Storprosjekt.

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Storprosjekt.

Post by jonsto »

Har begynt på et forholdsvis stort prosjekt. Skal bli interesant å se tidsforbruket. Har ei lang liste å gå etter. Først og fremst rustsveising. Til å begynne med kan dere "nyte" synet av rusta her: http://cx.zapto.org/gallery/album272
Kommer til å ta bilder etterhvert som arbeidet skrider fram.
Mvh
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Post by Adelsøn »

Gosj og gosj. Jeg har en break stående med omtrent like mye rust. Den går til pressa... Eller kanskje noen fler har like stort pågangsmot som Jon? Dette står det respekt av, folkens. All ære til deg, Jon. Og så vet vi hvor vi finner deg det neste halvåret :lol: :lol: :lol: :wink:
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

8) Keep us posted! :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Post by tdbugge »

Jonemann er enestånde :D
Tommy D.Bugge
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Så du fant ingen bedre objekt nei :wink:
Blir artig å følge med på arbeidet. Gleder meg. :D
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Hvilken er det?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Citroencx wrote:Hvilken er det?
Ikke min. Kundebil.
Mvh
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

JajaJon!
Plutselig forefaller mine små fuskeproblemer på min t2 som små bagateller. Jeg vil jo ikke på noen måte påstå at du er gal Jon, kun en smule forstyrret. Tror vi bønda fra Lahaugmoen blir nødt til og dra på et lite medisinsk hjembesøk i Surnadal etterhvert. :lol:
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

Bifalles uforbeholdent!! :wink: :D
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Børre wrote:Bifalles uforbeholdent!! :wink: :D
Så lenge dere legger tvangstrøya igjen hjemme er dere hjertelig velkommen begge to. :wink: :D
Mvh
CXT2
Posts: 8
Joined: Wed 26 Sep, 2007 22:05
Location: Hamar

Post by CXT2 »

Oj...
Jeg er ny på forumet, men kjøpte i sommer en '88 GTi T2 i farge Cassis Nacré usett :oops: med rust som minner stygt om dette...
Har etter hvert begynt å lure på om det er helt håpløst, jeg er ikke særlig sveisekyndig selv, men ser at det finnes flere "dødsprosjekter" der ute. Synes min er for bra ellers til å dø, den starter og går fint og (nesten) alt virker, men rusta kan jo ta motet fra en stakkar.

Har du den fjerneste anelse om hva en slik jobb som det der kommer til å koste, Jon? Må jo komme i gang med et eller annet før den smuldrer opp der den står (ute :? ).

mvh Sverre
Mvh Sverre
*****************************
1999 Lancia Kappa 2,0 SW
1976 Lancia Beta HPE 2000
1995 XM Turbo CT VSX ("konebil")
1988 CX 25 GTI Turbo2 (solgt!)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

OM du svetsar själv så stannar nog kostnaden (plåt, färg, mm) under 1000:- men ska du lämna bort det så....... Räcker nog inte att lägga på en 0. :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

CXT2 wrote:Oj...
Jeg er ny på forumet, men kjøpte i sommer en '88 GTi T2 i farge Cassis Nacré usett :oops: med rust som minner stygt om dette...
Har etter hvert begynt å lure på om det er helt håpløst, jeg er ikke særlig sveisekyndig selv, men ser at det finnes flere "dødsprosjekter" der ute. Synes min er for bra ellers til å dø, den starter og går fint og (nesten) alt virker, men rusta kan jo ta motet fra en stakkar.

Har du den fjerneste anelse om hva en slik jobb som det der kommer til å koste, Jon? Må jo komme i gang med et eller annet før den smuldrer opp der den står (ute :? ).

mvh Sverre
Rustsveisingen må du nok etter all sannsynelighet gjøre selv. Ikke først og fremst fordi det er dyrt å sette det bort, men ganske enkelt fordi det er vanskelig å få noen til å gjøre det. :cry:
Å sveise er ikke vanskelig. Det kan de fleste lære i løpet av noen timer. Men du bør ha tilgang til et lokale med løftebukk. Et sveiseapparat. Blekkplate i to eller tre dimm. F.eks. 0,7, 0,9 og 1 mm. Vinkelsliper er et must, og ei mindre pussemaskin der du kan sette inn forskjellige smergelsteiner er også nesten et must. Ei god blekksaks samt kanskje også fasongsakser. En god, ikke brennbar kjeledress! Masse pågangsmot. Og ikke redd for litt svidd pels. :wink: :D
Husk å skjær ut nok. Ikke prøv å sveise på halvrustet materiale.
Lykke til!!
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Her er foreløpig smørbrødliste på storprosjektet. (Eneste trøsten er at den forrige bilen denne kunden kom med var tre ganger verre. Men den vraket jeg).
Teknisk:
Øvre motorfeste. Turboinstumentet. Tempmåleren. Div. lyspærer. Rattet sitter skjevt. Lett på styringen. ABS lampe lyser konstant. Sentrallås i bakdører funker ikke. Kupe vifte dårlig. Jording baklykter. Skifte nesten alle hydraulikrør. Deff. batteri. Dårlige dekk. Høyre yttre drivakselmansjett. Plugger. Lager svingarmer begge sider. Avbrekte bolter i svingarmer. Det kan vel også være noe mer.
Rust:
Det har dere vel sett av bildene, men det dreier seg i hovedsaken om: Hele venstre side innv. dørstokk inkludert forsterkning for førerstol. Aktre jekkfeste begge sider. Innv dørgott venstre bakdør + nedre del av bakskjerm mot dør. Dørk førerside. Støtfangerfester bak begge sider. Rust mot kanal under bag. rom. Dørk mot kanal pass. sete. Noe rust innside høyre dørstokk. Aktre forsterkning pass. stol. Under luftmengdemåler (MASSE). Mellom bakdør og hjuldeksel begge sider. Rundt fyllerør i innerskjerm. Begge hjulbuer forran. Fremre støtfangerfeste høyre side. Luftvisere til avkjøling av skiver forran. Knekte bolter i fester for bremserør bak.
Ja, og så er det vel noe småtteri i kanaler jeg ikke helt har oversikten over enda.

Er det noen som vil ha litt inføring i rustsveising er det bare å ta seg en tur. :wink: :D
Har flere prosjekter på egne biler også etter og under dette prosjektet. Vi planlegger å sette opp flere løftebukker. Vi har en liggende, og planlegger å få tak i en eller to til. :wink: :D
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Göran W wrote:OM du svetsar själv så stannar nog kostnaden (plåt, färg, mm) under 1000:- men ska du lämna bort det så....... Räcker nog inte att lägga på en 0. :wink:
Mja, er det en del blir det fort 1000 kroner bare i gass. :wink:
Mvh
Post Reply