1980 mod CX Athena (ja, en til:>)

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

ingkogni2 wrote:I dag fikk jeg start på Athenaen. årsaken til startnekten er så simpel og innlysende at jeg ikke veit om jeg skal tørre og fortelle det... :oops:

Tomt for bensin på tanken... :oops: :oops: :oops:

Tror jeg skal fikse prøveskilter for Onsdag/torsdag å få tatt den hjem.

Den har en skade i høyre forrskjerm. Det er bynt å ruste i skaden. Spekkulerer på å få bytta skjermen. hvordan er det å få tak i orginal lakk?

Bilder av "vidunderet" kommer :D

IngKogni2
Det var da ingen ting å være flau over!
Vær glad du har funnet "feilen" og at den var relativ enkel å utbedre :wink:
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

JIPPI!!!! :D :D :D

Da står bilen på gårdsplassen uttafor her :D . Har prøveskilter for ett døgn. Er nydelig bil å kjøre, men trekker noe vannvittig til venstre :? + at alle vinduene dugger veldig... Virker ikke som varmeaparatet gjør nytten heller... Får se på det i morgen. Nå er klokka 0200, så jeg skal lalle :D og telle grønne athenaer som suser forbi :D 8)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote:

Den har en skade i høyre forrskjerm. Det er bynt å ruste i skaden. Spekkulerer på å få bytta skjermen. hvordan er det å få tak i orginal lakk?

IngKogni2
Ta gjerne et bilde av skaden, da er det lettere å gi deg tips/råd. tror ikke det skal by på de helt store problemena å finne orginalfarge på lakk, problemet er vel heller å finne nyansen som passer til lakken slik den ser ut i dag. Hyggelig at du fikk start på den :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Fant ut at duggingen kommer av at varmeapp.registreret er lekkt... ikke så mye at det flyter(tror jeg), men nokk til at det blir damp...

Har tatt endel flere bilder mens jeg hadde bilen ute på "prøveløslatelse" etter nesten 10 års "soning" med god oppførsel. Montro hva den har gjort galt... :wink:

http://cx.zapto.org/gallery/album121/DSC00492 og utover er nye bilder.



IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Den har vel ventet på "prinsen" :wink:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Kjempefin. Det er da vel lettere å reparere skjermen enn å bytte den? Du må jo likevel lakkere døren på samme side.

:shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Den orginale døra skal jeg fikse... Er en rustskade i nerkant av den...
Skaden på forskjermen skal jeg nokk alltids klare å rette ut, men det er også en rust-skade i bulken, et hull litt forran bulken og en større rustskade helt nederst forran hjulbuen...

Vi får se...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har nå tatt bilen hjem (har stått i en annen garasje til nå) og sett litt nærmere på hva som må gjøres.

-Framskjermen kan fikses med strippeskive, sveiseapperat og spakkel.

-Døra skal jeg fikse og sette på.

-Det viste seg at varmeapperatregisteret lekker, og at det er det som gjør at alt dugger ned invendig. Jon anbefalte meg et tettestoff som jeg skal teste først, så jeg kanskje sparer meg jobben med å bytte registeret.

-I forstillinga er det kunn indre styreledd + øvre bærearmslager på H.side som må byttes. Noen som har peiling på om bærearmslagrene er de samme på smale og brede forrstillinger?

-Bak var det ingen slakke.

-Venstre bakskjerm har "rust under fenderlist-syndromet", noe som har smitta videre til flensen der hjuldekslene skal ligge ann mot. Ikke grav-rust, men noe må gjøres.
Er også begynnende rust rett over der bakfangeren går forrover på siden (har blitt dytta litt forrover etter en liten smell og tatt lakken. Kjenner ikke ommfanget enda).

-Tanken er blitt bonglet under. Har jo egentlig ikke så mye å si, da.

-Ene rammevangen har fått seg en smell og er bøyd oppover og ligger borti gulvet. Rustet "pekefinger-hull" i rammevangen (litt kjeks), men tror ikke det er noe i gulvet.

-Begynnende overflaterust inni tanklokket.

-Grillen/dekslet/gitteret som går under kjølevifta og bjelken under radiatoren er bøyd oppover, men radiatoren er heldigvis ikke skadd.


Som positivt kan vell sies:
-100% rustfri bakluke :D

(kommer ikke på mer, men det dukker sikkert opp :wink: )

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

[quote="ingkogni2"]
Noen som har peiling på om bærearmslagrene er de samme på smale og brede forrstillinger?

/quote]

Slik jeg har forstått det er det likt på alle biler etter 1978.

Høres jo kjempe fint ut dette da, også den fargen 8)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

s.bjelke wrote:
ingkogni2 wrote: Noen som har peiling på om bærearmslagrene er de samme på smale og brede forrstillinger?

/quote]

Slik jeg har forstått det er det likt på alle biler etter 1978.

Høres jo kjempe fint ut dette da, også den fargen 8)
Høres bra ut :D . Skal bytte lagrene på begge sider når jeg først er i gang og få satt inn nippler. Pappa har en ide om at han skal klare å borre inn nippler selv (han har like vill fantasi som meg :wink: ), men får nå se hvordan det går...

Oppdaget noe snålt i dag. Noe som ser ut som "strekkininger" i metallet i "bjelken" som går på tvers av fronten over lyktene. Om det kan ha noe med at bjelken under radiatoren er bøyd oppover veit jeg ikke. Kan prøve å få tatt et bilde av "strekkene". For alt jeg veit skal det kanskje være sånn...

Flere bilder kommer i albumet (må bare komme meg på noe kjappere linje en pedaldrevet 64,0kbps-linje... :cry: :evil: :? ).

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

"Nye", dvs en måned gamle bilder fra og med http://cx.zapto.org/gallery/album121/DSCI0079 .

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote:"Nye", dvs en måned gamle bilder fra og med http://cx.zapto.org/gallery/album121/DSCI0079 .

IngKogni2
oj, denne bilen har et meget bra potensiale må jeg si. Det er svært lenge siden jeg har sett et så pent interiør på en bil som har stått så lenge. Håper denne bilen får tilbake orginallakk, tror den ligger an til å bli et skikkelig smykke :D .
Litt over middels interessert i Citroën cx!
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Heisann.
Her skulle det nå ha vært ett bilde av min Athena i stolt positur med en P-51 Mustang fra 2. verdenskrig. Ikke akkurat hverdagskost det, men med en lite samarbeidsvillig pc får jeg bare anmode de som er interresert å ta en titt på cx-arkivet for jeg fikk lagt inn bildet der.
http://cx.zapto.org/gallery/82-CX-Athena
Ellers er det å fortelle at jeg har hatt stor progresjon i arbeidet med Mademoselle Athena, så hvis lykken står meg bi vil jeg starte opp neste uke og forhåpentlig ha en liten prøvetur. Blir i så fall første tur på Mademoselle siden oktober 1994. :D

67 DS PALLAS
82 CX Athena
97 Evasion 1,9
Eks. 76 CX 2000, 81 CX 2400 GTI, 87 CX 22 TRS VIP
76 GS Pallas, 88 BX GTI, 95 og 97 Xantia

Image
tok meg den frihet å moderere innlegget ditt, og legge ut dette flotte blidet. MVH citro1cx.
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Heisann.
Tok litt tid, men jeg har nå hatt første svevetur med Mademoselle Athena.
Dette var onsdag 28. mars. Nye rør, kuler og nyovehalt bakstilling ga en fantastisk kjøreopplevelse. Mademoselle duvet flott avsted med en fornøyd og smilende eier bak rattet. :D Men hvor lenge var adam i paradis? Samme kveld tok jeg og gikk over alle elektriske punkt i motorrommet, releer og jordingspunkt for det var en del irr på nesten samtlige punkt. Etter noen timer med pussing og spraying med elektrospray var tiden atter moden for en kjøretur. Da var det at lufta gikk ut av ballongen. Ingenting virket :shock: Absolutt alt var dødt. Tok opp tråden igjen dagen etter og fikk noe til å virke, men den ville ikke starte. Der står saken enda, for jeg har begynt i ny jobb 1. april i Trondheim og Mademoselle Athena står igjen på Gardermoen der jeg jobbet før. Har en utskremt forhenværende arbeidskollega som skal se på saken når han får tid slik at Mademoselle Athena atter en gang starter og blir kjørbar. Krysser fingre og tær og håper det beste. :D

67 DS PALLAS
82 CX Athena
97 Evasion 1,9
Eks. 76 CX 2000, 81 CX 2400 GTI, 87 CX 22 TRS VIP
76 GS Pallas, 88 BX GTI, 95 og 97 Xantia
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Hmmm..
Sikker på at det ikke bare er sikring?
Jeg hadde "black-out" på Pallasen rett etter at jeg hentet den - mener det var andre glassikringa fra toppen (rød?) i panelet på venstre innerskjerm foran... Det i kombinasjon med løse batteripoler...
Post Reply