (eller barn :( )
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mykere kuler?

Post by mads »

Göran W wrote:Glöm inte att Xantia har typ McPherson-ben fram. Det begränsar den möjliga längden på fjädringen!!!
Om din Xantia dessutom har hydractive så kommer det INTE att fungera med CX-klockor!
Nei, som jeg skrev om XM'en med CXkuler. Det var en v6 med defekt HA. Jeg kjørte en del med det og det hadde sin klare begrensning.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Mykere kuler?

Post by jonsto »

Etter mine lister er det tre forskjellige kuler fram på Xantia.
1,6i, 1,8i diesel uten aktiva: 400ccm 70 bar og 1,65mm hull i demperventilen.
2,0IE, 1,9 TD ikke aktiva: 400ccm 55 bar og 1,5mm hull.
2,0, 2,0 16V aktiva, 1,9 TD aktiva: 400ccm 50 bar og 0,6mm hull.

På CX er kulene fram: 500ccm 75bar og 1,8mm hull.
Turbo: 500ccm 75 bar og 1,65mm hull.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mykere kuler?

Post by mads »

Se det, takk jon! Slikt opplyser allmuen ;)
jonsto wrote:2,0, 2,0 16V aktiva, 1,9 TD aktiva: 400ccm 50 bar og 0,6mm hull.
Her skal det vel være 1,6mm hull, eller så? Hvis ikke tror jeg et lite eksperiment tegner seg... <plystre-plyste>
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Re: Mykere kuler?

Post by vegardb »

Da blir det prøving med CX-kulene på Xantia! Tilbakemelding følger!
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Mykere kuler?

Post by jonsto »

mads wrote:Se det, takk jon! Slikt opplyser allmuen ;)
jonsto wrote:2,0, 2,0 16V aktiva, 1,9 TD aktiva: 400ccm 50 bar og 0,6mm hull.
Her skal det vel være 1,6mm hull, eller så? Hvis ikke tror jeg et lite eksperiment tegner seg... <plystre-plyste>
Mulig det, men det står 0,6 i mine papirer. Har ingen mulighet for å kontrolere.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mykere kuler?

Post by mads »

vegardb wrote:Da blir det prøving med CX-kulene på Xantia! Tilbakemelding følger!
Da hadde jeg startet meeeget forsiktig og forventet fullt utslag i begge retninger og konsekvensene kan du jo selv spekulere over. Hjul i lufta på bil i fart er for ..ermm.. lett øvede, kanskje..
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: Mykere kuler?

Post by skogn »

mads wrote:Se det, takk jon! Slikt opplyser allmuen ;)
jonsto wrote:2,0, 2,0 16V aktiva, 1,9 TD aktiva: 400ccm 50 bar og 0,6mm hull.
Her skal det vel være 1,6mm hull, eller så? Hvis ikke tror jeg et lite eksperiment tegner seg... <plystre-plyste>
Og hvorfor skal det være 1,6mm og ikke 0,6mm?
Det er nok 0,6mm eller deromkring det skal være på dem bilene med HA fjæring ja. På xm er vel hullet i hjulkulene på dem med HA 0,5mm til 0,7mm som regel. Varierer litt med motor variant og om det er fram eller bak osv
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mykere kuler?

Post by mads »

skogn wrote:Og hvorfor skal det være 1,6mm og ikke 0,6mm?
Det er nok 0,6mm eller deromkring det skal være på dem bilene med HA fjæring ja. På xm er vel hullet i hjulkulene på dem med HA 0,5mm til 0,7mm som regel. Varierer litt med motor variant og om det er fram eller bak osv
Der falt ti-øringen, takk. Jeg syns det var stor forskjell til de andre. Forskjellen er med og uten hydractiv selvfølgelig. Jeg tenkte activa og ikke hydractiv, men det spiller jo ingen rolle for demper i hjulkula.

Er det bare diameter i demper som varierer, ikke shims-pakka? Hvor leser dere slike ting? (sikkert rett foran nesa mi..) :oops:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Mykere kuler?

Post by jonsto »

mads wrote:Er det bare diameter i demper som varierer, ikke shims-pakka? Hvor leser dere slike ting? (sikkert rett foran nesa mi..) :oops:
Om det er forskjell i tykelsen på shimsen står det ikke noe om. Mine opplysninger er skrevet på italiensk og kommer nok fra en italiensk produsent av kuler. Og min italiensk er ikke så god at jeg vet om "idrattiva" betyr aktiva eller HA. ;-)
cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Re: Mykere kuler?

Post by cx25tgi »

Idrattiva = Hydractive
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Mykere kuler?

Post by rundgren »

Jeg har Xantia serie1 uten Hydractive og CX Turbo (med turbokuler, ja).
Xantiaen oppleves like myk, kanskje faktisk mykere, syns jeg... Det er en 2.0 8V, men kan godt hende det står 1.8 kuler på (kanskje gopp vet?)
Men når det andre kjøregenskaper er CXen selvfølgelig langt overlegen...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: Mykere kuler?

Post by skogn »

mads wrote:
skogn wrote:Og hvorfor skal det være 1,6mm og ikke 0,6mm?
Det er nok 0,6mm eller deromkring det skal være på dem bilene med HA fjæring ja. På xm er vel hullet i hjulkulene på dem med HA 0,5mm til 0,7mm som regel. Varierer litt med motor variant og om det er fram eller bak osv
Der falt ti-øringen, takk. Jeg syns det var stor forskjell til de andre. Forskjellen er med og uten hydractiv selvfølgelig. Jeg tenkte activa og ikke hydractiv, men det spiller jo ingen rolle for demper i hjulkula.

Er det bare diameter i demper som varierer, ikke shims-pakka? Hvor leser dere slike ting? (sikkert rett foran nesa mi..) :oops:
Activa har vel HA fjæring så det er vel trolig ikke så stor foskjell på kulene mellom dem.
Dem tallene på hull jeg oppga er fra verksteds manualen for Xm så det stemmer nok bra, der står også hva normal gass trykket i kulen skal være, max/min trykk og volum på kulen. Tror dessverre ikke det står noe om tykkelse/antall på shims
Post Reply