TRD T2. Reparering av gulv.

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

TRD T2. Reparering av gulv.

Post by jonsto »

Utgangspunktet:

Image

Bota på plass

Image

Blir det ikke fint?

Image

Forsegling av sveiseskjøter:

Image

Med dette stoffet:

Image

Så er det et nytt strøk Arcanol, et par strøk med lakk, og så skal jeg lage nytt under matta. Det blir spennende å se om jeg får til på en brukbar måte.
Fortsettelse følger.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Ser veldig bra ut!!

Tar litt tid å bøye til det der, men ironisk nok er ikke store hull alltid så mye mere tidkrevende enn små hull. :)



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Begynner å få en del verktøy for bearbeiding av plater, så nå er det nesten bare morro. :wink: :D :D
Mvh
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Post by jamag »

Bærre lækkert! Det er inspirerende å se bildene dine Jonsto!

- Bare få løsnet setene nå , så er jobben halvgjort.. :lol:

-Jan Magne
____________

Litt for mange CX'er..

____________
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Da er første lakkstrøk kommet på.

Image

Og andre strøket.

Image

Så limer jeg på asfaltmatter, eller heter det Bitium?

Image

Disse varmes med varmepistol og trykkes godt på plass. Spesielt rundt sånne plasser som her.

Image

Tanken bak at jeg gjør dette er å unngå mekanisk slitasje på lakken i dørken og å prøve å hindre vann i å bli liggende direkte på dørken på det laveste punktet. Stiver jo opp dørken en del også da. :wink:
Om det virker? Aner ikke. Det får vi se om noen år. :wink: :D
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Image

Kanskje lurt å ha på nokre strøk med lakk rundt kantane på matta, slik at det ikkje kan siva vatn innunder?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Akkurat der du peker hadde jeg på av den tettningsmassen jeg brukte på sveiseskjøtene. :D
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Slike matter er jo viktige for støydempingen i bilen også. Det er derfor viktig å bruke så tunge matter som mulig, det holder platene i ro. Det som er det alt overskyggende viktige er det som allerede er nevnt, å unngå at vann kan smette inn under. Hvor mye luftlommer betyr, vet jeg ikke. Om den innestengte luften er fuktig, er det neppe så sunt, men om det i praksis betyr noe er noe annet.

Det er alltid gøy å se det jonsto gjør på tynnplatefronten. Det har nok mange mye å lære, i hvert fall jeg!


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Jan-Erik Rønning
Posts: 14
Joined: Sat 06 Jan, 2007 19:52
Location: Trondheim

Post by Jan-Erik Rønning »

Hva med oss som ikke har sveiseutstyr? CX'n har jo ei ramme, hvilket betyr at kravet til bæring i selve karosseristrukturen ikke er helt den samme som på andre biler. Gulvene som vist på bildene er et velkjent sted for rust. Det sammer er f.eks.området oppe i bakre hjulhus og særlig rund der bensinrøra går inn. På slike steder - ute av syne og uten krav til bæring har jeg med godt resultat (syns iallfall jeg) skjært bort alt rustent materiale og erstattet det med 2-3-lag armert glassfiberduk - slik man fikser en plastbåt. Dette vil garantert ikke ruste på nytt,krever mindre arbeid enn sveising og reduserer vekt. Men har selvsagt ikke noe på et "concours-eksemplar" å gjøre (konkurs er noe annet). Lurer på hvilke områder av bilen evt. hvor store flater man MÅ bruke stål på for ikke å forringe struktur/sikkerhet i karosseriet..
Jan-Erik
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hoi,

cxen har hjelperamme, men selvbærende karosseri. Stivhet ved sving, brems, og annen belastning tas av i karosseriet, samme gjelder kollisjon og andre støt. Hjelperamma fordeler kreftene fra drivverk og hjuloppheng ut til karosseriet, men stiver nok ikke av bilen i veldig grad, ihvertfall ikke vridninger og krefter ved sing/brems. Gulvet og taket er av de viktigste elementene sammen med stolper og kanaler, så det er nok lurt å sveise de om man skal beholde stivheten.

Når det er sagt, så tror jeg man skal ha rimelig store hull i store flater før man merker mye til redusert stivhet til vanlig. Men, i en kollisjon kan jo mye skje, det er enorme belastninger på gulv og tak det er snakk om.



-m
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Hei igjen!

Et konkret spøsmål til Jonsto:

Jeg ser at du former platene bra. Hva slags utstyr bruker du til dette? Har du noen form for stukemaskin eller....

Jeg hører med blant de som gjør det jeg gjør av rustraparasjoner ved å sveise inn plate, men sliter en del med forming ut over det helt enkle. Det er helt sikker mange som gjør det samme.

Mulig dette også burde være et tema på et klubbmøte?


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Post by tronde »

dagmatti wrote:
Når det er sagt, så tror jeg man skal ha rimelig store hull i store flater før man merker mye til redusert stivhet til vanlig. Men, i en kollisjon kan jo mye skje, det er enorme belastninger på gulv og tak det er snakk om.

-m
Her kan du lese hva vegvesenet sier om rust på bil.

www.vegvesen.no/binary?id=15606
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

nyttig link igrunn! Hullene de beskriver er faktisk større enn det jeg regnet som "rimlig store" over, må si de tillater mere enn jeg trodde!

-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

n10516 wrote:Hei igjen!

Et konkret spøsmål til Jonsto:

Jeg ser at du former platene bra. Hva slags utstyr bruker du til dette? Har du noen form for stukemaskin eller....

Jeg hører med blant de som gjør det jeg gjør av rustraparasjoner ved å sveise inn plate, men sliter en del med forming ut over det helt enkle. Det er helt sikker mange som gjør det samme.

Mulig dette også burde være et tema på et klubbmøte?


Med hilsen

Vidar
Linken som dagmatti la ut som svar forteller vel det meste. Men Gassolin har både lærebøker og en meget informativ video om platebehandling og forming av karosserideler. Men det krever en del øvelse og prøve og feile før man liksom har det i fingrene. Merker at det går bedre etterhvert, men er jeg borte fra det ei stund så begynner jeg ikke med den vanskeligste boten. :wink: :D
Alle er velkommen til en demonstrasjon her i Surnadal. Kanskje vi skulle få til et minitreff med kurs i løpet av høsten?
Mvh
Post Reply