Demontering av bakramme

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by jonsto »

Menes at den ikke skal brukes som enegrunning på karosseriet. Velger du å bruke vanelig billakk må det nok brukes en vanelig grunning utenpå denne før lakering. Men med denne, et strøk arkanol og så bengalakk så tror jeg det blir toppers.
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

jonsto wrote:Menes at den ikke skal brukes som enegrunning på karosseriet. Velger du å bruke vanelig billakk må det nok brukes en vanelig grunning utenpå denne før lakering. Men med denne, et strøk arkanol og så bengalakk så tror jeg det blir toppers.
Det høres greit ut, noen her som vet hvor jeg får tak i lakk i Trondheim?, jeg finner ikke Tiller som jeg handlet lakk ved en gang for sikkert 10-15 år siden, dengang holdt de til på Lade ved OBS.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Re: Demontering av bakramme

Post by maast »

Ser ut som du har galvanisert svingarmene, har du noen erfaring med galvanisering av alu?

Tiller billakk holder til på samme plass ennå (branntomta v/ OBS Lade) Ellers kan jeg anbefale Autoproducts nord som ligger på tiller, de fører Glasurit lakkprodukter (Glasurit = dyrt og bra) + Autoproducts har fagkompetanse.
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by jonsto »

maast wrote:Ser ut som du har galvanisert svingarmene, har du noen erfaring med galvanisering av alu?
Reagerte også på det, men så tenkte jeg at det nok var bare skjoldene. :wink: :) Galvanisering av alu vet jeg ikke engang om går, men er i alle tilfeller bortkastet. Er det ikke?
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

maast wrote:Ser ut som du har galvanisert svingarmene, har du noen erfaring med galvanisering av alu?

Tiller billakk holder til på samme plass ennå (branntomta v/ OBS Lade) Ellers kan jeg anbefale Autoproducts nord som ligger på tiller, de fører Glasurit lakkprodukter (Glasurit = dyrt og bra) + Autoproducts har fagkompetanse.
Tusen takk for svar, svingarmene er nok ikke galvanisert, egentlig tror galvanisering er en prossess der man har to elektroder, objektet og en metallplate som skal avgi metall til objektet, dette senkes i en kjemisk blanding og DC strøm tilkobles og metallet "flyttes" da over til objektet.
Disse delene har først blitt brent rene, deretter tror jeg de har blitt påført flussmiddel for så å ha blitt senket ned i et flytende zinkbad.
Dette blir vel en slags loddeprosses, bare at tinnet er byttet ut med zink.
Mulig jeg tar feil men jeg har forstått det slik fra folk som har jobbet på Lade metall.
Svingarmene er laget av lettmetall, de ruster ikke og de er vel ikke så lette å legge zink på?
Grunnen til at de er så blanke er at jeg har brukt stålbørste på boremaskinen for å rengjøre de, det gjenstår å skifte bærelagrene så er de klare til å monteres, hjullagrene er skiftet for ca 20K Km siden så de er som nye, 4 bremseskiver fra CP er underveis, sammen med div andre forstillingsdeler, så det skal bli spennende å bli ferdig. Blir det tid før våren så skal også drivverket ut, alt skal vaskes rent, rør, simmeringer og div skal byttes, vi får se.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Re: Demontering av bakramme

Post by Prestige1 »

Galvamisering av aluminium?

Hva skulle det være godt for, noen som har hørt at det er nødvendig. Nei, ta vare på stål og støpegods, så greier vel aluminiumen seg gjennom det meste. Aluminium har vært brukt i fly og biler siden lenge før noen av oss var påtenkt og korrosjon har ikke vært noe stort tema. Grunnen for dette er i kortversjonen: Så snart aluminium kommer i kontakt med oksygen (i de fleste tilfelle luft) dannes det aluminiumoksid på oveflaten. Dette oksidet er svært bestandig og forhindrer videre korrosjon.

Men, dersom det er forbindelse mellom aluminium og f. eks jern, kan galvanisk spenning dannes (elektronvandring) der aluminium faktisk kan opptre som offeranode, og korrosjon/tæring kan forekomme. Det er derfor vanlig å isolere jern/stål fra aluminium med gummipakninger for eksempel ved fastskruing av aluminiumplater til stålreisverk.

Fortsatt god jul til dere alle!

Tor Erik
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

Prestige1 wrote:Galvamisering av aluminium?

Men, dersom det er forbindelse mellom aluminium og f. eks jern, kan galvanisk spenning dannes (elektronvandring) der aluminium faktisk kan opptre som offeranode, og korrosjon/tæring kan forekomme. Det er derfor vanlig å isolere jern/stål fra aluminium med gummipakninger for eksempel ved fastskruing av aluminiumplater til stålreisverk.

Fortsatt god jul til dere alle!

Tor Erik
Så det er defor det er noen små skader ved innfestingen av stabstaget, hva kan man gjøre for forebygge videre skade?, gummipakninger her vil ikke holde særlig lenge.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

Er det noen her som kan skaffe, har delenumrene evt vet hvor jeg får tak i disse? pakninger, filtringer osv til løftecylindrene?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

Og prisen for forzinkinga ble 675Kr ink mva, har nok ikke fått sandblåst mye for den summen nei :D
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by jonsto »

Asle wrote:Og prisen for forzinkinga ble 675Kr ink mva, har nok ikke fått sandblåst mye for den summen nei :D
:shock: :shock: Du store alpakka! Da er det ingen tvil. Navn og adresse på firmaet tak!
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

jonsto wrote:
Asle wrote:Og prisen for forzinkinga ble 675Kr ink mva, har nok ikke fått sandblåst mye for den summen nei :D
:shock: :shock: Du store alpakka! Da er det ingen tvil. Navn og adresse på firmaet tak!
Mvh
Det kan du si, skulle tro det var for godt til å være sant :D
Firmaet heter FerroZink og holder til på Heimdal (ferrozink.no) tlf 7289 6200.
Jeg skal levere masse smådeler, steinbrett, braketter osv + felger hvis de anbefaler dette :D
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by pål »

tar de hele biler? ;-)
har masse Citroèn:-)
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

pål wrote:tar de hele biler? ;-)
Det vet jeg ikke, tror kanskje høyden blir et problem, ellers sa de at tynnplater kan slå seg og miste spennet, men det hadde vært interessant å prøve ei dør og ei bakluke for å se på resultatet :-)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by Asle »

Da blir de vel å pusse ren to andre bærearmer, lagerleiene på de armene som stod på har ganske store skader, antar at disse skadene var da forrige eier fikk skiftet lager, jeg tror disse skadene er forklaringen på at lagrene er gåen etter bare 20-30K Km, men hva gjør vel det når man bærearmer liggende, de har ligget i kjelleren i 10 år og bare ventet på å bli brukt :D til og med lagrene i de var fine og godt smurt, men de blir byttet likevel for sikkerhets skyld :D
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Demontering av bakramme

Post by jonsto »

Skader under ytterskålene? Kan du ta bilder?
Mvh
Post Reply