ACTIVA uten trykk

Teknisk om Xantia

Moderator: moderator

Post Reply
Geir
Posts: 49
Joined: Tue 20 Jul, 2004 09:05

ACTIVA uten trykk

Post by Geir »

Hei !
Noen som har tips om årsak til at min Activa er helt uten bremsetrykk rett etter at jeg slår av motor.
Ved start etter kort eller lang tid er det trykk med en gang motoren går.

Alle gasskuler er nyfyldt !

Gleder meg til svar
Mvh Geir Hvidsten
Last edited by Geir on Sat 17 Oct, 2015 09:17, edited 3 times in total.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: ACTIVA uten trykk

Post by jonsto »

Geir wrote:
Alle gasskuler er nyfyldt !

Gleder meg til svar
Mvh Geir Hvidsten
Accumulatorkulene også går jeg ut fra?
Geir
Posts: 49
Joined: Tue 20 Jul, 2004 09:05

Re: ACTIVA uten trykk

Post by Geir »

Hei Jon, alle er fyldt men nå har jeg fått et tips på Akuten om at muligens den kula med navnet SC/MAC (antisynk)kan ha punktert ved fylling. Skal også kontrollere hovedkula men det er lange intervaller mellom klikk i akkumulator. Kan en kule som er punktert gi utslag på en trykktester eller vil all gassen sveve rett ut i LHM ?

Geir
Last edited by Geir on Sat 17 Oct, 2015 09:18, edited 1 time in total.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: ACTIVA uten trykk

Post by mads »

Når membranen ryker blander nitrogen og lhm seg, resultatene kan bli så ymse. Ved test av punktert kule merker du at den er "rar" og annerledes enn intakte kuler og som regel skvetter den olje i tide og utide. Hold hullet ned og utøv litt ketchup-flaske-bevegelse på den. Kommer det litt olje for hver bevegelse er den mest sannsynlig punktert. I en intakt kule presser membranen ut olja når trykket tas av og bare det som står i stuss og dempeventil drypper ut ved håndtering.

Ellers høres umiddelbart tap av bremsetrykk ut som lekk bremseventil og/eller flat(e) kule(r) en plass.

Kommer og går bremsetrykk med tenninga uten at du starter motoren? Ser for meg at en skaktiva med pling-plong i følere og elektronikk kan bli ganske så spesiell...
Geir
Posts: 49
Joined: Tue 20 Jul, 2004 09:05

Re: ACTIVA uten trykk

Post by Geir »

Hei og takk Mads, med bare tenning på er det likt hver gang om bilen har stått lenge eller ikke, ingen bremseeffekt før motoren går og da er det fullt trykk med en gang
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: ACTIVA uten trykk

Post by mads »

Jeg ville sett på "anti-synk kula" som den ofte kalles. Dette er kula som dukket opp bak sammen med anti-synk ventilen. Sitter på en brakett bak med en 30-40-42 eller noe sånt mm mutter og et 3,5-rør i midten av den svære mutteren. Stor pipe og muttertrekker er tingen her ellers bøyer du sikkert bare braketten.

Ventilen for anti-synk er rent mekanisk, den stenger for fjær-trykket hvis trykket fra systemet blir lavere/borte (slik jeg har forstått det, alle forbehold gjelder..). Dermed kan fjærtrykk bak ikke brukes til bremsing når pumpetrykk er borte. Og da dukker ..ta-daa.. "anti-synk kula" opp som altså er en bremseakkumulator. Foran er det hoved-akkumulatoren som skal gjøre jobben.

Tenning av/på spiller ikke inn her, det er om pumpetrykket åpner anti-synk ventilen som avgjør hvor bremsene får trykket fra.

Og tallet på "alle kuler" i en skaktiva er ..ehh.. 10? 11?
Post Reply