Noen råd for solblekede plastdeler?

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by RolandM »

Før jeg begynner å skru av alle fire dørsider OG dashbordet på 20 RE'en jeg kjøpte før jul, hadde det vært interessant å høre om det finnes noen "kjerringråd" som kanskje kunne bringe plasten nærmere sin opprinnelige farge. Tenkte jeg kunne prøve med ett eller annet rengjøringsmiddel for bil, og deretter med Polytrol? Eller har det ingen hensikt?

Dette er altså en serie II med det vanlige grå plastinteriøret - og toppen av alle dørene og de forreste cm av dashbordet, helt inn mot frontruten, er synlig solbleket. Og dører og dash for øvrig er i helt utmerket stand - selvsagt bortsett fra plastlukene i midtkonsollen.

DET hadde for øvrig vært en fin oppgave for CX-klubbens styre: Forske seg frem til en fix for knekte midtkonsoll-luker på CX serie II! 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by citro1cx »

Polytrol funger bra på serie 2 støtfangere vet jeg, men har aldri prøvd det på interørplast. Har hørt noen bruke varmepistol på plast. Plasten varmes visstnok forsiktig til oljen kommer ut. Synes egentlig det høres litt tvilsomt ut og ville derfor "øvd meg" på forhånd hvis jeg skulle brukt det kjærringrådet.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by tronde »

RolandM wrote:Før jeg begynner å skru av alle fire dørsider OG dashbordet på 20 RE'en jeg kjøpte før jul, hadde det vært interessant å høre om det finnes noen "kjerringråd" som kanskje kunne bringe plasten nærmere sin opprinnelige farge.

Det er mulig dette er saken?

http://www.parasolinc.com/Products.asp? ... D=VARIKOTE

I min ungdom var det flere kamerater som brukte noe liknende for å skifte farge på bilinteriør, og det virket som om det holdt.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by RolandM »

Det er godt mulig dette kan funke, ja! Men da må man åpenbart farge inn hele dørsidene og ikke bare de solskadede stedene. Takk for tipset, skal sjekke dette nærmere! :D

Jeg har foreløbig prøvd meg frem med Autoglym interiør shampoo, ser ut som om det virker - litt.... Prøvde klut med mildt Zalo-vann på en annen dør, ikke noe resultat å snakke om. Polytrolen har jeg foreløbig ikke tatt sjansen på.

Er det noen som har noen andre forslag?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by seggan »

Proev Gelcoat Restaurer, kjopes paa baatutstyrsbutikk, kansje Jernia, Mekonomen. Det funker, interioret ble glinsende, bruker det paa alt av plastdeler. Koster ikke mye heller. :D :shock: :D
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by tronde »

seggan wrote:Proev Gelcoat Restaurer, kjopes paa baatutstyrsbutikk, kansje Jernia, Mekonomen. Det funker, interioret ble glinsende, bruker det paa alt av plastdeler. Koster ikke mye heller. :D :shock: :D
Dette er vel i praksis Polytrol i annen boks?
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by tronde »

RolandM wrote:Men da må man åpenbart farge inn hele dørsidene og ikke bare de solskadede stedene.
Det kan vel være like greit. Hvis det virker som reklamen sier, kan man jo bygge opp / reparere skadet interiør med annen farge også. Burde være en grei løsning for sprukne dørsider.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by RolandM »

tronde wrote:
seggan wrote:Proev Gelcoat Restaurer, kjopes paa baatutstyrsbutikk, kansje Jernia, Mekonomen. Det funker, interioret ble glinsende, bruker det paa alt av plastdeler. Koster ikke mye heller. :D :shock: :D
Dette er vel i praksis Polytrol i annen boks?
Også interessant! Men vet du om det også funker på plast som er blitt misfarget av sol? De grå dørene er blitt nesten sjokoladebrune på toppen (riktignok melkesjokolade). Og da jeg var ute i lokalet i kveld, oppdaget jeg det jeg hadde glemt, nemlig at hele "lunule'n" er angrepet også.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by tronde »

RolandM wrote:
tronde wrote:
seggan wrote:Proev Gelcoat Restaurer, kjopes paa baatutstyrsbutikk, kansje Jernia, Mekonomen. Det funker, interioret ble glinsende, bruker det paa alt av plastdeler. Koster ikke mye heller. :D :shock: :D
Dette er vel i praksis Polytrol i annen boks?
Også interessant! Men vet du om det også funker på plast som er blitt misfarget av sol? De grå dørene er blitt nesten sjokoladebrune på toppen (riktignok melkesjokolade). Og da jeg var ute i lokalet i kveld, oppdaget jeg det jeg hadde glemt, nemlig at hele "lunule'n" er angrepet også.

Jeg har prøvd Polytrol på falmede grønne blomsterkasser av plast. De ble mindre u-grønne, men jeg tror ikke det er løsningen på interiør. Polytrol har vel sine begrensinger, som alt annet. Falmet sort plast har jeg fått bra, så det er ikke bare jalla. Det virker som om Polytrol er best hvis overflaten er brutt ned / oksydert, og ikke hvis fargen mangler.

Jeg skal høre med en av de tidligere nevnte om hva han gjorde i sin Ford av modell med navn etter en tysk fjellkjede (max. ett stygt ord pr post, så det får holde med F-ordet :D ).

De brukte noe som farget inn plasten, og den bæ-brune ble sort og fin (veldig viktig for 30 år siden). Om jeg ikke husker helt feil fikk vinylsetene samme behandling.

Det finnes vel nok av ødelagt interiørplast å prøve på, og de blander jo etter kode, så hvorfor ikke finne en brukbar farge å prøve med?
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by RolandM »

Det høres ut som om vi må starte et lite forskningsprosjekt på dette, ja. 8) Jeg får ta en tur inn til Jon og se om han har noen vrakede dørpaneler å låne ut i vitenskapens tjeneste.

Så var det bare de knekte lukene igjen - de må det vel også forskes på....
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by tronde »

RolandM wrote:
Så var det bare de knekte lukene igjen - de må det vel også forskes på....
Bilde?

Jeg vet at de reparer Mehari-plast ved å løse opp legoklosser i noe (aceton?) Det blir like sterkt som nytt. Det har vært diskutert flere ganger på Citronïk.

Når det gjelder interiør er det vel ikke mer helligbrøde å lakkere det, enn å lakkere en bil.

Jeg har sett bilder av noen som har bygd opp sprukket dashbordplast uten at det blir synlig. Mener å huske at det var i England. Det er mange der borte som er drevne, så kanskje det er lettere å finne fargestoff der enn over dammen?
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by gopp »

Jeg skal sjekke dette litt nærmere med en ekspert jeg kjenner. I min S1 TRI er det ikke sprekker i dørsidene, men de virker tørre i plasten. Det hadde derfor vært greit med litt forebyggende behandling.

Er det stemning for å ta en "plast-reparasjons-kveld" på Rud I Bærum? Det hender han stiller opp for å lære bort sine kunnskaper og selger proff-produkter, og jeg kan høre om han kan tenke seg å gjøre dette snart igjen.
Gopp
-----------------
Har no' CX
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by knut »

Melder meg herved som interessert.
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by gopp »

knut wrote:Melder meg herved som interessert.
Jeg sendte ham akkurat en e-post, og regner med at han svarer i løpet av morgendagen. Oppdaterer her så snart jeg vet mer. Firmaet han jobber for heter Multibil, og har vært i markedet for reparasjon av plast i flere ti-år.
Gopp
-----------------
Har no' CX
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by seggan »

Mht knekte luker limte jeg biter av binders med lynlim for aa gjenskape hullene paa lukene.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
Post Reply