Sommerprosjekt: Kosmetisk løft før ICCCR

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Sommerprosjekt: Kosmetisk løft før ICCCR

Post by rundgren »

I går kom jeg igang med å montere på alt igjen.
Bakre støtfanger ble direkte nydelig med ny farge og nypolert krom (bilder kommer.) Men: Den henger fremdeles for lavt! Skjønner ikke helt greia - begge festene på sidene virker å være i orden og plassert riktig, men likevel er det flere cm (fem, kanskje) glipe mellom gummilist og støtfanger. Det ser ikke riktig ut...
Bakluka må forresten justeres, noe som jeg har oppdaga er en drittjobb hvis man er litt pirkete på resultatet... Tips til fremgangsmåte mottas med takk.
Spoiler ble også montert, men er ikke helt fornøyd - tror ikke den er helt på plass i alle hakk. Tenker på plast-tappene som står montert på hengslene til bakluka. Er det noen triks for å få dette skikkelig på?
Mangler også en av de fire brakettene som skal klipses på luka. Får krysse fingrene for at den ikke flyr av på Autobahn...
Merker på denne bilen at alt har vært demontert før i forbindelse med omlakkering.. Mangler litt fester og skruer her og der, og alt går veldig lett av. Både fordel og ulempe der, altså.
Forøvrig så ble tilhengerfeste i går overlevert Oddbjørn / Black Lemon, så nå blir det igjen sykkel bakpå CXen hans.
Dessuten satte jeg ny rekord i forbipasserende beundrere i går: Tre fremmede kom bortom for å slå av en prat om hvilken flott bil jeg hadde :-)
En av dem var riktignok både full og tannløs, men han var over seg av begeistring for at det hadde stått to CXer (den andre var Oddbjørn sin) parkert i gata samtidig.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Sommerprosjekt: Kosmetisk løft før ICCCR

Post by mads »

Hepp! Hepp! Slikt er gøy både å holde på med og å drømme om å gjøre selv... ;)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Sommerprosjekt: Kosmetisk løft før ICCCR

Post by Black Lemon »

Dette viser jo at man kan være både full og tannlaus og likevel ha sansen for de rette bilene.

Hengerfeste ser forøvrig ut som nytt, mens mitt gamle så rustent og fælt ut i alle de årene det hang på.

Jeg hadde av bakre støtfanger sist høst. Den satt skjevt og for nær bakluken. Det viste seg at den ikke var skrudd fast i nedkant. Litt underlig at det blir for lavt ned for det er jo ingen vertikale justeringsmuligheter her. Den sitter i et par tre skruer øverst så vidt jeg husker og muligens fire fra undersiden. I tillegg er det de to plastklipsene på hver side.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Sommerprosjekt: Kosmetisk løft før ICCCR

Post by rundgren »

Og sånn ble det med fangerne montert. Stor forbedring!
Image
Image
Black Lemon wrote: Hengerfeste ser forøvrig ut som nytt, mens mitt gamle så rustent og fælt ut i alle de årene det hang på.

Jeg hadde av bakre støtfanger sist høst. Den satt skjevt og for nær bakluken. Det viste seg at den ikke var skrudd fast i nedkant. Litt underlig at det blir for lavt ned for det er jo ingen vertikale justeringsmuligheter her. Den sitter i et par tre skruer øverst så vidt jeg husker og muligens fire fra undersiden. I tillegg er det de to plastklipsene på hver side.
Det manglet skruer til støtfangerne både framme og bak, sånn blir det vel fort når de har vært av og på noen ganger.. Så min bakfanger er heller ikke skrudd fast i nedkant, da må vel det være problemet selv om jeg fremdeles ikke skjønner hvorfor den henger for lavt når plastklipsene på sidene og skruene på toppen er på plass.
Skjønte forresten at det måtte silikon til for å lime spoileren - fant jo også silikon der når jeg demonterte. Tror det mangler noen plastklips eller noe.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Sommerprosjekt: Kosmetisk løft før ICCCR

Post by Black Lemon »

Såvidt jeg husker et det standard 6 mm maskinskruer som festes fra undersiden. Pass på å kjøpe syrefaste så holder de en stund.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Sommerprosjekt: Kosmetisk løft før ICCCR

Post by jonsto »

6mm skruer ja. Holder vel med å sette i et par stykker så den ikke blaffrer i fartsvinden. Er jo originalt noen skruer med store hoder på ikke sant, men de er det nesten umulig å få ut enkelte ganger. Så, som du sier Black Lemon, så er det greit å bruke syrefaste maskinskruer med en stor skive på. Men husk allikevel å ha på kobberpasta eller fett. Det kan jo hende du vil demontere igjen. Er klipsene med gjenger ødelagt går det greit å bruke "Opelskruer og klips". Eller gi beskjed så har jeg muttere som sitter i klips, men da må hullet files firkantet først. Om det er å få tak i klips som er lik de originale vet jeg ikke.
Hvilket klips til spoileren er det du mangler da Joar?
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Sommerprosjekt: Kosmetisk løft før ICCCR

Post by rundgren »

jonsto wrote:6mm skruer ja. Holder vel med å sette i et par stykker så den ikke blaffrer i fartsvinden. Er jo originalt noen skruer med store hoder på ikke sant, men de er det nesten umulig å få ut enkelte ganger. Så, som du sier Black Lemon, så er det greit å bruke syrefaste maskinskruer med en stor skive på. Men husk allikevel å ha på kobberpasta eller fett. Det kan jo hende du vil demontere igjen. Er klipsene med gjenger ødelagt går det greit å bruke "Opelskruer og klips". Eller gi beskjed så har jeg muttere som sitter i klips, men da må hullet files firkantet først. Om det er å få tak i klips som er lik de originale vet jeg ikke.
Hvilket klips til spoileren er det du mangler da Joar?
Mvh
Takk for tips.
Tror det er knekt av noen fester på den plastikken som sitter på hengselet på bakluka. Får hvertfall ikke spoileren til å sitte helt på venstre side.
Men smørte på godt med svart silikon i går, og la på noen sekker hagejord for å på press. Satser på at det henger greit når jeg kommer hjem fra jobb... Det bør det helst - ellers så ligger det fort en spoiler på E18 mot sørlandet i ettermiddag ;-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Sommerprosjekt: Kosmetisk løft før ICCCR

Post by jonsto »

OK. Da blir det værre. Trodde det varet av de hvite.
Mvh
Post Reply