Godlyd i break

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Citroencx wrote: Du kan jo koble transitorkjøleren til karroseriet med varmeldenede pasta?
Det var jo ikke dumt, bare synd det er så mye som ikke skal i kontakt med karrosseriet, ikke transistorene heller sånn elektrisk sett... :wink:
også skal jeg ha plass til TO...... :evil:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hoi,

hmhm. Ikke prøv dette uten en bit aluminium imellom, hvis det er en kraftig forsterker du har (jo, jeg har prøvd det flere ganger. :D). Bl.a. har jeg denne skrudd fast inne i bakskjermen på cx 2000 (altså der du ikke ser, slik at den blir helt sjult):

Image

Her er den under tesingen hjemme. :D

Legger du imellom en aluminium eller kobberbit vil du få større overflate til stålet, og bedre lede-evne mot transistorene. Bruk kjeramikk-skiver mellom transistorene og aluminium. BJT'er har kollektor og mosfet transistorer har bulk til substratet i normale halvlederprosesser (men bulk kobles ofte til source). Ingen av dem vil normalt være gunstige å koble elektrisk til bilen. :D



-m
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Hoi,



Her er den under tesingen hjemme. :D
-m
Og denne har hvor mange microfarad?? 8)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

haha...

alle de blå lyttene du ser der er bare noe jeg brukte mye til testing av forsterkerene. Jeg bruker ikke den i bilen.

På bildet her har den bare ett sett ugangstransistorer, men den har plass til 4 sett. Pcb'en er routet med gratis cad software og pcb'en er etset med enkle midler. :D

Uansett er det temmelig tåpelig å plassere alle lyttene FØR strømforsyningen til forsterkeren, slik mange gjør i biler. Åpne heller opp og lodd inn litt etter strømforsyningen. I en bil vil man alltid øke spenningen fra 12V og oppover, da 12V over en høyttaler på 4ohm ikke imponerer kjøperene sånn effektmessig. Egentlig, hvis du hører forskjell på lyden før og etter at du har avkoblet 12V fra bilen, så har du bevist at den forsterkeren på sett og vis har et meget billig design i strømforsyningen... :D


-m
Post Reply