Storprosjekt.

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ble ikke mye gjort i jula. Måtte offre meg litt for familien samt en annen av mine interesser. Slektsforskning. (Eller slektsregistrering som jeg liker å kalle det). :wink: :D
Men nå er de første hullene tettet. :D

Image

Men så dukker det jo fort opp mer når man begynner å skrape og stikke litt. :shock:

Image

Gjør jo litt annet innimellom også da. Overhalt bremsecalippere bak mm.
Mvh
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Post by Ørjan Nagelsen »

.......... ...om noe skal byttes ut her, blir det vel å bytte til et annet prosjekt. Når rusta tar tak i et så spett skrog som CX, blir det katastrofe, slik vi ser. Platekvalitet i kombinasjon med utrolig dårlig beskyttelse av alle skjøter, gir et slikt resultat. Dette blir så mye arbeid at det er spørsmål om det i det heletatt kan forsvares..........Er bilen brukt i Nordsjøen, eller.........

MB
Er faktisk bort i mot enig, om ikke en viss herre mann jobber dugnad så er det muligens øknomisk muligt, men skal kunden betale verksted pris burde restene endt opp som spiker.
Synest dere er altfor negativ her! Det handler jo om å ta vare på CX her, ikke bare plukke ut de beste bilene og kaste resten. Dette er LITE rust i forhold til det DS'en min hadde. Men jeg hadde aldri i verden kastet den eller skaffet en bedre bil. Det ble selvfølgelig renovering!

Eieren av denne CXen er nok veldig glad i den og vil spandere det det koster for å beholde den, akkurat som jeg har ligget time etter time og sveist opp DSen.

Sier ikke dette bare fordi jeg kan gjøre dette arbeidet selv, men kjenner flere som legger ut MASSE penger for å renovere sin gamle bil. Tror ingen gjør dette for å tjene penger akkurat, Så vær glad noen spanderer dette så blit den bilen reddet, og bra noen tar på seg arbeidet!

Selv håper jeg å få min CX klar til sommeren etter noen års lagring. Skal skifte clutch og sikkert noe rust her og der, +lakkering. Dette har jeg gledet meg til og endelig får jeg tid, så på Tirsdag braker det løs.
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Da har jeg i det siste drevet og gjort klar nye deler. Har laget alle forsterkningene til stolfestene. Så har jeg laget to nye kanaler som bakre jekkfestene sitter på. Er ikke helt ferdig her, men slik ser det ut.

Image

Så har jeg laget et nytt stykke til innerskjermen høyre side. Her er den gammle og den nye delen :D :

Image

Og her skal den på plass:

Image

Er litt mer sveising før den kan settes på plass. :wink: :D
Å lage disse delene er mer tidkrevende enn en kunne tro. :D
Mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Milde himmel, du får det lille som er av kanalrust på XM'en min til å fortone seg som en halvtimes jobb.... :roll:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

jonsto wrote: Å lage disse delene er mer tidkrevende enn en kunne tro. :D
Mvh

Nei, jeg VET hvor lang tid det tar å lage deler! Må bare få si: Åååå fyyyy fillen, så mye jobb! Det er jo like mye rust på den, som det var på den Blåe min... ( http://www.youtube.com/watch?v=MmsAyP-7LWo )

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Jon!
Kan jeg bestille en ny CX fra deg? :roll: :wink:
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Robert wrote:Jon!
Kan jeg bestille en ny CX fra deg? :roll: :wink:
Du må bare sende ham høyre innerskjermkant, den med nummeret på, slik at han har noe å gå ut fra :wink: ...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Jeg synes dette er et flott tiltak.
Noen ganger må noen gå foran.

Hadde det ikke vært for slike som deg hadde jeg gitt opp ved første grove rustangrep.

Nå vet jeg at rust det er bare noe man ordner. :)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Som jeg alltid har sagt, rust er ikke et problem, bare mye arbeid. Har bestilt meg ei bokkemaskin. Skal bestille meg en skinnsekk med sand. Vurderer å investere i ei strekk/krympe maskin samt noe annet snadder som vil lette arbeidet med å lage nye deler. :wink: :D :D
Har funnet et firma som har veldig mye. Er det noen som er interesert så ta en titt på http://www.gasolin.no/ Her blar i alle fall jeg til "øyet blir stort og vått". :wink: :D
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

jonsto wrote: Har funnet et firma som har veldig mye. Er det noen som er interesert så ta en titt på http://www.gasolin.no/ Her blar i alle fall jeg til "øyet blir stort og vått". :wink: :D
Mvh
Hva med disse da?

http://www.frost.co.uk/

Der koster hammeren din GBP 34,04 + MVA.

http://frost.resultspage.com/search?w=hammer
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Der koster hammeren din GBP 34,04 + MVA.
Mja, den er produsert i tyskland og var billigere der også. Men da har jeg den ikke før det behager tollvesenet og sende den videre til meg. :cry: Min erfaring med norske offisiales er :twisted: . Så når det er noe jeg vil ha i går så bestiller jeg det fra Norge, og betaler litt mer. :wink: :D
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Nå er hammeren prøvd, og den var helt fantastisk. Når du hammrer ut krøllene etter saksa blir plata helt rett. :D
Men tilbake til prosjektet.
Ved nærmere ettersyn så det ut som det var ei bot her.

Image

Og da måtte jeg jo slipe av på utsiden for å se.

Image

Her var det tykkt med sparkel du. nesten 1 cm. :cry: Slipet vekk og rettet opp. På innsiden ble det owatrol med litt Arcanol i. Må ha flere strøk med Owatrol her, så det er vel like greit å ta litt i døråpningen så lenge.

Image

Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Så er en bot og en ny del delvis på plass.

Image

Image

Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Jon: når du lager slike karroserideler, lager du sjablonger før du kutter i blekket? og hvordan får du til så fin knekk? for meg så ser det ut som om du varmer det opp først og så banker det til. Kunne tenkt meg å prøvd dette selv engang, siden jeg har et nesten ubrukt MIG apparat stående.

mvh Novise :oops:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Lager sjablonger i tynn papp eller tykt papir. Noen ganger i tynt blekk. Denne delen du ser her kuver i alle rettninger så den er laget i tre deler og sveiset sammen. Tok vel en tre fire timer å få den ferdig. :wink:
Mvh
Post Reply