Noen råd for solblekede plastdeler?

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by RolandM »

De fleste CX-lukene er jo hele i seg selv, men det er hengsel-mekanismen (den Seggan snakker om) som har knekt, eller så mangler klikk-bryteren som løser ut luken. På hengselmekanismen skal det jo både være et "øre" som luken dreier rundt, og en fjær.

Seggan, har du bilde av ditt patent med binders? Dette kan være aktuelt.

Når det gjelder klikkbrytere har jeg tenkt på at det finnes jo noe hos en del skap-produsenter, hovedsakelig kjøkkenprodusenter, men disse patentene er gjerne litt for romstore. IKEA sin måler i hvert fall 9,3 cm, så dype er vel ikke rommene bak lukene.

Ellers gjetter jeg på at det er mange her som vil ha en interesse for et lite kurs i plastreparasjon. :)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by seggan »

Skal ordne et bilde, ''oere'' har jeg ogsaa proevd paa. En L skrue, til aa henge ting paa vegg, kan funke. Skruenden kan skrues ned i en trebit som festes nede i rommet.

Kommer med bilder naar jeg har forsket litt mer.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by tronde »

RolandM wrote:De fleste CX-lukene er jo hele i seg selv, men det er hengsel-mekanismen (den Seggan snakker om) som har knekt, eller så mangler klikk-bryteren som løser ut luken. På hengselmekanismen skal det jo både være et "øre" som luken dreier rundt, og en fjær.
Kan du ikke vise et bilde av hvordan det ser ut? Har ikke sett særlig mye på CX2.

Kan klikkmekanismen fra en kulepenn moddes?
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by RolandM »

tronde wrote:
RolandM wrote:De fleste CX-lukene er jo hele i seg selv, men det er hengsel-mekanismen (den Seggan snakker om) som har knekt, eller så mangler klikk-bryteren som løser ut luken. På hengselmekanismen skal det jo både være et "øre" som luken dreier rundt, og en fjær.
Kan du ikke vise et bilde av hvordan det ser ut? Har ikke sett særlig mye på CX2.

Kan klikkmekanismen fra en kulepenn moddes?
Jeg skal få ordnet det på onsdag, av logistiske årsaker har jeg ikke tilgang til en eneste CX før da. :-)

Når det gjelder trykk-knapper, fant jeg noe her som kanskje kan brukes. Se blad 3.39, evt. 3.43.

http://www.dokkabondemobler.no/accounts ... /26763.pdf
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by tronde »

RolandM wrote:
Når det gjelder trykk-knapper, fant jeg noe her som kanskje kan brukes. Se blad 3.39, evt. 3.43.

http://www.dokkabondemobler.no/accounts ... /26763.pdf

Er ikke denne mekanismen noe liknende den på XM-ens kodepanel? Da blir vel de du linker til vel heftige?
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by tronde »

Jeg fant noe om innfarging som lover godt.

http://www.nsra.org.uk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12699

Og dette er vel det som det linkes til:
http://www.woolies-trim.co.uk/c-118-vin ... ation.aspx
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by gopp »

Jeg fikk svar på Olav Kristian Huseby på Multibil nå, og det var ikke noe problem å arrangere et treff på kveldstid en ukedag. Han har god peiling på materialene som er brukt i CX, og har også lagt vinyltak på noen Prestige. Vafler og kaffe kunne også organiseres, så da må jo dette være et godt alternativ til vanlig LHM-kaffe.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by jonsto »

gopp wrote:Jeg fikk svar på Olav Kristian Huseby på Multibil nå, og det var ikke noe problem å arrangere et treff på kveldstid en ukedag. Han har god peiling på materialene som er brukt i CX, og har også lagt vinyltak på noen Prestige. Vafler og kaffe kunne også organiseres, så da må jo dette være et godt alternativ til vanlig LHM-kaffe.
Høres ut som et godt tiltak. Litt langt å kjøre for meg og mange andre. Derfor bør det være en som hører ekstra godt etter og formidler kunnskapen videre til oss andre.
En kjempeidè (synes jeg) hadde vært om det hele ble tatt opp på Video/dvd og solgt til intereserte. Men det er kanskje vanskelig.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by rundgren »

jonsto wrote:
gopp wrote:Jeg fikk svar på Olav Kristian Huseby på Multibil nå, og det var ikke noe problem å arrangere et treff på kveldstid en ukedag. Han har god peiling på materialene som er brukt i CX, og har også lagt vinyltak på noen Prestige. Vafler og kaffe kunne også organiseres, så da må jo dette være et godt alternativ til vanlig LHM-kaffe.
Høres ut som et godt tiltak. Litt langt å kjøre for meg og mange andre. Derfor bør det være en som hører ekstra godt etter og formidler kunnskapen videre til oss andre.
En kjempeidè (synes jeg) hadde vært om det hele ble tatt opp på Video/dvd og solgt til intereserte. Men det er kanskje vanskelig.
Mvh
Hvis ikke Olav Kristian har noe imot det, burde det vel ikke være så vanskelig å få tatt opp på video og lagt på YouTube. Vanlige, nyere digitalkamera tar opp bra video. Ikke alltid like bra lydkvalitet, så kan være man må sette på ekstern mikrofon - de fleste litt dyrere kamera (speilrefleks) har vel mulighet for dette.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by knut »

De tre romma i instrumentpanelet på serie 2 har en vel ikke så mye bruk for, og da er det vel det enklest å lime fast dekslene, f.eks. med dobbeltsidig tape.
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by givretto »

Knut; noen liker kanskje å tinga i orden. :wink: Det kan jo hende det går an å få kjøpt disse greiene også da, jeg kjøpte nytt fra Bøhm i Oslo for et par-tre år siden, husker ikke prisen, men det var ikke så galt mener jeg å huske. Hvis ikke Citroën her i landet kan skaffe, hva med CX-basis eller Chevronics? Og såvidt jeg husker, er dette tre separate rom/luker, så det går an å ta fra forskjellige biler og sette sammen til et komplett sett. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by jonsto »

givretto wrote: Og såvidt jeg husker, er dette tre separate rom/luker, så det går an å ta fra forskjellige biler og sette sammen til et komplett sett. 8)
CX Basis ser ikke ut til å ha dem. Rommene er like i alle bilene (serie 2) men med forskjellig farge på lokkene. Må jo passe til dasjbordet. :roll: :D
Mvh
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by givretto »

Jon, lokka er jo bare å bytte over 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by jonsto »

givretto wrote:Jon, lokka er jo bare å bytte over 8)
Hvis du vil ha deffekte lokk så. :wink: Det er i hengslene her de går i stykker og er veldig svake. Har ikke prøvd, men det synes så. :(
På den siste bilen jeg hugget var det vanskelig å få ut boksene også. Virket som om varmeapparatet var i veien. Men mener jeg har tatt de ut før. Forsket ikke så mye på det da dasjbordet skulle demonteres i alle fall. :)
Mvh
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Noen råd for solblekede plastdeler?

Post by givretto »

Da var jeg heldig på bilen min da. For det var ikke lokka som var ødelagt. På 2 av 3 av "romdelene" var "hengslene" i stykker, så jeg kjøpte 2 nye (komplett med lokk) av Bøhm. Feil farge, men byttet over lokka, og så var alt som nytt. :D
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Post Reply