1980 mod CX Athena (ja, en til:>)

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Tid for oppdatering...

Fargekoden er AC-548 ELLER AC-543. Siste sifferet er litt utydelig.

Fikk med meg en kamerat på Lørdag for å prøve å få start, væpnet med 88Ah-batteri (Diesel-batteri) og diverse verktøy. Gjorde mange startforsøk, men den slo ikke etter en eneste gang :( .

Jeg har gnist og pluggene ble våte. Prøvd å t av lokket på forgasseren og se inni når jeg pumpet med gass-hendelen sammtidig. kom ikke bensin da, så jeg har en misstanke om at den ikke får bensin og det som var på pluggene var gammel bensin som lå i forgasseren.

Nå skal det sies at den bensinen som står på den er 10 år :!: :shock: , så det er jo ikke egentlig så rart at den ikke vil.

Har vinterferie i bynelsen av mars, så da skal jeg gjøre et nytt forsøk med ny bensin rett i forgasseren :wink: :) .

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote:Tid for oppdatering...

Fargekoden er AC-548 ELLER AC-543. Siste sifferet er litt utydelig.

Fikk med meg en kamerat på Lørdag for å prøve å få start, væpnet med 88Ah-batteri (Diesel-batteri) og diverse verktøy. Gjorde mange startforsøk, men den slo ikke etter en eneste gang :( .

Jeg har gnist og pluggene ble våte. Prøvd å t av lokket på forgasseren og se inni når jeg pumpet med gass-hendelen sammtidig. kom ikke bensin da, så jeg har en misstanke om at den ikke får bensin og det som var på pluggene var gammel bensin som lå i forgasseren.

Nå skal det sies at den bensinen som står på den er 10 år :!: :shock: , så det er jo ikke egentlig så rart at den ikke vil.

Har vinterferie i bynelsen av mars, så da skal jeg gjøre et nytt forsøk med ny bensin rett i forgasseren :wink: :) .

IngKogni2
da snakker vi om Vert tamarin AC-543 ser det ut som. Tror ikke AC-548 finnes, har i allefall ikke sett den i noen citroën fagekart.


Image

http://www.doro.nl/doro/cars/citroen/ci ... chter.html
Last edited by citro1cx on Mon 20 Feb, 2006 16:59, edited 1 time in total.
Kristian
Turgeneral
Posts: 160
Joined: Thu 09 Oct, 2003 16:03
Location: Oslo

Post by Kristian »

Prøv med en dusj startgass.
tenner den så er det bensin, Gjør den ikke så er det noe annet...
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Dersom bensinen på tanken er 10 år gammel, ville jeg ikke ha forsøkt å starte den en gang!
Tanken bør tappes og renses - det er utrolig mye dritt som samler seg i en gammel bensintank og det er dritt du helst ikke vil ha i forgasser og forbrenningsrom....
Har vært gjennom en slik prosess med min 1959 Mercedes som hadde stått i nærmere 10 år.
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

da snakker vi om Vert tamarin AC-543 ser det ut som. Tror ikke AC-548 finnes, har i allefall ikke sett den i noen citroën fagekart.
Sjekket i dag i ei bok tykk som telefonkatalogen for Møre og Romsdal. Og ganske riktig, AC 548 eksisterer ikke. Hopper fra 544 til 579.
Mvh
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Her skulle det vært noen bilder av en grønn Athena,
men for oss med ti tommeltotter, mørke solbriller og
skylapper når det gjelder data, kom man ikke lenger
enn dette. :oops:
Hvordan får man lagt inn bilder? Kort og enkelt forklart
slik at selv mor får det til. :roll:


67 DS 21 Pallas
82 CX Athena
87 CX 22 TRS VIP
97 Evasion 1,9 TD
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

NEWCX wrote:Her skulle det vært noen bilder av en grønn Athena,
men for oss med ti tommeltotter, mørke solbriller og
skylapper når det gjelder data, kom man ikke lenger
enn dette. :oops:
Hvordan får man lagt inn bilder? Kort og enkelt forklart
slik at selv mor får det til. :roll:


67 DS 21 Pallas
82 CX Athena
87 CX 22 TRS VIP
97 Evasion 1,9 TD
Legg bildene dine inn på en server først. Vi er jo så heldige at vi får legge inn bilder på serveren til Dagmatti (CX arkivet), så bruk gjerne denne så lenge det handler om cx. her er linken, trykk så på registrer når du er inne:

http://cx.zapto.org/gallery/albums.php? ... ListPage=1

Du kommer da til en vindu som heter "Create User for CX-Arkivet."

fyll ut med et eget brukernavn "Username" + "full name" + "Email Address".

For å aktivisere brukernavnet ditt må du åpne email boksen din og gjør som du får beskjed fra dagmatti@cx.zapto.or...

Du er da omtrent 1/2 veis. Da gjenstår det å laste ned bilder på CX arkivet.

Etter at du har aktivisert deg som bruker på CX arkivet må du logge deg inn med "username" og "password".

øverst til høyre på siden kan du nå trykke på "[new album]".

Det kommer da opp en side som stor sett er svart. øverst til høyre står det nå i et hvitt felt "album actions". Trykk på den blåe pilen, og trykk så på "add photos".

Du får nå et nytt vindu opp på skjermen som har overskriften "add photos".

trykk på knappen det står "bla igjennom". Du er nå inne på din din egen datamaskin og det er nå du skal velge bilder fra hard disken din. finn et bilde som du har lagt inn på pc'n din og trykk på knappen "åpne". Du kan nå gjøre dette med 5 bilder i slengen. Når du har valgt 5 bilder fra pc'n din går du nederst på det vinduet som heter "add photos" og trykker på "upload Now". Etter noen sekunder eller minutter er bildene lastet opp, og et nytt vindu dukker opp som bekrefter at bildene er lagt inn på serveren. det eneste som da gjenstår er å trykke på knappen "dismiss".

bildene er nå lagt inn på serveren og klar til å "hot linkes" til f.eks citroencx.no forumet.

det kan gjøres på følgende måte:

høyreklikke på det bilde du vil "hot linke"

klikk så på "egenskaper"

et lite vindu popper da opp.

kopier det står bak: "adresse (URL). ser omtrent slik ut: http://cx.zapto.org/albums/album17/min_3_cx.sized.jpg

dette er adressen til bildet på internett, og som etter hvert skal limes inn på citroencx.no forumet.

Åpne et innlegg som du vanligvis pleier å gjøre på forumet.

klikk på knappen "Img" en gang.

høyreklikk på mustasten og trykk på lim inn.

når adressen er limt inn må du klikke på "Img" knappen en gang til.

det skal da se omtrent slik ut Image

når du er ferdig med å skrive innlegget og trykker "ok" vil bildet komme fram i ditt innlegg.

ring eller spør meg på annet vis hvis du lurer på noe.

lykke til.
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Da prøver vi å få linket noen bilder hit. Er ikke så mange i
første omgang, men flere skal bli lagt inn i albumet senere.

http://cx.zapto.org/gallery/82-CX-Athena

En takk til citro1cx for meget detaljert og god forklaring på
fremgangsmåten. Ser ut til at det gikk bra. Vi snakkes vel
på neste LHM+ Kaffe i Trondheim.


67 DS 21 Pallas
82 CX Athena
87 CX 22 TRS VIP
97 Evasion 1,9 TD
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dette ser jo ut til å bli en flott utgave når den blir ferdig. Forbausende helt interiør og nydelig grønnfarge :lol: . Håper du legger ut flere bilder snart.



app. hotlinke hit: mesteparten av jobben er allerede gjort når du har åpnet et Album i cx arkivet. følg siste del av beskivelse ovenfor så er du der. :wink:

citro1cx wrote:høyreklikke på det bilde du vil "hot linke"

klikk så på "egenskaper"

et lite vindu popper da opp.

kopier det står bak: "adresse (URL). ser omtrent slik ut: .http://cx.zapto.org/albums/album17/min_3_cx.sized.jpg

dette er adressen til bildet på internett, og som etter hvert skal limes inn på citroencx.no forumet.

Åpne et innlegg som du vanligvis pleier å gjøre på forumet.

klikk på knappen "Img" en gang.

høyreklikk på mustasten og trykk på lim inn.

når adressen er limt inn må du klikke på "Img" knappen en gang til.

det skal da se omtrent slik ut Image

når du er ferdig med å skrive innlegget og trykker "ok" vil bildet komme fram i ditt innlegg.
NEWCX
Posts: 142
Joined: Mon 06 Jun, 2005 19:39
Location: Trondheim

Post by NEWCX »

Hadde jaggu ett bilde til som lå bortgjemt på
mobilen. La det også inn i albumet, og her også
til offentlig nytelse :D :D





Image


67 DS 21 Pallas
82 CX Athena
87 CX 22 TRS VIP
97 Evasion 1,9 TD
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

Hmhmhm, de grønne ser jammen finere ut enn min blå :-(

Har forresten vært nødt til å lakke om igjen forskjermene, men fargen stemte ikke helt. Fargekoden som stod under panseret var EMQ, og det stod det på boksene også, men var likevel en viss forskjell. Er det flere varianter av hver fargekode også?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

svp wrote:Hmhmhm, de grønne ser jammen finere ut enn min blå :-(

Har forresten vært nødt til å lakke om igjen forskjermene, men fargen stemte ikke helt. Fargekoden som stod under panseret var EMQ, og det stod det på boksene også, men var likevel en viss forskjell. Er det flere varianter av hver fargekode også?
Kan det være, og det kan være litt forskjell på de forskjellige fabrikater også, MEN, fargen på metaliclakk bestemmes i veldig stor grad av lakkereren. Jo mere tørrsprøytig jo lysere farge. :wink: Det er derfor nesten helt umulig å få fargen til å stemme når en lakkerer "kant i kant". Det som gjøres er at skal begge skjermene lakkeres bør en egentlig ta med panseret, og så toner en på framdørene (det vil si at en sprøyter ut baselakken innover begge framdørene) og legger klarlakk på hele døra. Da synes ikke nyanseforskjellen. Samt at det er mye enklere for lakkereren å få en tilnærmet riktig farge når han ser hvordan den skal være. :wink:
Mvh
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

jonsto wrote: Det som gjøres er at skal begge skjermene lakkeres bør en egentlig ta med panseret, og så toner en på framdørene (det vil si at en sprøyter ut baselakken innover begge framdørene) og legger klarlakk på hele døra.
Ok, takk for gode tips her. Jeg lurte på om jeg eventuelt hadde tatt på litt lite klarlakk i forhold til originalt, men hvis selve lakkeringsprosessen i seg selv kan gi en fargenyanse er det jo ikke rart at det synes litt slik jeg har lakkert :). Skal ta en liten relakkering til sommeren og følge dine tips her.
Mvh Sverre
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

I dag fikk jeg start på Athenaen. årsaken til startnekten er så simpel og innlysende at jeg ikke veit om jeg skal tørre og fortelle det... :oops:

Tomt for bensin på tanken... :oops: :oops: :oops:

Tror jeg skal fikse prøveskilter for Onsdag/torsdag å få tatt den hjem.

Den har en skade i høyre forrskjerm. Det er bynt å ruste i skaden. Spekkulerer på å få bytta skjermen. hvordan er det å få tak i orginal lakk?

Bilder av "vidunderet" kommer :D

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Serie 1.. tror det er lettere å utbedre skaden enn å skaffe ny, og så skifte. Har lenge sett etter to serie 1 forskjermer, det finnes å få på kontinentet til relativt overkommelige priser, men frakt er dyrere enn skjermene, og så skal tollvesenet ha sitt.. koster fort mer enn bilen.... :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply