Restaurering av CX Gti T2

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by Göran W »

Problemet är INTE spoilerns form - det bilens form som lyfter!!! Inte vill ni VÄNDA på en CX????? :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by jonsto »

givretto wrote:Hmm. Snålt. En ordentlig spoiler skal jo ha form som en flyvinge men opp ned, slik at den skaper marktrykk, og ikke løft. Så jeg synes også det er merkelig med de pleksiglassplatene... 8)
Tja, du får ta dem av på en GTi Turbo da, og ta deg en tur på autobahn. ;-)
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by Black Lemon »

Denne spoilerformen var ganske vanlig på den tiden CX Turbo ble lansert. Ser du på Rover SD1 Vitesse fra samme periode har den også samme fasong på spoileren, dog uten plexiglass men en kompakt spoiler. Plexiglassene ble nok satt inn for å unngå å gjøre spoileren for kompakt og klumpete. Dermed får man det transparante uttrykket bakfra. Turbospoileren er forøvrig veldig praktisk da det gjør det enkelt å se hvor bilen slutter når man skal lukeparkere. Derfor er jeg blitt en superekspert i lukeparkaring med CXen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by tronde »

givretto wrote:Hmm. Snålt. En ordentlig spoiler skal jo ha form som en flyvinge men opp ned, slik at den skaper marktrykk, og ikke løft. )
Ikke helt. Det er en grunn til at det heter "spoiler". To spoil på engelsk har en bestemt betydning...

"A spoiler is an automotive aerodynamic device whose intended design function is to 'spoil' unfavorable air movement across a body of a vehicle in motion, usually described as drag."


"Spoilers for cars are often incorrectly confused with, or the term used interchangeably with, wings. Automotive wings are devices whose intended design is to generate downforce as air passes around them, not simply disrupt existing airflow patterns."

http://en.wikipedia.org/wiki/Spoiler_(automotive)
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by givretto »

Aha... så var det oppklart! 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by dagmatti »

Hei,

ble litt avsporing av tråden ja, men får vel la det gå, jeg pleier ikke være bedre selv så... :lol:

Først, bra oppklart ja trond; hovedpoenget med denne er nok å bryte turbulensen som oppstår bak den loddrette avslutningen av bilen. Det sparer potensielt en god del drivstoff, og kan også fjerne mye oppsamlet møkk bak der. På min trd t2 (break) satt det en liten spoiler på toppen av bakluka, og den bilen ble bare normalt møkkete bak (ikke helt avsindig som break vanligvis blir), og bakruta ble heller ikke våt ved kjøring i regn. :)


Og tilslutt: For en utrolig artig tråd! Det er kjempemorsomt å se på bildene! :D


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by tronde »

dagmatti wrote:Det er kjempemorsomt å se på bildene! :D
Jeg har etter lang tids overveielse kommet frem til at jeg tåler å se noen til :D

Skulle gjerne hørt mer om limet og naglene rundt soltaket også.
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by seggan »

Hos Hartveitbutikk.no har de List Foran til soltaket: artnr: 44-461-0067.

Passer perfekt !

Betal inn på forhånd, så sender de med brevpost.


Den bak bestilte jeg også, men måtte skjære av den litt. Har ikke satt den på enda.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
Post Reply