En til

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

En til

Post by Robert »

Galskapen kjenner ingen grenser.
Jonsto, nå får du snart konkurranse! :lol:

Her er nyegliset - hentet i Frankrike i påsken:

Image

Image

1975 2200 Pallas - førseriebil (mai 1975)

Det så en stund dystert ut mtp å få bilen hjem for egen maskin, stiften takket for seg på nøyaktig 59 000 kilometer - like ved Hildesheim (Hannover). NAF-medlemskapet kom til sin rett, og ADAC-sjefen i Hildesheim fant til slutt en stift jeg kunne bruke. Lettelsen var stor, og bilen står nå hjemme. :)

Andre problemer å melde?
Bakre sidevindu høyre side fløy av gårde i 120 km/t på autostradaen ved Ventimiglia - med listverk og det hele. :cry:

Ellers:
4 gir og uten servo - stor kontrast til senere CX-utgaver, men uhyrlig stabilt og seigt. :)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

gratulerer med ny bil. 4 trinns og muskelservo er fine greier, akkurat som mine 4 første CX :D

men nå vil vi høre hele historien Robert...hvor fant du den osv...
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Fantastisk!!! - hvor fant du dennne?

Flere bilder, flere bilder, flere bilder...

Gratulerer :D

Jan Magne
____________

Litt for mange CX'er..

____________
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8) 8) 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Skal se om jeg får snekret en artikkel til Citrophile.

Men i grove trekk, så er historien som følger.

Jeg og samboer var i Cannes i november i fjor. Vi tok en avstikker til Castellane for å besøke det fantastiske Citro Museum som ligger i forbindelse med campingplassen der. Alt sammen uklanderlig drevet av Henri Fradet - forøvrig norsktalende med flere år i restaurantbransjen i Oslo bak seg. Det hadde seg slik at akkurat da vi ankom museet var han i ferd med å stenge for sesongen. Han hadde vært i Lyon på et marked for å selge Pallasen jeg nå har kjøpt. Heldigvis (tror jeg da) fikk han ikke solgt bilen for prisforlangende, og da jeg fikk øye på den blå innenfor porten på museet var både jeg og vogna solgt. :oops: Jeg inngikk en muntlig avtale om å komme tilbake for å gjøre handel når vinteren var over. Påskeferie på rivieraen med innlagt henting av bil ble planlagt i god tid, og her sitter jeg - tilbake på jobb - med en bil til i nok en leid garasje og med opplevelser i bagasjen som jeg ikke ville vært foruten. Har vært innom Frankrike, Monaco, Italia, Sveits, Østerike, Lichtenstein, Tyskland (selvsagt). Kjørte bompengefritt fra Como (Italia) til Kielferga. Ble forespeilet at jeg kom til å bli flådd i motorveiavgift for å kjøre gjennom Sveits, men jeg så ikke en eneste bomstasjon. Fikk som sagt bruk for NAF-medlemskapet midt i Tyskland - og kan bare anbefale andre å melde seg inn tvert. Det er en billig "forsikring" for å få med seg bil og passasjerer hjem. Når uhellet først var ute (stift som røyk), så var det praktisk at det skjedde like ved en avkjøring - så jeg fikk landet trygt og fint på en grønn lomme med av og påkjøringer på alle kanter, og en campingplass hvor jeg kunne parkere mine foreldre mens vi ventet på ADAC. Campingen bød på Ouzo (!) på husets regning, så opphavet mitt kom glade og lykkelige tilbake når bergingsbilen kom og fraktet oss i "sikkerhet" til ADAC-verkstedet i Hildesheim hvor vi fikk ny stift. Og om noen trenger en 30 år gammel stift til en Simca, så har de det også. :)

Og til de som ikke har funnet det ut fra før. En CX berline er stor nok til feriering med 4 voksne og full bagasje for 14 dagers rundtur på rivieraen. Pakk i samsonitekofferter (bagasjerommet er utformet for '70-talls samsonitekofferter på høykant) og myke bager, så er det forbausende hva som får plass i koffertrommet.

Kommer tilbake med mer når jeg får summet meg litt og redigert litt flere bilder.

Det rev meg i hjertet når Kielferga gled inn Drøbaksundet og jeg så hvitt landskap. Tanken på å dra et rustfritt og ubehandlet CX-chassis fra 1975 ut i saltsuppa fra fergekaia og opp til garasjen plaget meg virkelig. Heldigvis var det bortimot tørt på europaveien - helt opp til Ryen, så bil og samvittighet ble spart. :)

Hjemme:

Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Robert wrote:Vi tok en avstikker til Castellane for å besøke det fantastiske Citro Museum som ligger i forbindelse med campingplassen der. Alt sammen uklanderlig drevet av Henri Fradet - forøvrig norsktalende med flere år i restaurantbransjen i Oslo bak seg
Absolutt verdt et besøk :) kanskje han har flere potensielle veteran CX biler til salgs?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

citro1cx wrote:
Absolutt verdt et besøk :) kanskje han har flere potensielle veteran CX biler til salgs?
Ingen CX til salgs nå, han solgte to Prestige (ikke veteran) for en måneds tid siden. Men, han selger en svært hyggelig GS:

viewtopic.php?t=3040
Eirik Ø
Posts: 8
Joined: Sun 11 Jun, 2006 21:48

Post by Eirik Ø »

Snakker vi om 18" eller 19".

Grattis.
skeken
Posts: 388
Joined: Fri 03 Mar, 2006 14:38
Location: Fjellhamar
Contact:

Post by skeken »

Gratulerer med nykommern!

Er det forresten mulighet for tidsriktige skilter (både nummerering og fonter)?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

gratulerer! Artig bil ja! :)

Det med listene rundt sidevinduet bak var veldig synd, er det mye skadet eller kan det reddes? Er ikke nødvendigvis så lett å få tak i. Jeg mangler på venstre siden på min også. Gi meg et hint hvis du finner flere eksemplarer. :D



-mattis
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

dagmatti,
jeg fant lister på klubblageret på Årnes sammen med Geir nå nettopp. Der fins det til venstre side også - både lista i overkant av vindu, i forkant av vindu og jeg mener bestemt at jeg så en til underkant også. Tror nok det er den som er i framkant av vinduet (mot C-stolpen) som er vanskeligst å få tak i - siden denne er borte fra 81/82 og utover. Kjapp deg, så blir de dine! :)
Eirik Ø wrote:Snakker vi om 18" eller 19".

Grattis.
20"! :lol:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ja, gratulerer da Robert. Bra du fikk ordnet stiften. Men det med bakruta hørtes skummelt ut. Ingen som fikk den i "trynet" vel? Ellers har jeg to før 80 modeller som jeg tviler på blir satt i stand. Noen intereserte? Den ene med fabrikkoverhalt (etter sigende) motor som er gått rundt 30.000. :wink: :D
Mvh
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

jonsto wrote:Ja, gratulerer da Robert. Bra du fikk ordnet stiften. Men det med bakruta hørtes skummelt ut. Ingen som fikk den i "trynet" vel? Ellers har jeg to før 80 modeller som jeg tviler på blir satt i stand. Noen intereserte? Den ene med fabrikkoverhalt (etter sigende) motor som er gått rundt 30.000. :wink: :D
Mvh
Mhm? Fortell mer om disse. Som sagt tidligere, har funnet ut at skal jeg ha CX for lengre perioder om gangen , må det være stålfanger-CXer... Det var det jeg hadde de første gangene jeg hadde CX...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

jonsto wrote:Ja, gratulerer da Robert. Bra du fikk ordnet stiften. Men det med bakruta hørtes skummelt ut. Ingen som fikk den i "trynet" vel? Ellers har jeg to før 80 modeller som jeg tviler på blir satt i stand. Noen intereserte? Den ene med fabrikkoverhalt (etter sigende) motor som er gått rundt 30.000. :wink: :D
Mvh
Jo, det løste seg med stift heldigvis - men takk for at du tok deg tid til å finne fram noen telefonnummere til meg i kampens hete. Det nærmeste jeg fant var som sagt en stift i Køln, men det var til bil med fordeler fra Paris-Rhone - min er fra Ducellier. Entusiasten bak Zaix.de er ikke lenger fullt så entusiastisk, men han sendte meg videre til et par andre ressurser.

Jasså? Skal du selge deg ned? :shock: Skal følge spent med i "til salgs-avdelingen" her på forumet!
Post Reply