CX Break 25D -84

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

n10516 wrote:Det hadde vært mye hyggeligere å fått høre om du har funnet lekkasjen.


Vidar
Bilen er ikkje omregistrert enno og er derfor ikkje i regulær bruk. Kun rundt på tunet og slik. Har dessutan hatt altfor mykje arbeid siste vekene til å få gjort anna enn å hente bilen. :wink:

Men håpar eg får tid til å sjå etter litt før eg reiser på ferie om ei dryg veke. :D
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Det er slikt som skjer.... Man rekker ikke alt - alltid! Jeg hiolder på med min egen CX og den skulle vært på veien for lenge siden, men hver gang jeg har gått ut for å skru, har det begynt å REGNE.... :evil: :twisted: :mrgreen:

Å få hentet bilen er ikke lite det heller, et helt nødvendig skritt på veien... :D ! Jeg følger med i utviklingen, det blir sikkert bra til slutt!




Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Takk for tilliten! :D
Erling Brendefur
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Fekk vognkortet i posten og feira med den første lovlege turen, dvs, eg skulle gjere det. For før i dag hadde eg ein lovlaus halvtimes tur som gjekk heilt fint, kom tilbake og parkerte, men då eg tre-fire timar etter skulle ta feire-turen var batteriet flatt. Kva f er det som skjer?

Riktignok hadde eg omtrent alt elektrisk i gong på første turen. Regn og kondens=vinduspussar, vifta på full fart, varmetrådar i bakruta+sjølvsagt nærlys.

Kan det verkeleg vere nok til å tappe batteriet så effektivt, for dette har eg då gjort tidlegare med andre bilar.

Batteriet skal vere ganske nytt, og bilen har stått i dagevis utan å ha problem med å starte før, så eg tvilar på det er noko som tappar batteriet. Iallfall om det ikkje er eit periodisk problem.
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Nei, det skal ikke kunne tømme batteriet! Er du sikker på at batteriet er tømt - eller er det bare at bilen ikke starter? En svært vanlig årsak til at batteriet "virker flatt", altså at starteren ikke drar rundt og alt lys på instrumentpanelet dør, er dårlig kontakt ved batteripolene. Vær obs på at det på svært mange Citroën modeller kan være problemer med selve polskoene. Skoene er krympet på kablene og dette løsner rett som det er. Da er det bare å kutte kabelen og sette på nye sko. Men selvfølgelig gjør du ren batteripolene og fetter inn godt før du setter i verk med noen store operasjoner. Det er utrolig hvor mange problemer som forsvinner så enkelt...

Enkelt å sjekke: mål spenningen direkte på batteripolene. Om denne er normal og ikke faller drastisk når starteren kjøres, er det et problem her. Litt flere spenningsmålinger gjør det enkelt å finne ut hva feilen er.

Om alt er OK her, må du sjekke ladespenningen. Om den er OK, er trolig batteriet på vei ut, i motsatt fall er det trolig generatorfeil. Håper du har et lite multimeter...

Spent på å høre hva du finner ut!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Oppdatering på spenningsfronten: Nyopplada batteri held 13,6V. Det er ikkje unormalt spenningsfall via klemmer og jordingspunkt. Når bilen går på tomgong held han framleis ca 13,6V, når ein gir gass aukar det til 13,7-13,8V.

Dette er vel og merke utan straumbruk. Når ein brukar vifte, lys etc endar ein på under 12V på tomgong. Dette aukar til 13,6V når ein gir gass.

Sannsynlegvis er det noko feil med dynamo eller spenningsregulator. Men ladelampen lyser ikkje.
Erling Brendefur
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by Asle »

radovan wrote:Oppdatering på spenningsfronten: Nyopplada batteri held 13,6V. Det er ikkje unormalt spenningsfall via klemmer og jordingspunkt. Når bilen går på tomgong held han framleis ca 13,6V, når ein gir gass aukar det til 13,7-13,8V.

Dette er vel og merke utan straumbruk. Når ein brukar vifte, lys etc endar ein på under 12V på tomgong. Dette aukar til 13,6V når ein gir gass.

Sannsynlegvis er det noko feil med dynamo eller spenningsregulator. Men ladelampen lyser ikkje.

Kan være loddingen på en eller flere dioder i dynamoen som har løsnet, ikke ikjent problem spesielt der dynamoen sitter så nært eksosmanifolden.
I såfall lodd opp på nytt med blyfritt tinn, det har 30 grader høyere smeltepunkt, jeg har gjort det på min og krysser fingrene for at problemet blir borte.

Asle
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by hl »

radovan wrote:Sannsynlegvis er det noko feil med dynamo eller spenningsregulator. Men ladelampen lyser ikkje.
Sjå etter om den tynne leidningen (med kabelsko) på dynamoen er i orden og på plass.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Jeg regner med at du har sjekket at generator remmen er riktig strammet og ikke slurer! Har du målt spenningen rett ut av generatoren? Om den også faller til under 12 V ved svært moderat belastning, ville jeg først og fremst sett meg om etter en annen generator. Å lodde over alle diodene, kan jo være en mulighet, selv om jeg stiller meg noe tvilende. Om diodebroen har vært så varm at tinnet har smeltet, bør du se ytre skader i form av smeltet plastdeksler etc i tillegg.

Vær obs på at ladelampen ikke gir noen intikasjon på at generatoren leverer nok strøm og batteriet faktisk lades. Du skriver at den ikke lyser, men gløder den svakt? Det er langt fra uvanlig og er et tegn på en eller flere defekte dioder.

Med mindre en synes det er spesielt morsomt å skru generatoer inn og ut, ville jeg heller valgt å bytte enerator eller få den testet et sted hvor de kan kjøre den i benk.

Om du velger å demontere generatoren selv, bør du teste alle dioder med diodetest på multimeteret ditt, sjekke alle forbindelser og gjerne lodde over alle loddepunkt i likeretterbroen. Sjekk også børser og sleperingene.



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Tenkte eg skulle smelle avgarde ei bestilling på akkumulatorkuler og div til CX'en frå Classic Parts. Då lurer eg på om eg berre skal bestille ein dynamo og, for eg veit eg ikkje vil få tid til mykje feilsøking.
Kva er det for ein eg skal ha? http://classicparts.org/parts/?make=cit ... ynamo#list (Skjønnar ikkje dette valeo-greiene...) Det må då vere den som står under CX25, vel?

Bremse- og hovudakkumulator er lik? Altså må eg ha to stk av den typen og?

Og oljefilter var ikkje lett å finne ut av. Bør eg berre sende dei ein epost framfor å bruke skjemaet på nettsida?

Er det lurt å ta med Hydroflush med det same? Eg har ikkje peiling på når det sist var rensa opp.
Erling Brendefur
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Jeg tror dette er den riktige generatoren til din bil, v. nr 322710, men send dem en mail i stedet for å bruke web bestillingen deres. Da blir det riktig med en gang. De er vant til å få henvendelsene slik...

Jeg ville tatt med Hydroflush og kjørt med det 5.000 km før du fyller LHM igjen. Ja, som jeg skrev et annet sted, bremse- og hovedakkumulator kunen er like. Så ta to stk.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Takk!

PS: 5000km, det vil ta minst eit år for meg... :D
Erling Brendefur
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Break 25D -84

Post by radovan »

Bilde0267.jpg
Bilde0267.jpg (174.83 KiB) Viewed 3708 times
Ein ting er iallfall sikkert, dette er den våtaste bilen eg har hatt. Ikkje fuktig, klam eller noko. Nei, direkte blaut. :lol: Sauna, Niagara, Lågen etc.

Det renn på golvet og utsynet gjennom rutene er omtrent ikkje-eksisterande. Det må vere eit stort hol ein stad.


Ops, det vart visst litt stort og rart dette biletet, men det var meininga å illustrere vatnet på innsida av frontruta. NB: Har nettopp tørka av, men det hjelper lite.
Erling Brendefur
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by Asle »

n10516 wrote:Jeg regner med at du har sjekket at generator remmen er riktig strammet og ikke slurer! Har du målt spenningen rett ut av generatoren? Om den også faller til under 12 V ved svært moderat belastning, ville jeg først og fremst sett meg om etter en annen generator. Å lodde over alle diodene, kan jo være en mulighet, selv om jeg stiller meg noe tvilende. Om diodebroen har vært så varm at tinnet har smeltet, bør du se ytre skader i form av smeltet plastdeksler etc i tillegg.

Vær obs på at ladelampen ikke gir noen intikasjon på at generatoren leverer nok strøm og batteriet faktisk lades. Du skriver at den ikke lyser, men gløder den svakt? Det er langt fra uvanlig og er et tegn på en eller flere defekte dioder.

Med mindre en synes det er spesielt morsomt å skru generatoer inn og ut, ville jeg heller valgt å bytte enerator eller få den testet et sted hvor de kan kjøre den i benk.

Om du velger å demontere generatoren selv, bør du teste alle dioder med diodetest på multimeteret ditt, sjekke alle forbindelser og gjerne lodde over alle loddepunkt i likeretterbroen. Sjekk også børser og sleperingene.



Vidar

Første sjekk er selvsagt å kontrollere at reima er stram nok, jeg kjøpte min første CX i 1985, i alle tilfellene det har vært problemer med lading så har det for min del vært loddingene på diodene som har vært problemet, for å kjøle dynamoen trekkes luft gjennom dynamoen fra bakenden som er vendt på eksosmanifolden, lufta der er ikke akurat kald så det gjør at diodene får elendig kjøling.
For å sjekke diodene så må viklingene loddes fra, jeg har siden 1985 aldri funnet defekte dioder, det har alltid vært loddingene.
Var borti problemet i vår, da jeg var ut med drivverket i fjor sommer så valgte jeg å sette inn en byttedynamo som var så godt som ubrukt, resultatet ble ganske raskt dårlige loddinger, etter å ha demontert den så valgte jeg å sette inn den gamle igjen, men først demonterte jeg den, og fikk fjærnet det gamle tinnet og loddet opp med blyfritt tinn, siden har den fungert fint.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX Break 25D -84

Post by n10516 »

Å overhale en generator krever at en kan en god del om bilelektro og generatorers virkemåte. Om en ikke har den kompetansen bør en enten overlate til et bilelektrisk verksted å sjekke og reparere eller bruke byttekomponenter. Vi skal videre være oppmerksom på at om kjøleluften gjennom generatoren holder ca 350 grader, altså nok til å smelte normalt loddetinn, vil langt mer omfattende skader oppstå enn bare skadede loddinger! Ja, en fullverdig kontroll av diodene vil kreve at viklingene kobles fra, men om det er en kortsluttet diode vil en kunne avsløre uten dette. Full gjennomgang i en diode er, etter min erfaring, langt vanligere enn brudd.

En svært god indikasjon på likeretterens tilstand, er gløding i ladelampen når motoren er i gang.

Jeg trekker ikke i tvil at loddinger kan ha blitt ødelagt raskere enn normalt pga. høy temperatur og gir således selvfølgelig Asle rett i dette, men det har lite med loddetinnets kvalitet eller om det er rent tinn eller ikke, det har med loddeprosessen å gjøre og skaden ville nok oppstått før eller siden uansett. Men kan være aksellerert i utviklingen av at generatoren kostant har hatt det svært varmt som jo er tilfelle på disse variantene av CX. Det er klart at å lodde over vil avhjelpe en slik situasjon, spesielt fordi en ofte er litt mer rundhåndet med tinnet enn det som har skjedd i produksjonen av diodebroen. Ja, jeg har skiftet generatorer på CX jeg også, men jeg har ikke erfaring for at de er spesielt sårbare, altså har kortere levetid enn på mange andre biler.

Med bakgrunn i dette, klarer ikke jeg å anbefale noen uten god elektrokompetanse å gå løs på en reparasjon av generatorer. Det blir fort tidsødende, kostbart og mislykket.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply