Startsperre

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Startsperre

Post by vegardb »

Problem: Idag startet ikke min 98 Xantia - det peip og blinket i "nøkkelsymbolet" på dashbordet - altså slo startsperren inn. Prøvde reservenøkkel - samme resultat! Problemet virker da å ligge i tenningslåsen/bilen. Noen gode tips?
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Startsperre

Post by mads »

Batteri i nøkkel? Kanskje jeg selv skulle se på det før jeg prøver å liste liv i "Respatex'n", en '99 skaktiva. Og som jeg hater alarmer, sperrer, koder og annen idioti fra de dagene..

Er det mindre slikt på nyere biler, fungerer det bedre eller piper de bare mer i tillegg..?
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Re: Startsperre

Post by vegardb »

Intet batteri i nøkkel for startsperre, kun en chip. Dvs at det er noe feil med "leser" i tenningslåsen... Noen som vet om denne lett kan utkobles?
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Startsperre

Post by citro1cx »

Hvis du hater startsperra di , hvorforkobler du den ikke ut?
Så lenge den er aktivert, altå tenning står på, kan den kobles ut ved å dra ut konnektoren på baksiden av tastene. Neste gang du starter, skal den fungere uten sperren. Det gjorde den på min 97 XM, som har samme sperre som xantia.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Startsperre

Post by n10516 »

Har ikke denne bilen en startsperre med chip i nøkkelen - ikke tastatur? Da fungerer ikke den måten å koble bort på!

Vær obs på at det, til mange biler, finnes ettermakedsnøkler med batteri i nøkkelen, selv om originalen ikke har det. Aner ikke om det er tilfelle på Xantia.

Vdar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Re: Startsperre

Post by vegardb »

Som nevnt er det ikke batteri i nøkkel - kun en chip! Det ligger en "transponder" i tenningslåsen som skal gjenkjenne chipen. Noen som vet om denne "transponderen" kan deaktiviseres slik at jeg kan få start?
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Startsperre

Post by tronde »

Litt om hvordan Citroën mener at ting henger sammen.

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/16647.page
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Startsperre

Post by mads »

Bra, Trond! Folkeopplysning er tingen ;)
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Re: Startsperre

Post by vegardb »

Problem tilbake igjen etter at det plutselig løste seg selv sist. Nå har jeg skrudd av og på tenning sikkert hundre ganger, koblet av og på batteriet - hjelper ikke. Det piper og lyser! Noen som vet hvor "styringsboksen(e)" for startsperren sitter? Kan systemet kobles ut?
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Startsperre

Post by skjalg »

hvis det er samme motor som i xm, 2,1 td med Lucas Epic pumpe, så ble jeg kontaktet av en eier av en 406 med samme motor og samme problem, han kjøpte epic -pumpa og styringsboksen fra en av mine delebiler, dieselpumpa fordi han hadde rotet litt mye med ledningene på pumpa og styringsboksen fordi den var til en bil uten startsperre 95/96-mod. Jeg fikk tilbakemelding at det fungerte fint. Pumpa di er i orden, så kanskje det er verdt å prøve en styringboks fra bil uten startsperre. Vet ikke når startsperre kom, men de tidlige modellene med epic-pumpa er nok uten.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Re: Startsperre

Post by vegardb »

Er en 1,8 16V bensin. Nå har jeg feilsøkt "alt" - alle sikringer ut og inn, alle plugger inn og ut, renset, rikket på ledninger, resultatløst...
Bilen går på skroten! Mye deler dog om noen trenger. Rustfri bil, gått kun 160'k, nye piggfrie vinterdekk og sommerdekk kun kjørt en sesong, alle på alufelg. Motor overhalt med ny topp og registerreim på 130'k. Ta kontakt om om noen trenger deler!
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Startsperre

Post by mads »

Så ille tror jeg ikke det trenger å være. Antagelig en bagatell uten at jeg vet. Kikk på akuten, spør XMklubben
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Startsperre

Post by skjalg »

Enig med mads. Det går an å finne ut av, dessuten er det for mye bra på bilen til at skrotning lønner seg, bruksverdien er større. Hva med å følge sporet fra citronik-forumet, nemlig å skifte transponderen ved tenningslåsen? Det er mange i XM-klubben med peiling på elektronikk, et søk på xantia-seksjonen på akuten kan også gi svar, som mads har påpekt. Elektronikk er ikke mitt spesialområde, men jeg tipper det er vanskeligere å koble ut systemet enn å få det til å fungere som originalt.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Re: Startsperre

Post by vegardb »

Transponder er ok, da den senser nøkkelen (varsler at nøkkel er i/i nærheten av tenningslåsen). Har lest i timesvis på forskjellige forum - og prøvd "alt". Gir opp - ny C5 innkjøpt. Xantia går til de evige jaktmarker. Har vært en trofast sliter, men alt har en ende. Slitne foringer i forstilling, eksos sveiset to ganger, håndbrekkvaiere "brukket", og EU i mars... Noen deler tas vare på - de passer på C5 :)
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Startsperre

Post by mads »

Æsjda.. Noen ganger er det visst lurt å gi seg :oops:
Post Reply