Fjerne chassis fra ramma

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Fjerne chassis fra ramma

Post by Knut Edmund »

Jeg holder på å klargjøre en Cx breakfor huggern, og i den forbindelse trenger jeg å løfte av chassiset fra ramma. ER det noen der ute som har råd og tips å dele slik at jobben går greit?
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by Knut Edmund »

Jeg trenger også å ta ned innertaket på breaken, og er litt usikker på hvordan jeg skal få det til uten å ødelegge det. Noen som har tips? Taket skal inn i en hvit break som jeg akkurat har henta på Gran. Det er denne som er "prosjektet denne vinteren.
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by mads »

Knut Edmund wrote:Jeg trenger også å ta ned innertaket på breaken, og er litt usikker på hvordan jeg skal få det til uten å ødelegge det. Noen som har tips? Taket skal inn i en hvit break som jeg akkurat har henta på Gran. Det er denne som er "prosjektet denne vinteren.
Henta på Gran..? Fortell, fortell! ;)

Ramme og karosseri sitter sammen med 14(?) bolter med og uten gummiforing, syv eller så på hver side. Motor sitter på ramma som må støttes for ikke å knekke rett av bak travers foran. Ramma er lite annet enn avstands-stykke for akslingene og stativ å montere komponenter på. Hydraulikkrørene og dragerne i ramma er omtrent like stive.

Hydraulikktank følger motor/ramme. Wirer til gass og kopling, bensinpåfylling (tror tanken følger ramma.?), høydejustering (ledning serie2, ellers gitter rundt spaken) og ni(?) rør til diravi demonteres. Ellers er det lite å ta seg av før boltene. Men står motor i må den altså støttes.

Det er en jobb å løfte av hytta, men det er lite jobb på bilen som skal til før det lønner seg. Alt er lett tilgjengelig, stooor muttertrekker på bærearmer foran, f.eks ;)

Taktrekk har en stang på hver side med "ører" som holder det oppe. Trekket sitter på noen (skarpe, ekle..) haker i en skinn rundt kanten. Du ser den under deksler og lister når de er nede. Ta ned trekket så nær montering som mulig. Det er håpløst å oppbevare uten å skade det og får fort feil fasong.

Stå på og vis oss hva du driver med!
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by rundgren »

mads wrote:
Knut Edmund wrote:Jeg trenger også å ta ned innertaket på breaken, og er litt usikker på hvordan jeg skal få det til uten å ødelegge det. Noen som har tips? Taket skal inn i en hvit break som jeg akkurat har henta på Gran. Det er denne som er "prosjektet denne vinteren.
Henta på Gran..? Fortell, fortell! ;)
Er nok dessverre ikke klubbens som har blitt solgt, men en annen hvit break fra Gran som var annonsert på Finn.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by mads »

rundgren wrote:Er nok dessverre ikke klubbens som har blitt solgt, men en annen hvit break fra Gran som var annonsert på Finn.
Ja, stemmer, glemte den i farten (eller mangel på samme, men det er en annen sak..)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by citro1cx »

et lite supplement til svarene lenger opp i tråden: dette pdf dukumentet viser hvordan karroseriet på CX henger sammen med b.l.a ramme. se kapittel 14 eller fra side 242: http://www.citdoks.de/Bilder/630/citroe ... _teil2.pdf
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by Knut Edmund »

Takk for flere gode svar! Her var det mye informasjon. Jeg tror alt er klart til løfting, regner med at adskillelse finner sted overimorgen. Her blir det mye gode deler! Chassiset skal leveres denne uka. Jeg skal prøve å få lagt inn bilder fra seansen hvis det er mulig. Cxen jeg henta på Gran har hatt samme eier siden 93, og en eier før det. Karosseriet er faktisk helt rustfritt. Bilen har jevnlig vært til understellsbehandling og har gått vel 200.000 (2,5l sugediesel) som pendlerbil til Oslo. Bakramma har to mindre rustskader der hvor "trekkstengene"til tilhengerfestet vanligvis skrus fast. Bilen trenger en teknisk gjennomgang for å bli EU-godkjent, så jeg skal sjekke den helt opp i vinter.
Nå har jeg kjørt en mercedesveteran en stund, men jeg klarer det bare ikke lenger. Har savna Cx , og nå bød det seg en anledning. Gleder meg.

De gamle delbare bakre break-kulene skulle jeg gjerne fått restaurert. Noen som vet om muligheter?
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by rundgren »

Knut Edmund wrote:Takk for flere gode svar! Her var det mye informasjon. Jeg tror alt er klart til løfting, regner med at adskillelse finner sted overimorgen. Her blir det mye gode deler! Chassiset skal leveres denne uka. Jeg skal prøve å få lagt inn bilder fra seansen hvis det er mulig. Cxen jeg henta på Gran har hatt samme eier siden 93, og en eier før det. Karosseriet er faktisk helt rustfritt. Bilen har jevnlig vært til understellsbehandling og har gått vel 200.000 (2,5l sugediesel) som pendlerbil til Oslo. Bakramma har to mindre rustskader der hvor "trekkstengene"til tilhengerfestet vanligvis skrus fast. Bilen trenger en teknisk gjennomgang for å bli EU-godkjent, så jeg skal sjekke den helt opp i vinter.
Dette høres jo glimrende ut. Fikk du tak i Arthur, forresten?
De rustskadene i bakramma er akkurat det samme jeg hadde på min TRS - to (eller tre?) skruer på hver av stengene til tilhengerfestet var skrudd rett inn i ramma, og så Tectyl utenpå... Var jo dømt til å gå galt med den tilnærminga. Min ramme var rusta nesten tvers av, og eneste måte å få fiksa det skikkelig på er å skille karosseri og ramme.
Kult at du tar den jobben! Gleder meg til å se fremdriften her. Trenger du hjelp med bilder e.l. her på forumet så bare spør...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by Knut Edmund »

Ja, jeg fikk tak i Arthur. Han var en kjempegrei kar, og vi hadde en trivelig citroenstund med kaffe og masariner. Utrolig artig å treffe noen "likesinnede". Han hjalp meg med et par kuler jeg kunne ha bak, ettersom det jo var litt langt å kjøre oppover til 9046 Oteren når begge de bakre kulene var punktert. Men det viste seg at jeg ikke fikk løs kulene på den tida jeg hadde der nede, så jeg måtte bare kjøre med bilen som den var. Turen gikk utrolig greit, ingen problemer i det hele tatt, bortsett fra at jeg møtte en storm i Oppdal, og denne hadde jeg følge med resten av turen, ca. 120 mil. Selv om jeg måtte vente en halv dag i Hønefossområdet p.g.a. stengte veier og ellers kjørte på veier med tungt føre og mye snø, så brukte cxen 0,67 l i snitt på turen. Den brukte heller ikke olje.
Rustskadene er to runde hull, ca. 6 cm i diameter på undersiden av bakramma. Tror de kan utbedres uten å ta ut bakramma, men jeg har jo allerede vurdert det. Kommer tilbake til dette.
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by rundgren »

Knut Edmund wrote:Ja, jeg fikk tak i Arthur. Han var en kjempegrei kar, og vi hadde en trivelig citroenstund med kaffe og masariner. Utrolig artig å treffe noen "likesinnede". Han hjalp meg med et par kuler jeg kunne ha bak, ettersom det jo var litt langt å kjøre oppover til 9046 Oteren når begge de bakre kulene var punktert. Men det viste seg at jeg ikke fikk løs kulene på den tida jeg hadde der nede, så jeg måtte bare kjøre med bilen som den var. Turen gikk utrolig greit, ingen problemer i det hele tatt, bortsett fra at jeg møtte en storm i Oppdal, og denne hadde jeg følge med resten av turen, ca. 120 mil. Selv om jeg måtte vente en halv dag i Hønefossområdet p.g.a. stengte veier og ellers kjørte på veier med tungt føre og mye snø, så brukte cxen 0,67 l i snitt på turen. Den brukte heller ikke olje.
Så bra! Godt med likesinnede å støtte seg på. Arthur er alltid hjelpsom, har fått mye hjelp fra han sjøl.
Høres ut som litt av en tur - CX rett fra garasje, Norge på langs uten fjæring bak.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by trymgreg »

Grattis Knut, så suget etter duving ble for stort til å la være :wink: :mrgreen:
Knut Edmund wrote:De gamle delbare bakre break-kulene skulle jeg gjerne fått restaurert. Noen som vet om muligheter?
Dette er jo DS gutta sitt område. Du kan jo høre med Skjalg på Mo, vet han har holdt på med det før eller kan fikse det. Du kan også høre med Knut M.

Å skifte kuler bak er jo ikke gjort i en fei, mest sannsynelig så har de ikke vært skiftet før og da er greit å gå over løfte/fjæringssylinderen samtidig. Åpne denne og skifte pakninger/foringer og gummibelgen. Gummibelgen blir garantert å ryke før eller siden, like greit å skifte denne når du først har den ute.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by Knut Edmund »

Ja, jeg har tenkt det samme om fjæringsylinderene, må nok gå over caliperne også, det er noe som henger litt. I grunnen så må både bak- og forstilling sees over. Jeg tar tipset ditt med Skjalg og Knut. Må forresten levere inn skiltene for en stund, for jeg når ikke å få bilen ferdig innen fristen på eu-mangelen. Vil ha god tid så jeg kan kose meg med jobben.
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by Knut Edmund »

Adskillelsen er nå permanent :( , og jeg blir kvitt chassiset i morgen, det står klart for bortkjøring til "huggern". Slik så det ut:
http://www.youtube.com/watch?v=iw1pzrPYjgE&feature=plcp
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by rundgren »

Gått noe fremover her?
Klubben har forresten blitt kontaktet angående en break i etter sigende god stand, i Tromsø. Er det i nærheten av deg og er du interessert så si fra!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Re: Fjerne chassis fra ramma

Post by Knut Edmund »

Nå har jeg vært på en liten ferietur i 2 uker, og skal ta fatt på prosjektet igjen så snart yngstemann får bilen sin ut av verkstedet. Ramma med alt av tilbehør står klart for å bli ribba av gode deler, og etterpå skal breaken inn for en større gjennomgang og ombygging til stasjonsvogn. Gleder meg!
Jeg bor 95 km fra Tromsø, ved E6.
Hva veit dere om breaken i Tromsø? Interessant, men jeg burde vel ha nok deler -- eller? Tar gjerne mot den informasjonen dere har. Skal forresten til byen nå på lørdag.
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
Post Reply