Demontering av bakramme

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Demontering av bakramme

Post by Asle »

Så har jeg fått demontert bakramma, nye rør, galvanisering, div rust skal sveises før den settes på plass igjen :D
http://cx.zapto.org/albums/album351/IMG_0561.mov
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

I morgen satser jeg på å få levert ramma og bjelkene til forzinking, nye rør fra Jon er underveis, så da blir det noe å sysle med framover.
Er det noen her som har noen formening om hva slag fett som er best egnet til bærearmene, lager på disse skal også skiftes når alt først er demontert.

Ellers så var det ingen skiver mellom lagrene og ramma, regner med at de som skiftet lager forrige gang gav opp å få de på plass igjen, er det forskjellige dimensjoner på disse?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by jonsto »

Det er skivene som simmeringen sitter på som leveres i forskjellig tykkelse og fungerer som shims. For å få riktig tildraging av lageret. I ramma behøves ingen annen form for skiver. Husk å presse litt ut før du monterer. Mye lettere da.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

jonsto wrote:Det er skivene som simmeringen sitter på som leveres i forskjellig tykkelse og fungerer som shims. For å få riktig tildraging av lageret. I ramma behøves ingen annen form for skiver. Husk å presse litt ut før du monterer. Mye lettere da.
Mvh
Det er lenge sida sist jeg skiftet lager på CX, men synes å huske at det var shims av samme typen som på nedre bærebru foran, jeg tror også at det er slike på øvre bærearm foran.
Noe må iallefall ha blitt satt sammen feil ved forrige lagerskifte på Pallasen min fordi den ikke er kjørt mer enn ca 30 000Km etter at de var byttet, smørenipler var montert, og det er forstatt fett ved lagrene, men det var ca 1-2mm slakke på begge sider før jeg demonterte.
De shimsene jeg mener er en stor skive med en side der det er en lang del som gjør at man kan føre inn denne skiva for å posisjonere den, jeg vet ikke om det er foskjellig tykkelse på disse skivene, men tror kanskje de brukes for å justere hjulvinkler.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by jonsto »

Brukes for å justere hjulvinkler fram, men ikke bak. Der er det i så fall bare sporbredden som forandres. Jeg har aldri sett noen ekstra skiver bak. Var det slakke bak var det nok i selve lageret, og det må shimses enten med disse skivene som simmeringen sitter på eller med bladmetall på INNSIDEN mot lageret.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

Da er ramma, bjelkene og div forzinket og klar til lakkering og montering :D

Image
Image
Image
Image
Image
http://cx.zapto.org/gallery/album351
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by jonsto »

Og prisen ble?

Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

jonsto wrote:Og prisen ble?

Mvh
Tja de snakka om ca 10Kr pr kilo sist jeg prata med de, men det er lenge sia.
Det kommer helt sikkert en faktura ila noen dager, så da skal jeg legge ut opplysninger.
Selv om det skulle bli 2-3 tusen så er det verdt pengene når jeg tenker på hvor mye jobb jeg har spart meg, jeg leverte delene med gammel lakk, støv/møkk, oljesøl osv på, dette brente de av slik at sandblåsing var borkastet sa de.
Men nå trenger jeg råd hva jeg skal grunne med før jeg lakkerer, som ex lakkerer har du har kanskje noen gode tips her?

Mvh

Asle
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by jonsto »

Når det er galvanisert må du bruke et meget tynt strøk med etsprimer først. Siden kan du lakkere. Bruk gjerne Bengalakk da denne er mer elastisk enn vanelig billakk. Men denne kan selvfølgelig tilsettes stoff som gjør den mer elastisk. Muligens kan det brukes det samme som blir brukt på plast.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

jonsto wrote:Når det er galvanisert må du bruke et meget tynt strøk med etsprimer først. Siden kan du lakkere. Bruk gjerne Bengalakk da denne er mer elastisk enn vanelig billakk. Men denne kan selvfølgelig tilsettes stoff som gjør den mer elastisk. Muligens kan det brukes det samme som blir brukt på plast.
Mvh
Må grunningen sprøytes på for å få tynt lag?
Hva slags lakk og evt ekstra stoff brukte du da du lakkerte ei ramme for i tid tilbake?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Demontering av bakramme

Post by gopp »

Jeg har ikke brukt det på galvaniserte flater før, men på vanlig reint stål har jeg først brukt Owatrol, så Arcanol, og Bengalack som toppstrøk. Arcanol får du ikke blandet, så da er det litt begrenset med farger, men Bengalack kan blandes med vanlig Jotun-systemer. Dette gir en veldig tett overflate, som er litt fleksibel, men også rimelig slagfast. Jeg vil tro at dette er noe av den en billigste og beste overflatebehandlingen du kan gi understellsdeler, eller på deler av bilen hvor du ikke skal bruke acryl-bastert lakk (vanlig 2k), for dette går dårlig pga. de oljebaserte produktene over. Pulverlakkering er kanskje det aller beste, men det er dette med kostnader da...

Om det er riktig å bruke Owatrol på dette vet jeg ikke, men med en etsende grunning for å få godt feste, og så de to andre produktene over skulle det bli bra.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by jonsto »

Ikke Owatrol når det er galvanisert. Uten etsprimer får du ingenting til å feste seg på galvaniseringen. (Du får malt det, men det sitter nesten løst utenpå så det detter av i store flak hvis det går hull på. F. eks. ved steinsprut). Utenpå primeren er det vel egentlig valgfritt.
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by jonsto »

Asle wrote:
jonsto wrote:Når det er galvanisert må du bruke et meget tynt strøk med etsprimer først. Siden kan du lakkere. Bruk gjerne Bengalakk da denne er mer elastisk enn vanelig billakk. Men denne kan selvfølgelig tilsettes stoff som gjør den mer elastisk. Muligens kan det brukes det samme som blir brukt på plast.
Mvh
Må grunningen sprøytes på for å få tynt lag?
Hva slags lakk og evt ekstra stoff brukte du da du lakkerte ei ramme for i tid tilbake?
Bør helst sprøytes, men jeg har en sprayboks. Husker ikke hvor jeg fikk tak i den, men skal prøve å finne det ut.
Den ramma var ikke galvanisert så jeg brukte oppskriften som gopp beskriver. Men den var sandblåst så Owatrolen ble utelatt.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

jonsto wrote:Etsprimer (Syregrunning): http://gasolin.no/index.php?main_page=p ... cts_id=873
Mvh
Men det står: "Bør ikke brukes som underlag for chassislakk", blir da dette rette sort?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply