78 pallas prosjekttråd

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

roskilde02
Posts: 42
Joined: Sun 23 Aug, 2009 11:21

78 pallas prosjekttråd

Post by roskilde02 »

da er tiden inne for start av mitt prosjekt. :D
rust...ja, legger inn litt bilder etterhvert om det er av interesse, kommer sikkert spørsmål underveis :lol:

vi starter med dette...om det er noen som har sveisedeler så er det bare å skrike ut :wink:

Image

Image
roskilde02
Posts: 42
Joined: Sun 23 Aug, 2009 11:21

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by roskilde02 »

her er saken..

Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by jonsto »

Det var dørstokker å få kjøpt tidligere her til lands, men tror ikke det er det lenger. Men du kan jo høre innom et karosseriverksted.
Hvis ikke har CX-Basis. http://cx-basis.de/eshop/index.php?cPath=54_34
Men siden edet er en Pallas og har bølanke deksel utenpå dørstokken så går det jo og lage dem selv også.
Mvh
roskilde02
Posts: 42
Joined: Sun 23 Aug, 2009 11:21

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by roskilde02 »

enig med du, det blir nok å få laga til no selv der. jeg er nok av typen som tager hvad man haver, synes det er mer intresangt.
roskilde02
Posts: 42
Joined: Sun 23 Aug, 2009 11:21

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by roskilde02 »

en tuborg og noen timer i garasjen, gyfsa inn med ovatrol, tenkte det må da være bra..
noen som har erfaring med plasmakutter??

Image
roskilde02
Posts: 42
Joined: Sun 23 Aug, 2009 11:21

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by roskilde02 »

trenger en speedovaier om det er noen som har.. :)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by pål »

har du brukt plasmakutter her? jeg har litt lyst til å kjøpe meg en slik nemlig :-)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by jonsto »

Hva har du ellers tilgang til av verktøy/ utstyr for platebearbeiding?
Her ser du noe av det jeg har: http://cx.zapto.org/gallery/album315
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by gopp »

pål wrote:har du brukt plasmakutter her? jeg har litt lyst til å kjøpe meg en slik nemlig :-)
Hvis du vurderer plasmakutter Pål, bør du ta en titt på denne:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 4356wt_941

Jeg har en tilsvarende AC/DC TIG som også kan brukes til plasmakutting med litt tilleggsutstyr. Det kan lønne seg å bruke trykkluft og ikke Mison-gass (eller ren argon), og du må da lage til en kobling for dette på inntaket bak på apparatet. Du trenger også selve slangen med håndtak, men det er listet opp som utstyr lenger ned på siden i linken over.

Apparatet kan også sveise tynnplater i stål,rustfritt og aluminium, men store konstruksjoner kan det kan være lurt å forvarme med propan. En venn av meg som driver med drifting, sveiset sammen sprengkåpe fra Nissan 200 SX mot en girkasse fra BMW M3 med et litt billigere og mindre apparat enn det som er linket til her. Han har gått over 400 hester i den bilen, og sparer heller ikke på kruttet (det er en ren løpsbil), men sveisen holder fint.

Selv har jeg bare brukt mitt apparat på stål, men er veldig fornøyd. Det er deilig å kunne tilsette akkurat så mye tråd som man trenger, og ikke være avhengig av mengden MIG'en gir. Slik jeg ser det, har man alle fordelene med "gammeldags" acetylene apparat, samtidig som man ikke har ulempene (mye varmgang i plater bla.) Det eneste som ikke er veldig bra er slangepakka, og den vurderer jeg å bytte til noe bedre.
Gopp
-----------------
Har no' CX
roskilde02
Posts: 42
Joined: Sun 23 Aug, 2009 11:21

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by roskilde02 »

ikke brukt plasma... men skulle gjerne prøvd før jeg eventuelt går til innkjøp.

har ikke noe særlig utstyr folr platebearbeidelse, kommer etterhvert som jeg lærer tenker jeg. Har et kempi 180 trådmater som jeg er meget fornøyd med, så platene blir iallfall godt festet...

hvilken platetykkelse går igjen på cx??
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by gopp »

roskilde02 wrote: har ikke noe særlig utstyr folr platebearbeidelse, kommer etterhvert som jeg lærer tenker jeg. Har et kempi 180 trådmater som jeg er meget fornøyd med, så platene blir iallfall godt festet...
Kemppi 180 er jo et kjempebra apparat, særlig de gode gamle versjonene er jo legendariske. Jeg har en 163S som er mer enn 23 år gammel, og vil ikke bytte den bort mot noe.
hvilken platetykkelse går igjen på cx??
Jeg husker ikke hva som brukes i kanalene, men et skyvelær vil jo gi svaret. Tipper du kan handle inn en plate på 0.7 mm. til hele prosjektet, 0.9 mm. kan også brukes, men er litt tyngre å jobbe med. For lange knekker som du har på kanalen, ville jeg tatt med ferdig kappede og merkede plater til en blikkenslager. Han knekker dette for deg på 5 minutter, og det blir mye bedre enn om du skal forsøke på noe hjemme i garasjen.

Hvordan ser det ut i gulvet foran framstolene, over ramma? Har du rust i bagasjerommet bak bakhjulene? Begge deler er ganske enkle å reparere, og det virker jo som du vet hva som skal til ut i fra hva man ser på bildene (godt rengjort og Owatrol).
Gopp
-----------------
Har no' CX
roskilde02
Posts: 42
Joined: Sun 23 Aug, 2009 11:21

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by roskilde02 »

jeg er iallfall storfornøyd med min innvestering.

Image


jeg har ei plate på 0,9 så jeg får se om det går greit. har en visjon om å løfte hele kaross av når tia kommer for å rett og slett gå over rubbel og bit.
om noen av cx folket er i distriktet (Dokka) så ta gjerne turen innom og jeg tar imot tips, råd og kritikk med takknemlighet :D
roskilde02
Posts: 42
Joined: Sun 23 Aug, 2009 11:21

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by roskilde02 »

prøvd å få tak i en sånn ansiktsvern maske, det var vanskeligere enn jeg trudde å få tak i gitt.
bare en sånn til å stramme rundt knollen så har man et visir man tar ned og opp...tips hvem som har?
sett hos biltema, europris, mekonomen, jernia...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by jonsto »

Til å begynne med brukte jeg plate på 0,7mm, men fant ut at den var i tynneste laget. Nå bruker jeg konsekvent 0,9mm. Er betraktelig lettere å klippe enn 1mm.
Du kan jo ta en telefon så kan vi prate litt platebearbeiding. :wink: :D
Tlf. 952 18 701.
Mvh
roskilde02
Posts: 42
Joined: Sun 23 Aug, 2009 11:21

Re: 78 pallas prosjekttråd

Post by roskilde02 »

takker for det :)
har forstått det sånn at du er en av guruene innenfor temaet cx, så at du vil dele dine kunskaper setter man pris på. :)
det var deg jon jeg kjøpte rør av minns jeg..har ikke fått begynt på det enda..tar rusta først og så prøve å få den på en bukk når jeg ska ta røra. er også noe rust på ramma, litt keitete å komme til, så mulig at jeg rekker å få tatt det mens den er på bukk.
Post Reply