prosjekt familiale

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

prosjekt familiale

Post by citro1cx »

som sikkert noen av dere har observert har jeg tanker om å bygge opp en cx familiale. Selve ombyggingsjobben er i utgangspunktet veldig enkel, men å skaffe de riktig setene er et stort problem. I norge finnes det knapt en familiale og enda færre seterekker på markedet.

En telefon til statens biltilsyn fikk meg på andre tanker. Jeg spurte etter regler for ommbygging av stasjonsvogner til 7 eller 8 seter personbil.

Svaret jeg fikk er som følger:

Så lenge bilens tillatte lastevekt ikke overskides er slik ommbygging tillatt. Hvis bilen er type godkjent for 7 eller 8 seter er slik ombygging en proformasak.

Neste spørsmål:

Må jeg bruke orginale citroen cx familiale seter?

Nei det er ikke nødvendig, men setene må være forskriftsmessig montert fast, og de må selvfølgelig sitte orntlig fast. Det må også monteres sikkerhetsseler på alle setene.

I dag tok jeg tommestokken fatt og dro til nærmeste bilopphuggeri for å se om jeg fant en 7/8 seter med seter som passer. Jeg fant ingen 7 setere, men en BX break. Etter noen kjappe målinger fant jeg ut at bredden på bx bakseteryggen er bredden på avstanden mellom hjulbuene på cx'n. bredden på selve setet er noen få cm for bred, men kan lett tilpasses til den riktig bredden. Festene på BX bakseter er veldig enkle og kan skrues rett i gulvet på cx'n. Dessuten kan sikkerhetsselene lett tilpasses cx.

det som står igjen er midtseteraden. maks bredde på setene bør ikke overstige 140 cm, og de bør egentlig være kortere (i setet) enn orginale cx setene. Ideellt budre det vært brukt 2 for seter for 2 dørsbil på hver side fordi seteryggen kan vippes forrover ved inn og utstigning fra det bakerste setet.

kommer tilbake med mer informasjon konvertering etter hvert.

Image

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Sjekk huggere i nærheten finnes en del 504-505 fra anen fransk produsent.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Finnemann wrote:Sjekk huggere i nærheten finnes en del 504-505 fra anen fransk produsent.
har sjekket med de fleste store huggerier, den eneste som hadde var Åsen bilopphuggeri, peugeoten kom inn i forrige uke og familiale setene forsvant på lørdag... :cry: så da så...om noen kommer kommer over en midtrad så gi meg gjerne beskjed. :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Står jo familiale seter i Ørsta. (Hvis de ikke er havnet på skroten). Ta de med når du henter Pallasen. Det var mittrad og bakre rad + høyre framsete.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Står jo familiale seter i Ørsta. (Hvis de ikke er havnet på skroten). Ta de med når du henter Pallasen. Det var mittrad og bakre rad + høyre framsete.
Mvh
er ikke den bilen solgt da??
Litt over middels interessert i Citroën cx!
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Midtarmlenet som står på det baksetet som du har hentet fra BX'n, passer perfekt mellom forsetene i CX. Samme mønster og greier. Det eneste som er problemet, er å få laget en festeanordning. Kunne jo være noe for "Petter Smartene" rundt omkring :wink: å finne en (pen) løsning på det.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Ett år er gått og familiale setene er på plass. Prosjektet med BX baksete er foreløpig skrinlagt, kanskje blir det aktuellt når bilen er godkjent. det som som står igjen er endelig godkjenning fra biltilsynet. Her er en bildeserie fra monteringen:

midtseterekken

Image

alle tre setene henger sammen og monteres i en del med 10 bolter. festene på bilen er der fra før.

Image
Image
Image

de ytterste setene på hver side vippes fram som på en 2 dørs bil.
Image

bakseterekken.

Image

De to hullene på enden av seteryggen er de orginale festene (samme fester som valig break). Selve festebrakettet mangler og festene på skjermen er rust bort for lenge siden. skjermen må sveises og ny brakett må lages.

Image

Rullebelter på bakerste seterekke. (rullebelter er ikke orginalt men orginale break rullebelter funger bra) Øverste belte feste var der fra før mens snella festes rett i baksjermen med forsterkning på baksida.

Image

midlertidig feste til bakerste seterad.

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Etter en times venting i kø på biltisynet, og 50 sekunders med kontroll, og 550 kr i kontrollgebyr :evil: ble bilen omregistrert som 8 seter.

Neste prosjekt er å finne seter som kan reguleres i rygg og fram/tilbake. Nå som bilen er godkjent for 8 personer kan man faktisk "bygge" den ned til f.eks 6 seter (uten noe som helst kontroll eller gebyr), noe som ville gitt adskillig større plass for pasajerene. Jeg ser for meg 2+2+2 seter, noe som gir rom for en virkelig komfortabel familiebil.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

8 seter er også noe som norske myndigheter har funnet på. Tror jeg. Mener den er tenkt som 7 seter fra fabrikken. Blir veldig trangt i det bakerste setet med meg og deg, Roger og enda en i det bakerste setet. (I det midterste også for den saks skyld. :wink: )
Men er jo greit å få med mange små. :wink: :D
Mvh
Post Reply