Godlyd i break

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Godlyd i break

Post by hl »

Image
Image
Image
Last edited by hl on Wed 27 Jun, 2012 09:18, edited 1 time in total.
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

Hei...har du flere bilder av BREAKEN din??Har samme bil selv.....har også tenkt å bygge meg en kasse bak i etter hvert...
Tommy D.Bugge
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Lurer på om kassa er enkel å ta ut og inn. Da det hender jeg trenger plassen og kassa blir i veien.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Lurer på om kassa er enkel å ta ut og inn.
Er berre klemt fast. Men den er ganske tung, so det blir litt slit.
Hei...har du flere bilder av BREAKEN din??
Nei, ikkje fleire som viser noko vetigt (om du då ikkje vil sjå nokre svære rusthol... :wink: )
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Synes dette egentlig ser ganske dumt ut....

Kan skjønne bassen, men hva gjør de to filelhøytalerene ved siden av?
Det er mye bedre å fokusere på gode fronthøytalere, og gode diskanter. Hva har du i dørene forran?
Ørene mister utrolig mye av mellomtoner som kommer bakfra.

Skal man høre på vanelig musikk trenger man sjelden mer en noen gode mellomtoner, og ikke coax, i dørene og et par godt monterte diskanter. For at det skal bli bra må man også ha en bass, da holder det vaneligvis med et lite refleksrør, med en 10". Det som er viktig er at den tar godt i de spektrene den skal brukes. Skal man ha mer "trøkk" er det mer bass, som gjelder.

Skal ikke være alt for viktigper og surpump her, men synes bare ikke dette er en vei mot "godlyd" som du sier. :wink:
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Kan skjønne bassen, men hva gjør de to filelhøytalerene ved siden av?
Det er mye bedre å fokusere på gode fronthøytalere, og gode diskanter. Hva har du i dørene forran?
Ørene mister utrolig mye av mellomtoner som kommer bakfra.
Lyden er faktisk meget bra, men eg har ikkje forsøkt med mellomtonar i dørene, kanskje verd eit forsøk.
Når det gjeld djupbass, i ein break, er det vel ikkje noko alternativ til kasse i bagasjerommet? Veit at RR bygger høgtalarar ned i golvet, men... :?:
Det beste ville jo vera å sleppa å ha kassen baki, den er jo bra i vegen av og til.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Hvis du ikke har verken mellomtoner eller diskanter forran da går du virkelig glipp av noe!

Det er der man skal legge pengene!

Hva har du brukt på de elementene og evt. forsterker bak der?

Ang. bass bak, så skal det være kasse, det er jo det beste. Men helst skal kasen være boltet til karosseri eller lignende. Men det er jo ikke noe must.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Hva har du brukt på de elementene og evt. forsterker bak der?
Bassen er ein Pioneer (hugsar ikkje kva type) som blir driven av ein Pioneer stereoforsterkar (GM-X622). Mellomtone og diskant er Ultimate CS525T drive av ein Nakamichi PA-300II.

(Må legga til at eg har ikkje so veldig god greie på stereoanlegg, prøver å lytta til gode råd frå andre :D )
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

tror det er helt klart at hvis du bruker mye plass, så får du enklere god lyd enn om du bruker mindre. :-)

Jeg har laget en liten basshøyttaler til cx break som passer under baksetet. Den passer med setet oppe og nede.

Image

Dette bildet er fra testfasen. Den ferdige kassen har 2 stk. 8" bassere, jo, fra Biltema. :P Når det gjelder bass har det mye å si at elementet klarer å flytte litt luft, så klart er det en fordel at det har lite forvregning, men dette hører du lite til, særlig i en bil. Hvor mye du kan flytte av luft vil avhenge av elementets parametre og kassen du setter det i.

En rekke elementer egner seg ypperlig i åpen baffel, altså ingen kasse på baksiden, og dette er jo perfekt i en bil, da du lett kan skjerme lyden utenfra. Men problemet er jo at det blir så mye bråk på utsiden. :lol:

Kassen jeg har her er veldig liten, så knekkfrekvensen ligger rundt 100Hz. Siden kassen er lukket faller lydtrykket med 6dB / oktav under knekkfrekvensen. Det er altså uhyre simpelt å få den til å spille helt flatt til 0 Hz. Problemet er bare at 3dB svarer til en halvering av effekten, så det trengs en meget kraftig forsterker. Og neste problem er jo, hva tåler egentlig en vanlig 8". :D

Lyden fra høyttaleren er ikke så aller verst, men helt sykt trykk er det jo ikke. Men det kan jo ikke sammenliknes med et system uten subwoofer. I den gamle bilen min hadde jeg også et par 6.5" elementer i framdørene, og de fylte opp bedre fra 100 til 300Hz enn de 5" jeg har der nå gjør. Noe å tenke på? For å få plass til 6.5" i dørene bygde jeg ut døren 3cm med MDF plate.

Det sitter også et par neodumium domer rett over luftdysene på hver side foran.



-mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dagmatti wrote:
Kassen jeg har her er veldig liten, så knekkfrekvensen ligger rundt 100Hz. Siden kassen er lukket faller lydtrykket med 6dB / oktav under knekkfrekvensen. Det er altså uhyre simpelt å få den til å spille helt flatt til 0 Hz. Problemet er bare at 3dB svarer til en halvering av effekten, så det trengs en meget kraftig forsterker. Og neste problem er jo, hva tåler egentlig en vanlig 8". :D

-mattis
et spørsmål: Hva skal dere med lyden i frekvensområdet under hørbart i en cx dieselbil? for meg virker dette temmelig bortkastet. de fleste av oss merker vel neppe forskjellen på om dunka-dunka-lyden ligger i 50 HZ eller 80 HZ i dieselbreaken?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

s.bjelke wrote:
Ang. bass bak, så skal det være kasse, det er jo det beste. Men helst skal kassen være boltet til karosseri eller lignende. Men det er jo ikke noe must.
dette er noe å tenke på i harde oppbremsinger og enda værre...i en frontkollisjon...man aner ikke hvor mye et f.eks cd cover veier før man får det i bakhodet i en kollisjon. Tror neppe de orginale baksetefestene på cx greier å holde igjen en f.eks 20 kg med basskasse...da vil kassen har fritt spillerom forover i bilen og lykkelig er den som ikke sitter i veien for den...ja, jeg har sett slikt i virkeligheten, en basskasse som fløy gjennom baksetet på en golf og landet i seteryggen på føreren som igjen hadde et noe ublidt møte med rattet.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

et spørsmål: Hva skal dere med lyden i frekvensområdet under hørbart i en cx dieselbil? for meg virker dette temmelig bortkastet. de fleste av oss merker vel neppe forskjellen på om dunka-dunka-lyden ligger i 50 HZ eller 80 HZ i dieselbreaken?
hehe, nei dette er jo smak og behag, så det finnes ingen fasit. 0Hz skrev jeg bare for å demonstrere poenget. :D I realiteten kan man bare glemme det meste under 40-50Hz med en slik kasse som jeg har laget, med de enkle midlene jeg har brukt.

Prinsipielt er jeg enig med deg. Det er bare det at for at du skal høre musikk og ikke dieselknakling og vindstøy bør musikken være en del høyre enn bråket. Og så har det seg nå engang slik at en høyttaler som faller av ved 50Hz den spiller som regel mye høyere ved 80Hz enn en som faller av ved 80Hz. Så derfor har det altså i praksis mye å si. En god del av bråket i en bil er lavfrekvent. Samtidig er det mulig at kupeen i seg selv ikke favoriserer dyp bass; bølgelengden til 50Hz blir vel omlag 7 meter.



-mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

da er vi vel inne på noe vesentlig her synes jeg. selv er jeg glad i det som på hifi språket ofte kalles engelsk lyd. Engelsk lyd er basert på en referanselyd som skal gjengi den naturlige lyden vi hører på øret best mulig. BBC har på 70 tallet utviklet ett sett med refereansehøyttalere de kaller LS3/5a. Disse elementene kan sies å være rimelig tungdrevne og som dagmatti er inne på trengs det her en kraftig forsterker. LS3/5a fåes kjøpt som high-end kabinetter av forskjellige fabrikanter, den mest kjente er Rogers, men også flere har produsert disse.

Komponentene i LS3/5a er standard og kan forsåvidt bygges av hvem som helst. fordelen med disse kabinettene er at de er ganske små og derfor lett kan få plass i en bil. Det kunne derfor vært et interessant prosjekt å bygge noe slikt i stedfor basskasser i bagasjerommet. Bassfrekvensområdet vil neppe komme under 80 HZ, men det er heller ikke nødvendig med slike høyttalere. Lyden vil bli svært dynamisk (selv i en bil tror jeg) men vil kreve et smalt lydfelt, men blir til gjengjeld ikke skurrete eller blaffrende som de ofte blir i Amerikanske konsepter som f.eks JBL.

Bilteama elementer kan selvfølgelig ikke sammenlignes med dette, men er man ikke fornyd med basseni LS3/5a konspetet kan man suplere med en bass som delefiltrerer lyden under 80 HZ, da er kanskje biltemaelementet bra nok i bil. Men dette er vel kanskje mer ekstremt den andre veien enn det som er vanlig i bil (noen vil vel si at dette er å kaste perler for svin), det er dunka-dunka- filosofien som gjelder, menst mulig blinkende forstrekere, elementer med innebygget lys, glittrende gullkontakter....men helt elendig lyd etter mine ører.

http://www.ls35a.com/
Litt over middels interessert i Citroën cx!
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Kjøpte en Blaupunkt Modena MP54, siden denne spilleren kan spille CD'er i den temmelig spesielle vinkelen på CX.

har ikke satt den inn enda, skal modifisere litt her og der osv.

---------------------------------------------------------------------------

Satt sammen "drømme anlegget" for en CX Berline en gang:


Et Lotus Refference frontsett
http://www.mamut.com/dynabel/subdet158.htm

2 dynaBel DY9412 subber
http://www.mamut.com/dynabel/subdet342.htm

og 3 dynaBel BF1702 2x170W RMS forsterkere
http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm

mellomtonene i dørene forran, her må det bygges ut.

Diskanter så nærme ørehøyde som mulig.
Kansje slik som dette:
Image

Subbene monteres i hattehyllen, ikke helt optimalt, men er det beste kompromisset mellom plass og lyd synes jeg.

Dette kan drives av mange spillere, men en av mine favoritter er:
Pioneer DEH-P77MP
http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=522
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

JOda jeg har hørt uttrykk som engels og tysk lyd!??? HVor den tyske klangen gjerne bhadde en slags loudness tone i forhold til den engleske, jeg mener at å sette inn Rogers høytalere i en bil (spesielt i en gammel CX) virkelig blir temmelig latterlig, da dette er høyrtalere som er beregnet for stuebruk og er rimelig plasseringsavhengig bl.a.

I bil har man en merkelig effekt på lyden noe man merker ved å koble opp et anlegg skru det på og stille det inn når man står pakert for så å begynne å kjøre jo høyere hastighet jo mer av bassen (og tildels resten av lyden,men spesiellt bassen) blir borte!!??

Derfor MÅ man ha et anlegg som kan "trøkke" på litt, og for de av oss som liker musikk med bass ( da mener jeg bass bass ikke "mellombass") trengs en skikkelig sub.

I bil er det ikke noe poeng i å ha en sub som jobber noe særlig under 40Hz , om ikke poenget er at det skal høres/føles mest på utsiden.

Berline har faktisk plass til 3stk. 15" , noe jeg fantaserer om i fruens TRS :D Drive disse med en grei forsterker så vil jeg tro at bassen høres greit uansett fart på bilen.

Å presse små billige høytalere til å spille bass ved å bruke loudnessknappen og kanskje eq i tillegg resulterer i en eneste graut av støy og forvrengning å det er ikke mye ålreit å høre på.
har masse Citroèn:-)
Post Reply