Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Det gamle eksosanlegget på god vei ut ikveld, mens det nye er mere eller mindre på plass. :D

Image

Image



-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Ah, endelig ny mansjett på! :)

Image


-m
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by gopp »

Den er deilig, den bilen din! Det er ikke mange igjen av disse tidlige modellene, og den kler godt rødt.
Gopp
-----------------
Har no' CX
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Hehe, ja rødfarge er fine greier. :) Må få skilter på den igjen, forhåpentligvis ganske snart. Er vel stort sett bare en lekkasje fra hydraulikkpumpa igjen nå tror jeg. :roll: :D


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Hei,

endelig!! :D :D

Image

Image


Deilig med skilter på! Nå gjelder det bare å få alle paneler pene og fine; pluss en del annet dill. Men det er jo mye morsommere å holde på når man slipper å planlegge kjøreturene. :D



-m
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by ingkogni2 »

Mmmmm-akalaust :D

Du veit det at til veteranbiler kan man bestille tidsriktige registreringsskilter uten rekvisisjon. Ikke hos biltilsynet, men hos 3.parts levrandør... Husker ikke hva firmeaet eter, men kan finne det ut... tror jeg :D

Edit: http://skiltfabrikken.no/index.html

Har lenge tenkt å få 1980-style-skilter på Athena'en, men har nå ikke kommet så langt enda...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Erik S
Posts: 115
Joined: Mon 23 May, 2005 12:54
Location: Larvik

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by Erik S »

Da må jeg få lov å nevne www.latorskilt.no

som har kjappere service og bedre kvalitet, i følge både min og mine bekjentes erfaringer.
Skiltfabrikken lever høyt på sin monopolavtale med biltilsynet (og biltilsynet forteller deg ikke at du kan kjøpe veteranskilt hvor du vil....)
-82 CX 2.4 IE PALLAS
-76 2CV6 SPOT
-76 BL PRINCESS 2200HLS
-72 AR GT1300J ZAGATO
-71 SM 2,7
-68 Lancia Fulvia Sport
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by pigland »

Dama bak kassa på biltilsynet på Risløkka grynta fælt på nesa når jeg ville ha veteranskilt til en 80-modell MC som jeg registrerte ca en måned etter årsskiftet. Men jeg stod på mitt og ville ha veteranskilt og fikk det :)

Mener forresten det er en font-forskjell på Latorskilt v.s Skiltfabrikken, eller gjelder det eldre skilttyper?
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Hei,

nå har jeg kjørt bilen så og si hver dag etter at det kom skilter på den; den første uka gikk den egentlig litt bedre for hver gang, og nå har den vel stabilisert seg litt. Alle overføringer går etterhvert lettere også. Clutchen må jeg si er veldig uvandt?? Definitivt annerledes enn på trd og gti t2, og meget annerledes enn xmen med hydraulisk overføring. :lol: Motoren går veldig bra, men har enkelte ganger noe ettertenning; det tror jeg skyldes litt for fet blanding. 3. giret på denne bilen med 4. trinns kassa er ganske så supert, drar helt fint fra 20 km/t.

Men, en ting som jeg klør meg i hue over er fjæringa bak. Fartsdumper og store dumper og små dumper går som en drøm, men vei tilsynelatende UTEN dumper har en tendens til å bli kvitert med "småhumping". Bare noen ganger, mest i lave hastigheter, og definitivt ikke med mye last i bilen. Bilen kjennes ikke hard ut når den står i ro; setter jeg meg på støtfangeren bak synker den 95% i bunnen.

Jeg har en teori, men tenkte å høre med dere først, hva kan det være, noen som har opplevd liknende? :)


--
mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by jonsto »

Urunde dekk, ubalanse i dekk eller felg, kast i felg. Dette var det første som slo meg. Særlig det med urunde dekk. Spesielt om den har stått på disse dekka en stund.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Image

1. fører-plassen og 2. fører plassen. 2. fører var for anledningen på "jobb" i barnehagen. :wink:

Image

Og sannelig var det ikke en 3. fører her også. :lol:


litt uti ferien skal jeg ta av trekket på setene, det er 10 år siden jeg så setene uten trekk så jeg husker knapt hvordan de ser ut. Men så vidt jeg husker er de ganske ok. Dørtrekkene er det ingen hull i; men det har med årene blitt litt fargeforskjell mellom håndtakene og selve dørpanelene. Får se om jeg gjør noe med det... tror ikke det kommer høyt opp på prioritetslista. :wink:

Jeg har enda ikke bytta de gamle dekkene, så jeg får nok bytte de før jeg konkluderer på noe med småhumpingen fra bak. Bakdekkene er så gamle at ..., så det er nok på tide.. :!:

Forøvrig enda en sak; det ser ut til at det har startet å lekke bittelitt olje ut mellom bensinpumpa og motorblokka; men dette er vel ikke en "normal" plass å lekke olje på? Her lukter det noe morkent... :)



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by jonsto »

dagmatti wrote: Forøvrig enda en sak; det ser ut til at det har startet å lekke bittelitt olje ut mellom bensinpumpa og motorblokka; men dette er vel ikke en "normal" plass å lekke olje på? Her lukter det noe morkent... :)



-m
Er det en plastikkplate mellom blokka og pumpa? Vet ikke om det er noe pakning her på de gammle motorene, men litt silicon på pakningsflaten burde løse problemet.
Er du foresten sikker på at det er mellom blokka og pumpa? Regner med at det er et hull inn til akslingen på denne også. Der kommer det ut olje om pakningen rundt akslingen begynner å bli hard/slitt. Dette er som regel en gummipakning type firkantet O-ring-
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Hei,

ja det er en "plastskive" på, tja, 5-6mm tykkelse eller noe slikt som ligger mellom motoren og pumpa. Det er jo antydning til å være litt trangt å se bak der, men det er nok i området rundt den nederste av de to boltene som holder pumpa at oljen ser ut til å komme ut. Det ser nermest ut til å komme ut rundt bolten, og det skulle vel tilsi at litt pakningssilikon på begge siden av plastskiva vil fikse saken. :)



-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by dagmatti »

Legger inn et sommerminne, fin tur en sen kveld i juni over Sollia mot Rondane. :D


Image


-m
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Stemningsrapport fra den lille garasjen. :-)

Post by Black Lemon »

Denne CXen er jo helt herlig. Nummerskiltet minner meg om en 1980-modell Opel Kadett som jeg kjørte hardt med fra 1980 da jeg nettopp hadde fått førerkort til 1990 da jeg kjøpte CXen min. Den Kadetten hadde nummerskiltet DC 96862 og rullet på Pirelli P7 195/50 VR 15. Ikke værst for en liten 53-hesters 1,2 liters Kadett som skulle ha toppfart på 140 km/t. I nedoverbakke på Autobahn i Tyskland klarte den 170 km/t mens den egenmonterte turtelleren viste rundt 7000 omdr. pr. minutt. Hadde jeg hatt CX Turbo den gangen, hadde jeg ikke sittet her i dag. Å gå fra en 53-hesters Kadett til en 168-hesters CX Turbo var et et formidabelt skritt. Man er fristet til å omskrive Neil Armstrong: "One giant leap for a man - a small step for mankind".
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply