CX Break 25D -84

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Slumpa til å sjå at Mister Auto hadde nye demparar til bakluka mi. http://www.mister-auto.no/no/pneumatisk ... 16006.html
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

Det var rimelig. :-)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Ja, eg bestilte. Feil, sjølvsagt, til den vanlege personbilen. Så kom eg på at eg har jo Break og smelte avgarde ein epost til dei for å prøve å rette opp i fadesen. Håpar det går greitt, viss ikkje blir det sikkert nokre enno billegare til sals herfrå. :wink:
Erling Brendefur
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Trass lufting og spekulering vil bilen alltid litt til høgre når eg bremsar. Så då er det vel ein bremseklave/kaliper eller fleire som ikkje er heilt på topp.
Realistisk sett bør nok alle fire hjørne fornyast, men har ikkje vore på bremseprøvar. Det er likevel ikkje noko som tyder på at reparasjon av eit hjul vil vere tilstrekkeleg.

Overhale?

Kjøpe nytt?

Kjøpe brukt?



Eg reknar med det er for usikkert å kjøpe brukt med tanke på at brukte deler kanskje ikkje er mykje betre enn det eg allereie har på bilen. Men om nokon har gode brukte deler til meg er det berre å skrike ut. ;)

Nye deler blir vel (for) dyrt..?

Overhaling er jo eit alternativ, men tek jo meir av denne tida eg ikkje har. Er det "rett fram-arbeid", eller er det noko spesielt franskmennene har gjort her og? :)
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

Bremseklaver finnes nå ikke da. Det mest trulige er at et stempel sitter fast. Det er to O-ringer (la oss kalle dem det) rundt hvert stempel. Fram er det fire stempel for hvert hjul, bak to. Den ringen som sitter lengst ned i cylinderen er tetningsringen. Den er det sjelden noe feil med. Den ytterste er en støvring. Denne bruker det å bli korrosjon bak så den blir for trang rundt stemplet. Da går ikke stemplet tilbake, men du klarer nok å trykke det fram.
Det jeg ville gjort først er å se om du sliter bremseklossene mer på en side av skiven. Gjør du det er det der stemplet henger. Har faktisk sett at skivene bak har blitt helt nedslitt på grunn av stempel som henger.
Finner du et stempel som henger kan vi ta en prat på telefonen om hvordan du overhaler. Blir for langt og omfattende å skrive om det her. Men du ga meg et tips med hensyn til en artikkel i neste Citrophile. ;-)
xm4617
Posts: 14
Joined: Wed 08 Sep, 2010 14:54

Re: CX Break 25D -84

Post by xm4617 »

Hurtigmetoden er å ta ut klossene og trykke på bremsepedalen. Legg gjerne noe tynt materiale ( 1 - 2 mm) plast eller metall imellom for å beskytte skiven. Når stemplene er i ytre posisjon påfører du litt lhm-olje på siden av stemplene. Press de ut og gjenta 1 - 2 ganger. Hvis dette ikke fungerer kan du jo ta ut stemplene, hone opp og evt. snu tetningsringene, evt, bytte kalipperne.
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

FInn jo noko her og der, men det er dyrt, dvs for dyrt for meg i dette tilfellet. Eit par tusen per kaliper bak og dei framme har eg litt problem med å lokalisere.
http://www.autovarehuset.no/versiunea/2 ... gory/10106

Eg får sjekke litt om det er klossar som er feilslitne eller andre teikn på ureint trav. Og så kan eg jo prøve det lhm-trikset. :)
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by jonsto »

Tror ikke det hjelper med bevegelsestipset om det er korrosjon på Baksiden av støvringen. Honing av sylinderen er tull da tettningsringen og støvringen sitter i sylinderen og IKKE på stemplet.
Blir ikke dyrt radovan. Men litt jobb. Ring meg du!! Jeg har gjort dette et utall av ganger.
xm4617
Posts: 14
Joined: Wed 08 Sep, 2010 14:54

Re: CX Break 25D -84

Post by xm4617 »

Tullete av meg å snakke om honing når jeg bare tenker på pusse med fint slipepapir. Men det har alltid noe for seg å rengjøre/pusse sylindervegg og stempel når det faktisk er korrosjon til stede. Den metoden jeg beskriver har fungert for meg mer enn en gang. En kan også bruke silikonspray istedenfor lhm-olje. Når en har fjernet klossene og trykker lett på bremsepedalen ser en gjerne hvilket stempel som ikke fungerer som det skal. Er sikker på at Jonsto kan beskrive en god måte å håndtere dette problemet på, siden han har endel erfaring på dette. Fredelig juledag ønskes dere alle.
Post Reply