CX Break 25D -84

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Haha! Her oppdaterer vi kjappare enn folk rekk å snu seg! Det er no varme i apparaturen, ingen lekkasje eller damp som eg kan sjå og straum på batteriet.
Hadde det no blitt slutt på denne LHM-lekkasjen hadde eg begynt å bli lettare til sinns. :wink:
Erling Brendefur
Royrogers
Posts: 39
Joined: Sun 13 Oct, 2013 22:13

Re: CX Break 25D -84

Post by Royrogers »

LHM lekkasjer stopper normalt ikke av seg selv :D . Men nå er du "godt på ballen" så den biten fikser du også
Image
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Fekk tips om at tjukkare girolje kunne hjelpe på girkasseskrapinga. Er det logisk? Og lurt?
Erling Brendefur
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: CX Break 25D -84

Post by Göran W »

Prova "Red Line MTL". Finns nog på Mekonomen.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Göran W wrote:Prova "Red Line MTL". Finns nog på Mekonomen.
Fortell, fortell! :)
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

Tykkere olje vil nok hjelpe, en stund. Kassen blir tregere og hjulene bremses bedre. Men, en slitt synkronring blir aldri bedre, så uansett hva som gjøres så hjelper det kun en begrenset stund. Men en får jo utsatt reparasjonen. ;-)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

For ein tredjebil som berre går eit par tusen for året kan det vere nok til å halde skuta flytande. :)
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

Ja, det er jo egentlig ikke noe galt med selve gearboksen. Jeg har jo kjørt biler uten clutch i mange mil, og det går det også. Før i tiden dobbeltclutchet man. For å få til det er det bare å trene. Så om synkroniseringen ikke blir bra nok med tykkere olje, så er det vel bare å legge seg i treninga. ;-)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

radovan wrote:
Göran W wrote:Prova "Red Line MTL". Finns nog på Mekonomen.
Fortell, fortell! :)
Fortell?
Eg har over to timar + ferje til Mekonomen.
Finn ikkje ut kvar eg kan få kjøpt dette. :( Treng vel GL-4 olje?
Erling Brendefur
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Erling Brendefur
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: CX Break 25D -84

Post by Göran W »

radovan wrote:
radovan wrote:
Göran W wrote:Prova "Red Line MTL". Finns nog på Mekonomen.
Fortell, fortell! :)
Fortell?
Eg har over to timar + ferje til Mekonomen.
Finn ikkje ut kvar eg kan få kjøpt dette. :( Treng vel GL-4 olje?
Red Line har provats av många i både CX, BX, XM och Xantia. De flesta rapporterar om mycket mjukare växlingar, mindre oljud och minskat slitage.
Om du inte hittar något närmare så säljer väl mekonomen på nätet i Norge?

Edit: Såg att du redan hittat på nätet. 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Får bestille der. :)

Bilen har no vore i tett bruk. Mange turar i det siste og har dermed rulla meir siste veka enn dei tre månadene før. Virkar som LHM-lekkasjen er mindre enn før og, av ein eller annan grunn. Utan at det er noko grunn til å ikkje sjekke det meir...
Bilen er god å køyre og varmeapparatet varmar som berre juling. Godt å få ting til. :D
Erling Brendefur
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Red Line oljen var vanskeleg å få tak i. Rett nok kan ein skaffe via linken eg la ut lenger oppe, men det kjem til så mykje gebyr og porto og drit at det kjem på tusingen for det eg treng. Det er prinsipielt vanskeleg. Grenser for kor mykje ein skal bruke på ein bil... :wink:

In a related matter: No som jula er overstått skulle eg ha prøvd og fått sett meir på den mykje omsnakka LHM-lekkasjen. Viss eg har rett og det er den gummislangen framunder bilen på venstre sida som står for drypperten; kan eg erstatte den med anna slange, t.d. drivstoffslange? Kan eg bruke vanleg slangeklemme til montering? Er det evt. "korrekt" slange å få kjøpt?
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

Ikke noe problem å bruke en annen slange, men bensinslanger vet jeg ikke om er det beste. Bør nok være en oljebestandig slange. Om du har f.eks en TESS butikk i nærheten har de sikkert noe. Ved skjøting må du sette inn en rørbit av noe slag, og da skulle det ikke være noe problem å bruke slangeklemmer. Om de ikke blir liggende slik at de gnager på noe annet. Er det en av lekkolje slangene kan godt plaststrips brukes. De aller tynneste slangene skjøter jeg gjerne med en bit av et hydraulikrør. Da trenger en som regel ikke klemmer i det hele tatt.
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Er ikkje drivstoffslange oljebestandig? Trudde det var to sider av same sak. :o
Erling Brendefur
Post Reply