CX Break 25D -84

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by Asle »

n10516 wrote:Å overhale en generator krever at en kan en god del om bilelektro og generatorers virkemåte. Om en ikke har den kompetansen bør en enten overlate til et bilelektrisk verksted å sjekke og reparere eller bruke byttekomponenter. Vi skal videre være oppmerksom på at om kjøleluften gjennom generatoren holder ca 350 grader, altså nok til å smelte normalt loddetinn, vil langt mer omfattende skader oppstå enn bare skadede loddinger! Ja, en fullverdig kontroll av diodene vil kreve at viklingene kobles fra, men om det er en kortsluttet diode vil en kunne avsløre uten dette. Full gjennomgang i en diode er, etter min erfaring, langt vanligere enn brudd.

En svært god indikasjon på likeretterens tilstand, er gløding i ladelampen når motoren er i gang.

Jeg trekker ikke i tvil at loddinger kan ha blitt ødelagt raskere enn normalt pga. høy temperatur og gir således selvfølgelig Asle rett i dette, men det har lite med loddetinnets kvalitet eller om det er rent tinn eller ikke, det har med loddeprosessen å gjøre og skaden ville nok oppstått før eller siden uansett. Men kan være aksellerert i utviklingen av at generatoren kostant har hatt det svært varmt som jo er tilfelle på disse variantene av CX. Det er klart at å lodde over vil avhjelpe en slik situasjon, spesielt fordi en ofte er litt mer rundhåndet med tinnet enn det som har skjedd i produksjonen av diodebroen. Ja, jeg har skiftet generatorer på CX jeg også, men jeg har ikke erfaring for at de er spesielt sårbare, altså har kortere levetid enn på mange andre biler.

Med bakgrunn i dette, klarer ikke jeg å anbefale noen uten god elektrokompetanse å gå løs på en reparasjon av generatorer. Det blir fort tidsødende, kostbart og mislykket.


Vidar
Kvaliteten/egenskapene på tinnet er selvsagt ikke ubetydelig, bly/tinn har typisk smeltetemperatur på 187C˙ og blyfri legering typisk 227C˙
Ettersom problemet er marginalt så ser jeg ikke bort i fra at 30C˙ økning er det som skal til for å redusere problemet betraktelig evt fjerne problemet, jeg får se hvordan det går med min dynamo nå.

Ellers tviler jeg på at det går luft med temp på 350C˙ gjennom dynamoen kontinuerlig, halvledrematerialet silisium som er inne i diodene blir ødelagt ved ca 250C˙ , ved belastning/strømtrekk vil temperaturen også øke ift omgivelsene, jeg tipper at man kan ha temperaturer opp under 200C˙ i kortere perioder ved lave hastigheter, spesielt ved bykjøring/lave hastigheter.

Å drive reparasjon på biler krever selvsagt god kompetanse uansett om det er motor, driverk, karrosseri eller elektro som skal repareres.
Noen velger feks å sette bort all rustsveising, oppretting og lakkering på et profesjonelt verksted, andre liker å å gjøre slikt selv, selv om man ikke er fagutdannet på bil (jeg er ikke det).
For meg er noe av poenget med å ha CX nettopp å reparere selv, og samtidig finne ut hvordan bilen er bygd opp og hvordan ting fungerer.
I slike sammenhenger synes jeg forumet er nyttig, både for finne informasjon, og kanskje dele informasjon hvis man har noe erfaring.
Hvis alle satte bilene på verksted hadde det ikke vært behov for teknisk forum?

Klart det er forskjell på hva enkelte ser seg i stand til å gjøre selv, jeg deler bare min erfaring slik at andre evt kan forsøke seg på å reparere i stedet for å bruke 1500Kr på ny dynamo fra CP eller 3000Kr fra Meca.

Er dynamoen allerede defekt, så kan det ikke bli stort verre hvis man da ikke vil levere den til reparasjon?, jeg tviler på at man kommer langt med 1500Kr på et verksted for en reparasjon.

Når det gjelder tidsforbruk er det vel økonomisk meningsløst å bruke tid på gamle biler hvis man skal fkse alt på verksted, kjøp heller en ny bil med garanti osv så slipper man å skru.

Dette ble litt avsporing men poenget mitt er at dette er en hobby/interesse, da tenker man ikke tidsforbruk målt i kroner og øre i alle sammenhenger, samt noe av poenget med å ha gamle biler er å vedlikeholde og reparere det man kan selv for de som ønsker det.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

I dette tilfellet trur eg at eg går for eit kompromiss. Kjøpe ny dynamo, men ta vare på den gamle og sjå om eg kan få reparert den til seinare bruk.
Aller først skal eg imidlertid sjå om eg har andre gamle dynamoar liggande som kan tenkast å passe.
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Jeg støtter Radovan i å kjøpe ny generator og ta vare på den gamle for evt. fremtidig reparasjon. Men jeg tviler litt på at du finner en som passer blant det du har liggende

Dette er riktig nok off topic, men jeg klarer ikke å la være å hekte noen kommentarer til Asle sitt innlegg:

Det er helt riktig at loddetinn er en legering av som oftest tinn/bly, Forholdet mellom stoffene i legeringen bestemmer smeltepunktet som godt kan bli lavere enn det som gjelder de grunnstoffene som inngår i legeringen. En legering med 60% tinn og 40 % bly, altså det vi tradisjonelt oppfatter som "vanlig loddetinn" har et smeltepunkt på ca 185 grader. Tabellen ser for øvrig slik ut (Wikipedia):

25% tinn 75% bly = 257 grader C
30% tinn 70% bly = 250 grader C
33% tinn 67% bly = 240 grader C
40% tinn 60% bly = 230 grader C
50% tinn 50% bly = 200 grader C
60% tinn 40% bly = 185 grader C
98% tinn 02% bly = 220 grader C

Dette er alle legeringer som er blitt benyttet som loddetinn. Dagens krav (med mange unntak) er blyfritt tinn. Men en kan godt legere tinn med andre materialer enn bly. Biltema oppgir at de selger et tinn med 99,3 % tinn og 0,7 % kobber som skal ha et smeltepunkt på 325 - 350 grader C. I likhet med meg, antar jeg at Asle vet ca null om hva slags tinn som generatorprodusenten bruker. MULIGENS bruker de det vanligste 60/40 tinnet, men de har MANGE valg! Derfor synes jeg det er litt merkelig å presentere en tinnfjerning og ny lodding som noe saliggjørende. Ja, det KAN ha betydning, men det trenger ikke ha det. Og det er heller ikke sikkert at det er rent tinn som bør brukes i stedet.

Det er riktig at PN overgangen i diodene tåler i størrelsesorden 290 grader C, men dette er temperaturen i PN overgangen og da må vi huske at vi også må ta hensyn til effekttapet i denne pga at dioden faktisk fører strøm. Således vil jeg GJETTE på at en luftstøm gjennom generatoren på over 100 - 150 grader vil være for mye. Om bilen er i bevegelse, vil dette neppe være noe problem. At jeg brukte 350 grader som eksempel i mitt forrige innlegg, må nok, i ettertid, sees på som et litt tøvete eksempel på hvor varmt det må være før tinnet smelter. Beklager at det kunne misforstås. Men dette er egentlig komplisert.

Hva som er argumentet for å drive på med gamle biler, kan nok variere for de fleste av oss. Jeg har, så lenge jeg har hatt bil, ønsket å vedlikeholde den selv. Først når jeg gjør det, kjenner jeg kvaliteten på den jobben som er gjort og jeg kan bare skylde på en person om den ikke er god nok. Dette gjelder så vel nye som gamle biler og jeg har i noen tilfeller utført garantiarbeid på egen bil for importørens regning selv om heller ikke jeg er fagutdannet mekaniker på noen måte. Jeg er nok nærmere tegnebordet enn verkstedshallen i det daglige.

Min interesse for Citroën startet med at en lærer av meg hadde en Traction. I dag er det andre modeller, da spesielt CX og BX jeg er opptatt av, noe som skyldes disse bilene sin høye grad av kjørekomfort og avanserte oppbygging. Kunnskaper om virkemåte og reparasjonsmetodikk innhenter jeg fra verkstedsmanualer og annen teknisk dokumentasjon, det er kunnskap jeg skal ha med meg før jeg begynner å arbeide med en bil. Selvfølgelig blir denne sterkt utdypet når jeg begynner å skru.... Men jeg har mer enn nok å drive med, så jeg er restriktiv med hva jeg bruker tid på. Jeg bruker ikke masse tid på å reparere en del som jeg kan kjøpe ny til en OK pris eller kjøpe som byttedel hvor resultatet ikke er gitt. Brukte deler bruker jeg i den grad dette er økonomisk og kvalitetsmessig forsvarlig. Vi kan selvfølgelig ikke bruke bedriftsøkonomiske modeller på en hobby, men hva er det viktigste med hobbien? For meg er det ikke å bruke tid på reparasjoner som tar unødig mye tid eller hvor resultatet kvalitetsmessig eller kostandsmessig ikke er gitt. Det er noe jeg selvfølgelig kan gjøre om det ikke finnes noe alternativ..

Jeg skal tross alt kjøre bilen også - og det er jo tross alt det viktiste... Og det er meg, som sjåfør, som er ansvarlig for at bilen er "roadworthy". Derfor kan jeg godt finne på noe så idiotisk som å påpeke eller diskutere feil på EU-kontrollen om jeg finner noe testeren ikke har sett.

Forumets nytteverdi er enorm! Det er for meg, sammen med Akuten, en av de viktigste kildene for å skaffe kunnskap, råd og vink. Og for, etter fattig evne, å dele min kunnskap.

Det er meg - andre har andre argumenter for å gjøre det. Slik er det - og slik bør det være....


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

n10516 wrote: Derfor kan jeg godt finne på noe så idiotisk som å påpeke eller diskutere feil på EU-kontrollen om jeg finner noe testeren ikke har sett.


Vidar
:-) Gjør jeg nesten hver gang. ;-)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

jonsto wrote: :-) Gjør jeg nesten hver gang. ;-)
:D Da er vi jommen meg to, da.... :shock: 8) :D



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Som tidlegare nemnt blir denne bilen skikkeleg gjennomvåt når det regnar. Er dette ein vanleg fenomen på CX og i så fall, er det ein vanleg stad der vatnet kjem gjennom?

NB: Vatnet renn inn enten ein køyrer eller står parkert og det er ikkje takluke eller opne ruter som er problemet. :mrgreen:

Og som vanleg har eg ikkje sett etter sjølv før eg spør.... :roll:
Erling Brendefur
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by hl »

radovan wrote:Som tidlegare nemnt blir denne bilen skikkeleg gjennomvåt når det regnar.
Du kann sjå her: http://leirdal.info/interior/vasslekkasje.html
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Uff, håpar ikkje det er slik fatt, men det er det vel...

Den sida di er skikkeleg bra, forresten. Tenkjer med gru på all mekkinga du må ha blitt nøydd til å gjennomgå for å få henne til.
Erling Brendefur
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by hl »

radovan wrote:Tenkjer med gru på all mekkinga du må ha blitt nøydd til å gjennomgå for å få henne til.
Gru? :shock: Å mekka på ein CX er då berre kjekt. :mrgreen:
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Viss ein har tid er alt triveleg... :roll: :D Eg ser det vart meir mekking enn eg hadde håpa på slik reint umiddelbart. Hadde tenkt eg skulle kunne ta meg av småtinga som dukka opp etterkvart, ikkje gå rett på med alt mogeleg. Menmen, slik er det jo med bruktbilar. :oops:
Erling Brendefur
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Forresten, om den Leirdal-oppskrifta med limband held tett i første omgong kjem eg sikkert til å stoppe på det trinnet i prosessen ei stund.... 8)



....og forresten ser eg at du har Leyland og. 272?
Erling Brendefur
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by hl »

radovan wrote:....og forresten ser eg at du har Leyland og. 272?
Nei, broderen... han hev vel ein 10-12 stykker... 8)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: CX Break 25D -84

Post by tronde »

Asle wrote: For å sjekke diodene så må viklingene loddes fra, jeg har siden 1985 aldri funnet defekte dioder, det har alltid vært loddingene.
Var borti problemet i vår, da jeg var ut med drivverket i fjor sommer så valgte jeg å sette inn en byttedynamo som var så godt som ubrukt, resultatet ble ganske raskt dårlige loddinger, etter å ha demontert den så valgte jeg å sette inn den gamle igjen, men først demonterte jeg den, og fikk fjærnet det gamle tinnet og loddet opp med blyfritt tinn, siden har den fungert fint.
Og det tipper jeg den vil fortsette med. :D




Loddetinn som går i oppløsning når klimaet er ugunstig er ingen sjokkartet opplevelse for dem som har levd av å reparere ting andre har funnet opp...

Fra Multicore:
(Min utheving)

Service at high temperatures: The maximum
safe service temperature for any solder alloy
subjected to stress is about 40°C below the solidus
melting temperature
, HMP alloy can therefore be
relied upon in service up to about 255°C compared
with about 145°C for the common tin/lead alloys.


http://www.farnell.com/datasheets/315929.pdf‎

I tillegg må man huske på at en god lodding ikke består av kun loddetinnet. En lodding er en legering av loddetinnet OG metallet/metallene som loddes sammen. Har man for stor klaring (eller liten overflate) mellom det som skal loddes sammen, blir loddingen dårligere fordi legeringen blir "tynnet ut". I tillegg har man problemer med at loddingen ikke er helt i ro mens tinnet størkner. Da får man bruddsoner som over tid vil svekke den mekaniske styrken i loddingen. Loddetinn er ikke mer mystisk enn at det utvider seg når det blir varmt, og trekker seg sammen når det blir kaldt. Dette gir mekanisk stress i loddepunktet. Inne i en generator er det ganske store, og regelmessige, temperatursvingninger som ikke er til fordel for oss.
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Det er ikkje måte på korleis det skal dogge på rutene. Rett nok er det fuktig i golvet no (det regna ganske heftig her for nokre dagar sidan og bilen stod ute), men han har stått under tak sidan i går og med vifteomn i i heile dag. Tok ein tur no og då bilen vart varm vart alle rutene, spesielt framruta heilt kvite av vassdamp. Det luktar ikkje kjølevæske, viss ikkje kunne eg vedda på at det var varmeapparatregisteret som var gåent. Eg køyrde dei gjenståande tjue minutta med vifta på full blås opp på ruta og siderutene framme opne, likevel var det nesten ikkje mogeleg å sjå noko. Og det er blå himmel her no, altså ikkje noko "nytt" vatn på veg inn... :?
Erling Brendefur
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: CX Break 25D -84

Post by tronde »

radovan wrote:Det luktar ikkje kjølevæske, viss ikkje kunne eg vedda på at det var varmeapparatregisteret som var gåent.
Av erfaring vet jeg at det ikke behøver å være store lekkasjen før det sitter på rutene, og det behøver ikke lukte så mye. Har du en litt fet film innvendig på rutene? Det er dårlig tegn.
Post Reply