CX Break 25D -84

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Post Reply
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

CX Break 25D -84

Post by radovan »

Dette er jo ikkje akkurat noko djuptgåande prosjekt, men dette er min første CX og det kjem til å dukke opp ein del teite spørsmål. Tenkte det kunne vere like greitt å halde tøvet samla i ein tråd. :) Håpar folket vil vere overberande og svare meg likevel.

Først litt om bilen, sjølv om nokre sikkert har lese om han før, dette er salsannonsa frå eit anna forum, og det står mykje relevant der: http://phpbblazzaroni.webcomputing.no/v ... f=7&t=5068

Eg nattbussa opp til Trønderland for nokre dagar sidan og køyrde han heim. Dei knallharde seta på nattbussen hadde nesten øydelagt meg, og det var godt å sige ned i CX-putene. Måtte sove ein time i baksetet ein stad på Dovrefjell. Mjukt og godt. :D

Første inntrykk av bilen var at han gjekk heilt utruleg godt. Ufatteleg til skyv i ein såpass liten motor, og rimeleg på dieselen er han og. Negativt er at girkassa er litt dårleg. Ein gong må ho sikkert overhalast, men no driv eg og lærer meg dobbelklutsjing. Sidan eg har hatt gammal Land Rover med usynkronisert 1. og 2. gir har eg prøvd det før. :P

Apropos klutsjen, den må heilt i golvet før den koplar ut, men den startar å slure når eg berre har trakka pedalen ned eit lite stykke. Synest ikkje det heng heilt saman? Dette er vel neppe noko kjent CX-fenomen?
Last edited by radovan on Mon 01 Jul, 2013 20:34, edited 1 time in total.
Erling Brendefur
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Apropos, her er teksten frå salsannonsa (viss linken skulle slutte å virke):

På grunn av familieforøkelse og flytting til større hus med mindre gårdsplass, ser jeg meg nødt til å selge Varulven.
Varulven har jeg hatt mye nytte og glede av, en fantastisk bil på mange måter. Meget stor plass, 2 meters flatpakker går rett inn når baksetene er lagt ned.
Det er en 1984 Citroën CX 2500 Diesel Break, der jeg har betalt den siste årsavgifta, så da er den å anse som veteran allerede nå.
Bilen er et meget bra eksemplar av arten, disse Dieselbreak'ene ble som regel hardt brukt og forsvant fort. Denne har nok hatt et godt liv, overraskende lite rust til å være en CX. Understell/bærende er veldig bra, hydralikkrørene er rustfrie, hydralikken fungerer perfekt. Både heving, senking, bremser og Diravi fungerer som det skal! Motoren er også meget god, bruker ikke olje, starter lett og går godt. Girkassa har dårlig synkronisering i 3. og 4.gir, men fungerer helt fint om man vet om det. Jeg har byttet følgende i 2013 : Begge drivakslinger foran, komplette, fabrikknye. Registerreim m/strammer, dieselpumpereim m/strammer, nedre venstre bærekule, bakre eksospotte, 4 nye piggdekk (Gislaved NordFrost5). Sommerhjulene på alufelger er meget bra. Alt av lys osv virker som det skal. Bilen har noe kosmetisk rust, og dårlig lakk. Uvanlig hel og fin i interiøret. Mangler støtfangerhjørnene bak. Varmeapparatet står fast på varme, tror noe har hoppet av. El.vinduene virker, men må styres på vei opp. Kunne gjerne tenkt meg å beholde denne, da den er fantastisk å kjøre, og utrolig billig i drift, samt at den blir veteran fra nyåret. Men nå er det andre prioriteringer Pris er jeg usikker på, kom med bud. Følger med en del deler, bl.a nye ventilerte skiver bak (utrolig vanskelig å få tak i), klosser bak, midtre eksosanlegg, håndbremsdeler m.m.
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

Det med clutchen høres litt rart ut. Kan fingrene på trykkkplaten begynne å bli slappe? Tror du kan forberede deg på å skifte om ikke alt for lenge. Du kan også sjekke armen på akslingen som går inn i clutch huset. At den ikke har begynt å gi etter.
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Klutsjen fungerer forsåvidt greitt nok, men sidan girkassa nok treng overhaling har eg planlagt å gjere noko i den avdelinga før eller seinare. Bør sikkert bli før, men kjem til å bli seinare. :oops:

Kva er rekna som liten hydraulikklekkasje og kva er stor? No blir det ein ganske bra flekk (35x35cm?) under bilen, ca under førarsetet. Eg senkar bilen når eg parkerer, om det har noko å seie. Må kjøpe meir LHM-olje, men om eg går tom kan eg vel krisefylle motorolje om eg drenerer systemet seinare?
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Jeg kaller den lekkasjen du har som for stor og bør rettes ASAP! Det bør ikke være spesielt vanskelig å se hvor det lekker, men det er mange rør! Hydraulikksystemet skal være tett, intet skal renne ut når det er i orden. Husk på at riktig nok har bremsene prioritet, men forvinner trykket er bilen uten bremser! Og håndbremsen pleier ikke være noen stor trøst på en CX. Derfor - LHM-lekkasjer er ikke til å spøke med.

Jeg forutsetter at du retter feilen og at kriseløsninger ikke er påkrevet. Men det går, etter det jeg vet, an å krisefylle motorolje om en "går tørr". Men hvorfor ikke kjøpe noen liter fra Classic Parts, du må jo uansett fylle på noe når du reparerer lekkasjen! Billigere enn motorolje - og gir ikke trøbbel....


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Oi.... :shock:
...ok, eg har nettopp fått bilen, og driv og gjer meg kjent med han no. Vart fortalt at det var ein liiiten lekkasje som ikkje betydde noko. Kan jo ha blitt verre på 50-milturen heim.

Classic parts, kva/kvar er det? Kan eg ikkje kjøpe på Bilxtra eller noko? Brukar dei å ha LHM på bensinstasjonar? (Neppe..?)
Erling Brendefur
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: CX Break 25D -84

Post by Göran W »

radovan wrote:Kan eg ikkje kjøpe på Bilxtra eller noko? Brukar dei å ha LHM på bensinstasjonar? (Neppe..?)
Visst kan du köpa på bensinstation! Brukar finnas på de flesta - i alla fall i Sverige. Måste vara LHM eller LHM+. Kanske lite dyrare på bensinstation......
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: CX Break 25D -84

Post by tronde »

radovan wrote:
Classic parts, kva/kvar er det

http://classicparts.org/

Har gode priser på LHM. Du kan sikkert kjøpe 10-15 liter. Da har du til et par skift. Det kan være en fordel med et par hyppige skift på en gammel bil som skal fikses. Dessuten lærer du deg til å ha noen liter med på tur...

Pass på at du får LHM og ikke LDS hvis du kjøper i butikk.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Hvis du ønsker å støtte Statoil eller andre oljeselskaper, må du gjerne kjøpe sinnsykt dyr LHM på der (til bortimot 200 kr/liter). Du blir litt mindre flådd om du handler hos BilXtra, Mekonomen eller tilsvarende kjeder. Classic Parts er et firma som holder til i Arendal, de har LHM+ til langt hyggeligere priser, 185 kr/5 liter Shell eller 225 kr/5liter for Total ("originalen"). Du finner dem på http://www.classicparts.org og de sender til hyggelig pris. Ellers har Biltema (fy, ikke bann) faktisk også hatt LHM til OK pris. Jeg har handlet der når jeg ikke har hatt LHM fra CP tilgjengelig.

Litt om deler generelt, siden du tydeligvis ikke kjenner til Classic Parts. De har, eller skaffer, mye deler til Citroën generelt og kanskje CX spesielt, til OK pris og jeg har aldri opplevd problemer med leveranser fra dem. Ellers har CX-Basis ( http://www.cx-basis.de/index_en.html ) i Tyskland (effektive på forsendelser) et meget bra utvalg med CX deler. Mange av oss støtter oss på dem. Når det gjelder brukte deler (og noe nytt) har klubben et meget bra lager. Dessverre er det ingen god rutine for henting og forsendelser derfra for øyeblikket, men det finnes mye bra deler der! Ellers er det mange her på forumet som også har mange biler og derfor også mye deler.

Jeg vet, fra Citroën Akuten, at det finnes noen forhandlere i Sverige også, men har aldri prøvd dem, Gøran vil sikkert skrive noe om det...



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Nei, eg ikkje støtte Statoil. :lol:
Men eg har 9 km til Hydrostasjonen, 35 til Bilxtra, 10 mil til Blitema og 70-80 mil til Arendal. :D
Viss Classic Parts er den beste - som vi støttar - og dei sender per post kan eg godt kjøpe der.

Har ikkje fått sjekka lekkasjen enno, men når eg finn han, kva er rett prosedyre? Utskifting av rør, eller?
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

radovan wrote:
Har ikkje fått sjekka lekkasjen enno, men når eg finn han, kva er rett prosedyre? Utskifting av rør, eller?
Det får vi komme tilbake til når du vet hva som lekker. Er mest trolig at det er en returslange. Den kan skjøtes ved hjelp av forskjellige ting.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by hl »

radovan wrote:No blir det ein ganske bra flekk (35x35cm?) under bilen, ca under førarsetet.
Du kann fyrst prøva å ta av høgre framhjul og fjerna dekselet bakom. Sjå om returslangen inn til vinstre der hev dotte ut. Hadde gjort det på min for eit års tid sidan, og då lak det ganske mykje.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: CX Break 25D -84

Post by Göran W »

n10516 wrote:Jeg vet, fra Citroën Akuten, at det finnes noen forhandlere i Sverige også, men har aldri prøvd dem, Gøran vil sikkert skrive noe om det...
Tror inte att det lönar sig att importera LHM från Sverige men om du vill pröva så är det nog "Autofrance i Helsingborg" som ligger bäst till. Kanske ett alternativ för den som tar en bilsemester till kontinenten.......?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Nei, skal man importere bare LHM fra Sverige, bør den nok være svært billig... Classic parts sine prier oppfatter jeg nemlig som svært så bra. Men, Gøran, jeg tenkte vel mer på generell tilgang til deler for CX enn bare LHM. Og da er kanskje Autofrance en alternativ? Akkurat som Skovgaard & Schmidt udenfor Køge i Danmark?

Personlig synes jeg det er viktig å støtte de små entusiast firmaene og jeg regner Classic Parts som et slikt firma. Det er vel ikke helt slik at "vi", ditt uttrykk Radovan, altså forumeier, Norsk CX-klubb, offisielt støtter dem. Men de sender raskt og greit via post. For meg har det i det minste erfaringer vært OK.



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

n10516 wrote: Det er vel ikke helt slik at "vi", ditt uttrykk Radovan, altså forumeier, Norsk CX-klubb, offisielt støtter dem.
Legal disclaimer? :lol:
Det var sjølvsagt meint i litt flåsete, overført tyding. Skal sende dei ei bestilling på LHM, sjølv om portoen sikkert gjer det minst like dyrt som bensinstasjontypen. Dei har kanskje meir eg treng? :)
Erling Brendefur
Post Reply