Lagerbukker - kamaksel

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
Pål B
Posts: 2
Joined: Sat 18 Oct, 2014 18:17

Lagerbukker - kamaksel

Post by Pål B »

Det hele begynte 200 meter etter EU-godkjenning.......

Bilen er en 01 1,9TD stv. med automat og skinninterør. Knallgod å kjøre, som Citroener jo er og slett ikke i dårlig stand. Jeg tenkte derfor at skiver, klosser og lenkarmer foran var bilen verdt da dette var eneste mangler på EU-kontrollen. Etter noen timer på buken var alt på plass. Dagen derpå bar det avgårde til etterkontroll.

Men så..... 200 meter oppi gaten fra bilverkstedet låset vakumpumpen seg, reimhjulet på kammen sprakk i senter, regreiem ble revet av og 4 ventiler bøyde seg - det ble en tung dag!

Dagen etter; av med alt og ut med toppen. Og jo, det er såpass mye bil igjen at den er verdt rep. Med nye ventiler, nyslipt topp, nye løephjul, vannpumpe osv osv var jeg godt i gang med monteringen. men SÅ knekker fa... i meg den "bakerste" lagerbukken til kamakslen - det ble en enda tynger dag.

Har noe på dette forumet en motor, en topp ell "noe" liggende - eller kjenner noen som har? Da er takknemligheten stor.....

Vennlig hilsen
Pål B
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Lagerbukker - kamaksel

Post by mads »

Da må vel uflaksen være brukt opp for en stund.. Kløne som jeg er på moderne biler tipper jeg C2/3/4/5 eller noe sånt, men en fordel med at biler blir likere er kanskje at halve kloden kjører med samme bukk på kammene sine ;)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lagerbukker - kamaksel

Post by jonsto »

Hvem av gudene har du fornærmet? Tror det er på tide med et botsoffer. Du må sette en Croissant og et glass vin på verkstedbenken når du går inn for kvelden. Tror det hjelper. ;-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Lagerbukker - kamaksel

Post by rundgren »

Mange vet det sikkert fra før, men Classic Parts averterer overhalte topper. Det blir kanskje litt i overkant av hva du hadde tenkt deg, men legger lenka her likevel i tilfelle den kommer til nytte.
http://www.autodb.no/bil/search/?xBrand ... emId144174
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Pål B
Posts: 2
Joined: Sat 18 Oct, 2014 18:17

Re: Lagerbukker - kamaksel

Post by Pål B »

Ja, jo det er nok noe med denne oppbrukte flaksen. Alternativt; Hva er det neste som skjer..... :shock:

Ny topp er nok nå, litt i overkant. Før jeg tok ventilene kunne de ha vært et alternativ. Der ute er det lite hav av ulike motorer, så jeg må nok finne en tilsv.motor. Sjanser på at både suge- og turbomotorene har like lagerbukker - om ikke annet. Dvs at spennet da går fra ZX - Xantia + div Peugeot modeller.

Da er det hjem og bake Croissanter :wink:

Pål B.
Post Reply