Storprosjekt.

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

jank wrote:Er ikke det som vi før kalte Arcanol,egentlig en primer for Bengalakk.
Nå heter vel Bengalakk også Arcanol.
Nå er Arcanol solgt som "Bengalack metallgrunning - Arcanol", mens den tidlgere alltid har vært solgt, og brukt, som eget malingsystem.

Bengalack kom vel til Jotun via oppkjøp av Bjerkes malingfabrikk, mens Arcanol er et ekte Jotunprodukt.

Kun Jotun vet hvorfor de "dreper" sitt eldste kommersielle merkenavn. Det kan kanskje være at det de solgte som grunning tidligere var for dårlig.


Egenskapene for Arcanol er de samme.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Kva med å bruka Owatrol som toppstrøk? Har sølt på lakk og støtfangar (metall), og den er nesten håplaust å få vekk att når den har fått turka skikkeleg.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

jonsto wrote:Mvh
mens Bengalacken forvitrer i sola
Er vel ikke akkurat det største problemet på bakramma. :wink: :D :D
Mvh
Nei, men det viser at Arcanol er robust. Og det betyr litt for bakramma? :wink:
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

hl wrote:Kva med å bruka Owatrol som toppstrøk? Har sølt på lakk og støtfangar (metall), og den er nesten håplaust å få vekk att når den har fått turka skikkeleg.
Jeg tror det er bedre å blande inn litt Owatrol. Da blir Arcanolen blank, og muligens litt tettere, uten at jeg har opplevd manglende tetthet som et problem.
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Jeg har har av gammel vane brukt Corroless til grunning av bart/rustet
stål.
Har andre her noen erfaring med dette produktet?
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Jeg har blitt fortalt at følgende skal være bra:

* Ovatrol som grunning, rett på rent metall
* Arcanol, tynnet 10% med Ovatrol over, når grunningen er tørket
* Bengalac som toppstrøk for å få en tett hinne.

Vanlig 2k billakk fungerer ikke så bra på Arcanol fordi denne er oljebasert, så derfor er Bengalac å foretrekke.

Selv har jeg brukt kun Arcanol, og det var ikke en god nok løsning på understellsdeler, mens de som har brukt oppskriften over mener det har holdt i årevis i saltsørpa. Jeg skal i alle fall bruke denne metoden på neste prosjekt. Billig er det også.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

gopp wrote:Jeg har blitt fortalt at følgende skal være bra:

* Ovatrol som grunning, rett på rent metall
* Arcanol, tynnet 10% med Ovatrol over, når grunningen er tørket
* Bengalac som toppstrøk for å få en tett hinne.

Vanlig 2k billakk fungerer ikke så bra på Arcanol fordi denne er oljebasert, så derfor er Bengalac å foretrekke.

Selv har jeg brukt kun Arcanol, og det var ikke en god nok løsning på understellsdeler, mens de som har brukt oppskriften over mener det har holdt i årevis i saltsørpa. Jeg skal i alle fall bruke denne metoden på neste prosjekt. Billig er det også.

Owatrol som første strøk er svært bra.

Du kan med fordel gå opp til 30% innblanding i 2. strøket, men mer anbefales visstnok ikke av Owatrol selv. Jeg har aldri brukt Bengalack som toppstrøk, og heller ikke savnet det. Arcanol som toppstrøk har holdt godt for meg.

Et par eksempler på Owatrols fortreffelighet:

Bremseskjold bak på CX var nesten helt gjennomrustet. Dro av det verste med malingskrape, børstet bort støvet og klinte inn med Owatrol. To lag Arcanol. Dette holdt i flere år inntil bilen gikk i dunken.

Forskjermen på CX-en var byttet en gang, uten å legge særlig vekt på rustbeskyttelse. Der hvor innerskjermen er limt mot ytterskjermen rustet det godt. Samme metode som over. Dette holdt også i flere år inntil den ble vraket.


Dersom du gnir inn godt med Owatrol i gravrust, så vil du se at det har boblet i Owatrolen når den har herdet. Dette er luft som ble presset ut.

OWA ekspanderer litt når den herder.

Som du sier, er ikke Arcanol egnet for billakk. Det finnes noe epoxybasert som kan brukes som mellomstrøk, men jeg husker ikke navnet på det.

Det som er viktig når man bruker Owatrol, er å få bort rustflak. OWA klarer ikke å trenge gjennom.

**

Forøvrig har folkene som sto bak Olsen & Wang som tidligere produserte Owartol startet opp med ny fabrikk.

Det går rykter om at de har kommet opp med noe som er bedre enn Owatrol, men jeg vet ikke mer. Nettsidene deres er ikke særlig informative for tiden.

http://www.brynslokken.no/hmsblad.aspx?articleid=58
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Siste Arcanol strøket er kommet på, og ramma er nå klar for lakering.

Image

Mvh
André
Posts: 102
Joined: Sun 22 May, 2005 19:58
Location: Bergen

Post by André »

Flott arbeid!

CX frister meg mere og mere.....

Når det gjelder Arcanol.....så mange strøk som du legger på blir det nok en bra beskyttelse....anbefaler å blande owatrol i de siste strøkene...

(ett beskjedent råd fra en malersvenn med mere enn 25 års erfaring som nå er ansatt hos en konkurent til Jotun

edit: du skal lakke oppå?? da går det helt fint uten owatrol innblanding (gjeder å lese alt før man svarer )
Last edited by André on Fri 05 Dec, 2008 23:27, edited 2 times in total.
Xantia 1,8 16V + 2CV6 Special
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

sitat:Dersom du gnir inn godt med Owatrol i gravrust, så vil du se at det har boblet i Owatrolen når den har herdet. Dette er luft som ble presset ut.


Feil det er løsemidler som danner gass som skal ut,og det medfører det som vi på fagspråket kalle pinhols, små bobler spriker og lager hull i overflaten.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ja, alt løsemiddlet skal ut. Det er derfor du skal vokse lakken. På omlakkerte deler bør det skje mellom tre uker og en mnd. etter lakkering.
Først da er den vanntett.
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

Finnemann wrote:sitat:Dersom du gnir inn godt med Owatrol i gravrust, så vil du se at det har boblet i Owatrolen når den har herdet. Dette er luft som ble presset ut.


Feil det er løsemidler som danner gass som skal ut,og det medfører det som vi på fagspråket kalle pinhols, små bobler spriker og lager hull i overflaten.
Vi snakker om to helt forskjellige ting. Owatrol ekspanderer når den herder, og da har luften kun en vei å gå, og det er ut i friluft.

Denne ekspanderingen er, sammen med svært gode krypeevner, det geniale med Owatrol.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Og så er den ferdig lakkert. Da er det bare å få ned den gammle. Mellomstykkene skal også muligens skiftes.

Image

Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

8) 8) 8) Bättre än ny!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

I dag skulle jeg bore ut naglene i bakramma, trodde jeg. :cry: Fikk meg da en liten overraskelse. Jeg hadde nok sett at kanten på ramma og mellomstykkene var sveiset rundt der de går sammen, men fikk meg en overraskelse da jeg inspiserte det nærmere. Bakramma har nok vært byttet før. Og den var ikke skrudd sammen med mellomstykkene, men SVEISET! Enkelte ganger skulle man ønske at en var i stand til å overføre pest og plager med tankene. :twisted: Hadde håpet å berge mellomstykkene, men nå måtte jeg ganske enkelt kappe dem. Bakramma er jo heller ikke reparerbar. :cry: Hva skal man si? Helvetes ammatører er for mildt. :cry: :cry:
Mvh
Post Reply