Bruke offeranode for å stoppe tæring og videre rust?

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Post Reply
Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Bruke offeranode for å stoppe tæring og videre rust?

Post by Knut Edmund »

Men tæringa på aluminium vil kanskje stanse helt?
Men tæringa på aluminium vil kanskje stanse helt?
IMG_0040.JPG (239.82 KiB) Viewed 2462 times
Bakramma skulle vel egentlig vært skifta, men jeg har ikke tid til det nå. Derfor repareres det verste og så prøver jeg med alle midler å stoppe videre rustangrep og tæring. Men en kjemiker satte meg på en ide:
Hvorfor ikke sette på en offeranode i sink på hver side av bakramma? Som båtmann er jeg vel kjent med prinsippet: I en løsning med frie ioner tæres (ofres) det minst edle metallet, (det til venstre i spenningsrekka). I saltsuppa vinterstid har man slike forhold, absolutt! Men når overflaten er tørr, da spørs det. Stålet vil fortsette å oksideres likevel? Kanskje det vil hjelpe litt? Eller mye? Noen som har synspunkter?
Jeg monterer 2, eller - nei 4 sinkanoder! De har på Biltema.

Propell? Nei, ikke enda!
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bruke offeranode for å stoppe tæring og videre rust?

Post by dagmatti »

Hey,

det kommer til å ruste videre, men det kan hende det hjelper en del. Jeg begrunner det med at jeg har en xm som har mye galvaniserte plater. Selv om zinken ligger blank og fin, ruster det andre steder på plata.... men, basert på erfaring med cxer ruster det likevel mye mindre. :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bruke offeranode for å stoppe tæring og videre rust?

Post by jonsto »

Som gammel maskinist på både store og små båter må jeg nok si at jeg ikke har den helt store troen på dette. Hvis du har planlagt å kjøre bilen som undervannsbåt så kanskje. :-)
Vi bruker anoder på skroget og i kjølevannsystemer, men der er det forbindelse gjennom vannet hele tiden. Brukes også i vanntanker og lastetanker på tankbåter, men fremdeles vann over det hele. Men om du fester noe zink på løftecylindrene så kanskje du kan unngå den tæringen du får der mot slangeklemma, men da tror jeg du må feste den til klemma.
Rustinga på stålet tror jeg nok det kun er god understellsbehandling som kan redusere. Galvaniserer du ramma først, og så lakker og understellsbehandler den holder den nok i masser av år.Men for all del, prøv, og la oss få høre om dine erfaringer.
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bruke offeranode for å stoppe tæring og videre rust?

Post by n10516 »

Teknisk sett vil nok offeranoder virke, men jeg antar at i et miljø hvor metallet ikke er konstant i vann, en må bruke ganske mange for å få noen effekt annet enn rett ved der sinkelektroden er. Om du prøver dette ut er det interessant å få høre hvordan det virker!

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Re: Bruke offeranode for å stoppe tæring og videre rust?

Post by Knut Edmund »

Jeg deler skepsisen, en eventuell beskyttelse forutsetter at saltløsning er tilstede. Men jeg ser også at tæringa på aluminium sannsynligvis er forårsaka av galvanisk element, og denne tæringa skjer da med saltløsning tilstede. Dette er også en del av årsaken til at stålbolter setter seg fast i aluminum. Den beste beskyttelsen mot dette er kanskje likevel tjære på boltene ved innsetting. Eller?
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bruke offeranode for å stoppe tæring og videre rust?

Post by jonsto »

Tjære har jeg ikke prøvd, men jeg bruker konsekvent KOPASLIP (en kobberpasta type) på stål mot stål og en monteringspasta (husker ikke navnet) fra Omega der det er stål mot aluminium eller alu - alu. Ser ut til å funke veldig bra.
Mvh
Knut Edmund
Posts: 19
Joined: Sun 11 Nov, 2012 11:36

Re: Bruke offeranode for å stoppe tæring og videre rust?

Post by Knut Edmund »

Gammelgubban på kaia sverga til tjære på alle bolter i båt. Da fikk man det alltid opp sa de. Og det tror jeg stemmer iflg mine egne erfaringer. Og nå har faktisk Biltema en tjærespray i sitt sortiment. Den kjøpte jeg her om dagen. Gjenstår å prøve. Men Jon sine erfaringer skal jeg legge meg på minnet.
DS 20 -74
GSA- 84
CX 25 tgd-90
C5 1,8-02
Postnr. 9046
Post Reply