Restaurering av CX Gti T2

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by pål »

Dette ser jo helt fantastisk ut, blir nesten rørt :) Og ikke minst en kjempeinspirasjon for de av oss som har flere slike prosjekyer på "gress" :)

Men ett spm.: Hva bruker du som grunning på gulvet? Må da være noe som stagger overflaterust? for det ser ut som at det ikke er pusset 100% rent i alle kroker og kriker?
har masse Citroèn:-)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by mads »

Ørjan Nagelsen wrote:... og var tilfeldigvis noe jeg hadde stående.
Ah.. Det ante meg at det var en detalje å se etter her. Ingen husholdning uten lim, nagler, tenger, sparkel, med mer til limte bakskjermer.. ;D

Herlig start å lese slikt på en mandag! Gratulerer med prosjekt som ser ut til å seile inn til mål. Sånt er moro! Mer! Flere! :)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by jonsto »

pål wrote:Men ett spm.: Hva bruker du som grunning på gulvet? Må da være noe som stagger overflaterust? for det ser ut som at det ikke er pusset 100% rent i alle kroker og kriker?
Jeg bruker "Brunox" først der det er igjen litt rust. Så grunner jeg på vanelig måte.
Hva tror du om det Ørjan?
Mvh
wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by wiggo »

rundgren wrote:Disse tar seg glimrendre ut på sølvgrå CX
+1, som man sier nufortiden...
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by Ørjan Nagelsen »

Takk igjen for hyggelige tilbakemeldinger!

Idag er bakruten limt inn og pyntelistene rundt, bakluken montert inkl turbospoiler med nye plexiglass plater, baklys og ledningsnettet til baklyktene (som jeg måtte bytte ut pga det tok fyr for noen år siden :? )

På gulvet har jeg slipt ned det meste, og mye er nye plater. Et par steder det er noen rustporer igjen ja, men det har jeg stoppet med Brunox, og jeg har lakket hele gulvet med ren owatrol, og oljelakk etterpå. Jeg er veldig fornøyd med Brunox'en.

Tror det blir bra. Bilen skal jo aldri ut i all slags vær eller saltkjøring. Prøver også å gjøre den så vanntett som mulig, ved å tette alt av gjennomføringer, pakninger osv. For regn må den jo tåle hvertfall :)


Hilsen Ørjan
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by rundgren »

Ørjan Nagelsen wrote:turbospoiler med nye plexiglass plater,
Noen tips til hvor jeg kan få tak i slike? Eller har du laget selv?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by Ørjan Nagelsen »

Jeg skar de ut selv fra en plate. Tegnet opp etter de gamle. Ble fornøyd med det :)

Hilsen Ørjan
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by epifant »

Dette var veldig moro å få følge med på! CX kler helt klart matt lakk... det er nesten så man kan kjenne lukta av industriplastelina 8)

Image
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by Ørjan Nagelsen »

Slenger med noen nye bilder:

Image

Image

Image
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
Citrobert
Posts: 10
Joined: Fri 17 Feb, 2012 20:16

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by Citrobert »

Bøyer meg i støvet, Ørjan! Det verker i CX-foten. :)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by Black Lemon »

Dette så veldig lekkert ut. Jeg blir bare enda mer misunnelig. Det nærmeste jeg kommer dette, er at jeg vasket CXen min for alt saltmøkket som har sittet på den i et par måneder. Den ble jo ren og ser ikke så værst ut, men vi må nok rydde plass i budsjettet til en skikkelig shining til våren. Likevel må jeg jo si at jeg storkoser meg med CX GTi turbo om vinteren med nye gasskuler rund baug og nye svingsarmslagere bak. Nå venter jeg på nybrukt gummislange mellom luftfilter og turbo fra CX-basis da den gamle er morken. CX Gti er sterkt vanedannende og er nok en av grunnene til at jeg aldri har hatt behov for sterkere stoffer.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by seggan »

Kjempefin !!! Mine to snør ned, man skulle tro all snø i Noreg detter ned i Stjørdalen :-)
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
xm4617
Posts: 14
Joined: Wed 08 Sep, 2010 14:54

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by xm4617 »

rundgren wrote:
Ørjan Nagelsen wrote:turbospoiler med nye plexiglass plater,
Noen tips til hvor jeg kan få tak i slike? Eller har du laget selv?
Tilgi min uvitenhet, men hvilken funksjon har disse plexiplatene? Det ser da vitterlig ut som om luftstrømmen på undersiden blir blokkert, og da mister man nedoverkraften av undertrykket som kan oppstå på undersiden av vingen og motstanden øker betraktelig.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by jonsto »

xm4617 wrote:
rundgren wrote:
Ørjan Nagelsen wrote:turbospoiler med nye plexiglass plater,
Noen tips til hvor jeg kan få tak i slike? Eller har du laget selv?
Tilgi min uvitenhet, men hvilken funksjon har disse plexiplatene? Det ser da vitterlig ut som om luftstrømmen på undersiden blir blokkert, og da mister man nedoverkraften av undertrykket som kan oppstå på undersiden av vingen og motstanden øker betraktelig.
Her er du nok dessverre på vilspor. Med de platene på så går luftstrømmen over spoileren og den virker. Uten disse platene går luftstrømmen under, og du får ingen spoilervirkning. Var en som skrev om dette på Citroenakutten en gang. Han skrev at når du passerte 200 km/t så begynte bakenden og løfte seg. Bilen har jo fasong som en flyvinge så det er jo naturlig. Ikke det at det representerer noen stor fare her til lands om en holder seg til fartsgrensene, men slik er det nå. ;-)
Mvh
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Restaurering av CX Gti T2

Post by givretto »

Hmm. Snålt. En ordentlig spoiler skal jo ha form som en flyvinge men opp ned, slik at den skaper marktrykk, og ikke løft. Så jeg synes også det er merkelig med de pleksiglassplatene... 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Post Reply