Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by jonsto »

Tror dere begge skal gjøre ren høydekorrektøren. Disse har en tendens til å gå full av dritt, og da jobber de ikke som de skal.
Er ikke mange bevegelige delene der inne. men noen små dyser.

Image
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by hl »

Har du tips til korleis eg skal reingjera det minste holet på kvar side? Veit ikkje om eg torer bruka trykkluft.

Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by jonsto »

hl wrote:Har du tips til korleis eg skal reingjera det minste holet på kvar side? Veit ikkje om eg torer bruka trykkluft.

Mvh
Bare bruk trykkluft. Har aldri klart å blåse løst noe. Setter spissen helt inntil og blåser med fullt trykk.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Hey,


ikveld tok jeg opp det vestre svingarmslageret bak; jeg har gått og dyttet litt på bilen og funnet ut at det må være på den siden problemet er. Fikk uheldigvis ikke av hydraulikkrøret til løftesylinderen og ville ikke ryke det siden jeg ikke har reserve. Splinten som holder fast stempelet er ikke egentlig mulig å få ut på noen normal måte, men kanskje hvis man varmer det rødglødende?! Uansett, jeg klarte på mirakuløst vis å få ut lagerene med armen sittende fast i stempelet og på bilen. :D Det er ikke mulig å byte ytterbanene på denne måten... men de var heller ikke slitt! Og ikke lageret heller, så vidt jeg kan se. Så hva er det da som gjør at dette går så tregt?

Monterte alt tilbake, byttet ikke en eneste del, og strammet "passe" til. Og ut på veien, og bilen oppfører seg helt annerledes! Myk og fin... merkelig! :D


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Ja, rart er det! Faktum er at nå er bilen rett og slett superglidende bak. Og nå kjenner jeg at den nok tar små ujevnheter en del dårligere foran. Foran har jeg jo byttet både bærekuler og hjullagere på begge sider og kan ikke huske å ha merket at noe gikk tregt egentlig. Men det er vel samme type lager x2 foran? Tror kanskje at kulene begynner å få merkbart mindre gass foran, så lurer på å kjøpe nye, før jeg gjør noe mere.

Noen som kan fortelle hva som faktisk er forskjellen på vanlige og "komfort" varianten? Er det mykere fjærvirkning med samme demping, eller er dempingen forskjellig :?:


-m
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by Sturla »

Da var det kanskje låseklossene for krengingshemmren bak som var synderen, der skal det tror jeg smøres noe fett slik at krengingsstaget har mulighet til å vri seg noe? De ruster helt fast og kan gi knirk og treghet bak.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Hei,

Hmm, det har jeg ikke tenkt på før. Jeg smørte inn det meste med store mengde fett, men skal det bevege seg her altså?

Er det forresten liknende feilkilder foran? :)


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Hey,

har betilt eu-kontroll første uka i oktober; bilen har frist til og med februar, men tar den før jeg trenger vinterdekk.

Håndbrekket har vært ganske dårlig etter at jeg byttet hjullagre i vinter, og grunnen var at jeg hadde strammet den ene eksenteren "feil vei". Jeg skulle fikse det ikveld, og fikset det også, men da venstre framhjul kom av kom også et sørgelig syn til syne. DEt har blitt lekkasje i dethvite røret på dette bildet:

Image

Det har rustet under den hvite plasten. Det er et ganske lite hull, så jeg har ikke sett dette på gulvet i garasjen. MEN, en ulykke kommer sjelden alene. Det som har rent ut, har landet på framdekket. Det så slik :( :

Image

Det virker som lhm'en trekker seg voldsomt inn i dekkene, og gummien sveller. Usikker på hvor lenge det har stått sånn, men bilen ble stående 2 uker etter sist tur, så regner med at den verste svellingen har skjedd på disse to ukene.

Er det håp for dekket, eller bør jeg bare kjøpe et nytt? De har gått så kort, så klarer meg nok helt fint med ett nytt dekk.

Så til røret. Noen som har et slikt liggende eller vet hvor jeg kan skaffe det? Hvis jeg ikke skal utsette kontrollen, har jeg heller ikke så god tid da jeg er borte en uke imellom også. Selve rusthullet ser ut til å være ganske nerme koblingen, men det er muligens mulig å lodde slikt med et spesielt loddetinn og liten gassbrenner?


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by mads »

Æsj, da! Sølv-lodd trur eg, sølv-slag-lodd, kanskje, dette er ikke noe jeg kan. I Trondheim fikk jeg Radiatorspesialisten til å lodde noen oljerør, http://www.andersenbilradiator.com/ kan helt sikkert det samme med øye-bolten og en stump rør.

Det ligger mange slike på Gran og andre plasser. Som kanskje er nesten like rustne...
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Hei,

cxbasis har, men også Jon hadde ett. Han sender med posten, så dette blir ok! Rekker nok ikke å bytte dekket, men har to ok 195/70 som jeg kan ha på eukontrollen. Dessuten har jeg ikke helt bestemt meg for om jeg kjøper nytt, det er jo et begrenset område, så burde vel egentlig ikke være helt ille, men...


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Hei,

takket være eksepsjonell service er røret byttet og bilen tilbake på veien. :) Det gamle røret ser faktisk mere rustent ut i den andre enden, der det ikke røk. Men hvis man lodder inn nytt kan det antakeligvis brukes videre.

Når det gjelder dekket er jeg fristet til å bruke det litt fremover og se det an. Det kan vel umulig smelle sånn plutselig... :)


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Hey,

bilen ble godkjent for 2 nye år! Det er gode nyheter. Får nyte den litt nå på tampen av sessongen, saltet kommer vel før man aner det. :D

I vinter skal jeg forsøke å få tid til å teste det nye peltier ac anlegget.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

dagmatti wrote:Hey,


ikveld tok jeg opp det vestre svingarmslageret bak; jeg har gått og dyttet litt på bilen og funnet ut at det må være på den siden problemet er. Fikk uheldigvis ikke av hydraulikkrøret til løftesylinderen og ville ikke ryke det siden jeg ikke har reserve. Splinten som holder fast stempelet er ikke egentlig mulig å få ut på noen normal måte, men kanskje hvis man varmer det rødglødende?! Uansett, jeg klarte på mirakuløst vis å få ut lagerene med armen sittende fast i stempelet og på bilen. :D Det er ikke mulig å byte ytterbanene på denne måten... men de var heller ikke slitt! Og ikke lageret heller, så vidt jeg kan se. Så hva er det da som gjør at dette går så tregt?

Monterte alt tilbake, byttet ikke en eneste del, og strammet "passe" til. Og ut på veien, og bilen oppfører seg helt annerledes! Myk og fin... merkelig! :D


-m
I helga kjørte vi bilen hjem fra hytta, det er noen mil på svingete vei og mest på fin motorvei. Merket ikke noe på vei dit, men på vei hjem merket jeg tidvis de samme symtomene med "småsprett". Tok en kjøretur ikveld, og ja, nå har den fått de samme symtomene som den hadde, igjen. Veldig stiv, for små dumper vel og merke, på venstre side bak; men det kommer og går litt.
Jeg lurer på om dette må være dette berømmelige "glidelageret", eller festet til stabstaget bak. Hvordan er det dette fungerer egentlig?? Skal ta og løsne på stabstag festet og se om symptomene endrer seg.


-m
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by hl »

Image
Eg har lurt på om problemet er at at stongi inni belgen av og til losnar frå festet.
http://leirdal.info/fjoring/bakr.html
Post Reply