CX Break 25D -84

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

Jeg bestiller 15 - 20 liter når jeg bestiller, og da blir literprisen inkludert porto overkommelig. Samme blir prisen til andre som stikker innom. :-) Ellers kjøpte jeg et par kasser fra Bil-Xtra for en stund tilbake. Betalte vel 70 kroner literen tror jeg.
Jeg har også bare gode erfaringer med CP.
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by tdbugge »

radovan wrote:Klutsjen fungerer forsåvidt greitt nok, men sidan girkassa nok treng overhaling har eg planlagt å gjere noko i den avdelinga før eller seinare. Bør sikkert bli før, men kjem til å bli seinare. :oops:

Kva er rekna som liten hydraulikklekkasje og kva er stor? No blir det ein ganske bra flekk (35x35cm?) under bilen, ca under førarsetet. Eg senkar bilen når eg parkerer, om det har noko å seie. Må kjøpe meir LHM-olje, men om eg går tom kan eg vel krisefylle motorolje om eg drenerer systemet seinare?
Hvorfor senker du bilen når du parkere den? Den synker jo ganske fort ned uansett.
Tommy D.Bugge
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

radovan wrote: Må kjøpe meir LHM-olje, men om eg går tom kan eg vel krisefylle motorolje om eg drenerer systemet seinare?
Om du ikke har LHM for hånden kan du bruke motorolje SAE 30. Eller så tynn multigrade olje som du kan få tak i.
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

tdbugge wrote:
radovan wrote:Klutsjen fungerer forsåvidt greitt nok, men sidan girkassa nok treng overhaling har eg planlagt å gjere noko i den avdelinga før eller seinare. Bør sikkert bli før, men kjem til å bli seinare. :oops:

Kva er rekna som liten hydraulikklekkasje og kva er stor? No blir det ein ganske bra flekk (35x35cm?) under bilen, ca under førarsetet. Eg senkar bilen når eg parkerer, om det har noko å seie. Må kjøpe meir LHM-olje, men om eg går tom kan eg vel krisefylle motorolje om eg drenerer systemet seinare?
Hvorfor senker du bilen når du parkere den? Den synker jo ganske fort ned uansett.
Han eg kjøpte bilen av sa det var lurt for redusere lekkasjen. Dvs, han meinte det ikkje vart lekkasje då, eller berre svært lite.
Erling Brendefur
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

jonsto wrote:
radovan wrote: Må kjøpe meir LHM-olje, men om eg går tom kan eg vel krisefylle motorolje om eg drenerer systemet seinare?
Om du ikke har LHM for hånden kan du bruke motorolje SAE 30. Eller så tynn multigrade olje som du kan få tak i.
Er motorolje skadeleg for systemet, eller berre for tjukk?
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

radovan wrote:
jonsto wrote:
radovan wrote: Må kjøpe meir LHM-olje, men om eg går tom kan eg vel krisefylle motorolje om eg drenerer systemet seinare?
Om du ikke har LHM for hånden kan du bruke motorolje SAE 30. Eller så tynn multigrade olje som du kan få tak i.
Er motorolje skadeleg for systemet, eller berre for tjukk?
For tykk, og så har det noe med vannegenskaper å gjøre. Det som er skadelig er om du bruker bremseveske eller lignende. Disse har for dårlig smøreevne. Det samme tror jeg gjelder automatolje. Er ikke sikker, men jeg så en plass at Citroën anbefalte motorolje SAE 30.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: CX Break 25D -84

Post by Göran W »

Om du använder motorolja så kommer det att bli dyrare i längden! Det är en ren nödåtgärd då du måste tömma OCH skölja ur systemet med hydroflush eller lacknafta (White spirit) innan då återfyller med ren LHM!!!!!!!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Motorolje er en kriseløsning, intet annet. og som Gøran ganske riktig påpeker, fyller du motorolje, må du rense systemet etterpå! Du sparer definitivt ikke penger på å ikke kjøpe riktig vare ved etterfylling. Men står en i ørkenen og ikke har annet enn motorolje, KAN det fylles uten at det går til h....

Classic parts har mye av det du trenger og skaffer det meste. jeg aner ikke hva du måtte trenge for å få et tett anlegg, sikket lurt å sjekke det (det MÅ du uansett gjøre) før du bestiller. Om kulene er gamle, kan det kanskje være på tide med å bytte, ikke vet jeg? Portoen er ikke så avskrekkende med mindre du bare bestiller en lusen liter LHM, er det svært mye å spare.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Skal ikkje fylle motorolje med mindre det blir krise. Men når ein har ein halv liter LHM og lekkasje er det greitt å vite korleis ein ordnar seg om ein skulle vere uheldig.
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Enklere: Kjør inn på nærmeste bensinstasjon og kjøp en flaske LHM.... Da slipper du styret med å tømme og rense og fylle anlegget på nytt. Alle "saklige" bensinstasjoner har LHM. De fleste bilrekvisita likeså.



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Jajaja, eg skal ikkje fylle motorolje, har ikkje noko ønske om å øydelegge systemet, men viss, viss, viss det er tomt og eg står tusen millionar kilometer frå nærmaste LHM-flaske, er det greitt å vite om kva ein kan bruke. :P
Erling Brendefur
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: CX Break 25D -84

Post by tronde »

radovan wrote:Jajaja, eg skal ikkje fylle motorolje, har ikkje noko ønske om å øydelegge systemet, men viss, viss, viss det er tomt og eg står tusen millionar kilometer frå nærmaste LHM-flaske, er det greitt å vite om kva ein kan bruke. :P

Du ødelegger ingen ting med mineralsk motorolje. Citroën anbefalte en gang innblaning av 0,5 liter i XM med hydractive for å bedre smøreevnen. Det du skal ha i mente, er at motorolje ikke er hydaulikkolje eller bremsevæske (som LHM er i bilen din). Det betyr at du ikke skal kjøre langt med bare motorolje, og at det kan være smart å lufte bremser etter at du har tømt ut motorolen og fylt på ny LHM. Det kommer ikke til å skje skumle ting med pakninger så lenge det er mineralsk olje.
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Eg skal ikkje bruke motorolje, for eg skal ikkje gå tom for LHM. :wink:
Erling Brendefur
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Passerte ein Biltemabutikk idag og kjøpte med ein liter LHM+. Då har eg iallfall ikkje noko grunn til å tulle det til med olje første dagane. :wink:
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Det hadde vært mye hyggeligere å fått høre om du har funnet lekkasjen.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply