Kan ikke kontrollere hydraulikk!

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
beauville
Posts: 16
Joined: Sun 03 Feb, 2013 23:59
Location: Valdres

Kan ikke kontrollere hydraulikk!

Post by beauville »

Hei!

Kjøpt en 96 Xantia 2,0 16v stasjonsvogn som billig jobb-bil. Den funker greit til sitt bruk. Det som er "problemet" er at man ikke kan kontrollere hydraulikken bak! Altså, den kommer raskt og fint opp i kjørehøyde både foran og bak, men når jeg forsøker å heise eller senke bilen med spaken, er det kun fronten som reagerer. Den har fjæring bak, så det er ikke det som er problemet. Hydraulikken er tett og fin, ingen lekkasjer eller forbruk av Lhm. Når den står parkert over tid, synker den bak først, men kommer kjapt opp i normalhøyde ved oppstart. Noen som har en aning? Ellers er det en grei bil, bortsett fra at midtkonsoll og klokke mangler lys selv om pærene er hele (?). Instrumentene lever sitt eget liv, men det har jeg skjønt er et vanlig problem på disse. Håper noen kan hjelpe :)
Anders Nataniel

Eier av en hel del Franske og Amerikanske biler av variabel kvalitet!
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Kan ikke kontrollere hydraulikk!

Post by tronde »

beauville wrote:Hei!

Kjøpt en 96 Xantia 2,0 16v stasjonsvogn som billig jobb-bil. Den funker greit til sitt bruk. Det som er "problemet" er at man ikke kan kontrollere hydraulikken bak! Altså, den kommer raskt og fint opp i kjørehøyde både foran og bak, men når jeg forsøker å heise eller senke bilen med spaken, er det kun fronten som reagerer. Den har fjæring bak, så det er ikke det som er problemet. Hydraulikken er tett og fin, ingen lekkasjer eller forbruk av Lhm. Når den står parkert over tid, synker den bak først, men kommer kjapt opp i normalhøyde ved oppstart. Noen som har en aning? Ellers er det en grei bil, bortsett fra at midtkonsoll og klokke mangler lys selv om pærene er hele (?). Instrumentene lever sitt eget liv, men det har jeg skjønt er et vanlig problem på disse. Håper noen kan hjelpe :)
Det er et lite plaststag på høydekorrektøren bak som pleier å hoppe av. Pass på å sikre bilen så du ikke blir flat når du krabber under, og bilen plutselig vil innta lav høyde.
beauville
Posts: 16
Joined: Sun 03 Feb, 2013 23:59
Location: Valdres

Re: Kan ikke kontrollere hydraulikk!

Post by beauville »

Tusen takk for svar! Vet du plasseringen på den?
Anders Nataniel

Eier av en hel del Franske og Amerikanske biler av variabel kvalitet!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Kan ikke kontrollere hydraulikk!

Post by pål »

(mulig jeg husker feil) men tror at det lille plaststykket som her nevnes sitter ifbm stabstaget , som "signalgiver" om hvor høy bilen er , om da bilen synker sammen om natta og likevel heiser seg til normal høyde , er det ikke denne lille plastdingsen som er problemet. Men ja det er ett kjent problem at denne hopper av. Da pleier bilen å legge seg ned bak etter en stund
Derimot tror jeg mer på at den fordømte "leamikken" som sitter ved høydekorrektøren har rustet og satt seg fast , den består av etpar vippearmer og ei relativt stor "fjør" , her er det rustløser/olje og ei passe stor vannpumpetang + tålmodighet som gjelder. Beste er vel å skru driten ut og sette i skrustikka og prøve å demontere. alt ettersom hvor nøye man vil gjøre det :)
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Kan ikke kontrollere hydraulikk!

Post by pål »

har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Kan ikke kontrollere hydraulikk!

Post by pål »

linken viser til en større sak fra en Activa , men siste bildet er ihvertfall fra bakre høydekorrektør-området :)
har masse Citroèn:-)
Post Reply