Xantia Activa med "morgenproblemer"

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Xantia Activa med "morgenproblemer"

Post by givretto »

Filma min Xantia Activa for noen uker siden for å illustrere hvordan den oppfører seg etter at den har stått en stund. Spiller ingen rolle om det er over natta, eller etter f eks en halvtime. Fint hvis noen har tips eller råd. Det interessante skjer ved ca 20 sek, og ca ett minutt seinere.

http://www.youtube.com/watch?v=Um4ZcYaIx_w

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Xantia Activa med "morgenproblemer"

Post by mads »

Skaktiva-greiene virker da åpenbart, den skvetter jo til siden, øver seg litt, kanskje? ;) Med forbehold om at dette er beste forklaring jeg klarer å koke ihop. Håper andre kan bidra:

At den ramler som en sekk/stein er nok HA-ventil som åpner. Bare HA-rør/slanger er i stand til å ta unna LHM så fort. Spørsmålet er hvorfor den åpner akkurat da. Lexia kan være til hjelp. Merk "kan".. Øsa blåser seg opp med stengt HA-ventil så HA-kula ikke får trykk. Når øsa er oppe åpner HA-ventil (umotivert?) så HA-kula "tar" trykket i fjæringa, boksen ramler ned og korrektøren åpner igjen så bilen hever seg igjen.

At den vrir seg til sida kan være punktert fjær-kule på en side foran. "Pinene" på bærearmene foran til Activa-systemet slår ut når den dropper foran og legger øsa på siden.

Når du vet du har ren LHM og rett trykk i alle 10 (11?) kuler smører du stag til høydekorrektører, så renser du dem og er klar til å se på elektronikken. 8) Det er garantert en føler eller noe som rører en plass. Når det er på stell mangler bare mekanisk slark i systemet... Kul kjerre!

Hvor mange andre komponenter som generelt bør åpnes og renses for LHM-asfalt lurer jeg på; antisynk- og HA-ventil? Mulig de blir trege av slam siden det gjerne er aktivering med mangnet eller annet og retur til passiv med kuleventil og fjær. Syns jeg har merket en umotivert forsinkelse på høyde bak på XM personbil. Nuvel.

Kos deg, julen er redda! :P
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Xantia Activa med "morgenproblemer"

Post by pål »

Mads er nok innom det meste her , men vil tillegge att sideveis "diagonale justeringer" ofte har med slapp hovedakkumulator å gjøre , dette pga at Activa-sylinderne jobber noe likt med Diravisystemet med fullt trykk på ene halvt trykk på andre siden , (for de som skjønte det ;) )
har masse Citroèn:-)
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Xantia Activa med "morgenproblemer"

Post by givretto »

Takk for svar. Har fått andre svar også, på XM-forumet, og min Facebookside https://www.facebook.com/groups/165306473491183/

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Xantia Activa med "morgenproblemer"

Post by jonsto »

Cool bil. Kan jo skremme vannet av forbipasserende. :-) :-)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Xantia Activa med "morgenproblemer"

Post by mads »

- shaken, not stirred 8) Noen må da en eller annen gang ha festet en shaker på taket, juksa littegranna med hydraulikken og rista en drink med skaktiva'n sin på treff...?? Må krype til med at jeg har lekt med tanken på å koble fra stag til høyde og krenging og tatt turen til det lokale råne-området. Ymse snodige positurer burde være mulig før en avsluttende fly-by på noen allestedsnærværende humper... Arti' te ongan! :P

Men Thomas; åssen går'e? Noen fremgang eller så langt bare berømmelse i nabolaget? ;)
Last edited by mads on Mon 17 Dec, 2012 17:48, edited 1 time in total.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Xantia Activa med "morgenproblemer"

Post by pål »

Shiitt!! Har ikke sett på youtubevideoen før nå!'

Her er det ganske klart at det er noe med hydraktiv-ventiler og eller elektronikken. Muligens kombinert med dårlige kuler her og der.
Dårlig respons på høydekorr bak er jo ett kjent problem , (les.: rust i det mekaniske) Her er det nok en serie med feil dessverre!
har masse Citroèn:-)
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Xantia Activa med "morgenproblemer"

Post by givretto »

Ja... Ser ikke ut til at noen veit noe mer om dette enn meg, har vel egentlig kommet fram til alle svarene jeg har fått selv. Men uansett, takk for interessen.
Nei, Mads, har ikke gjort noe med det ennå. Skjer vel ikke så mye før utpå nyåret. Bilen oppfører seg bedre nå i kulda. Ikke fullt så mye karosseriutslag... 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Xantia Activa med "morgenproblemer"

Post by Göran W »

Antar att du redan läst allt som finns här? http://www.peli59.net/xantiafaq/XantiaFAQ.html
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Xantia Activa med "morgenproblemer"

Post by givretto »

Ahhh, takk skal du ha, Göran! Denne siden var ny for meg. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Xantia Activa med "morgenproblemer"

Post by givretto »

Skiftet 4 hjulkuler, pluss hovedakkumulator og antisynk her for et par uker siden. Det hjalp noe jævlig, mye mer enn jeg hadde forestilt meg. Den er blitt sinnsykt mye mykere i fjæringa, den kaster ikke på seg lengre, og er raskere opp om morran. Så får vi se utover da, når jeg får sett over/bytta/fiksa enda mer.
8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Post Reply