AC i cx uten ac. :)

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

tronde wrote:
dagmatti wrote: Håpet er å klare 3-400W total kjøle-effekt, og må nok regne med å belaste dynamoen med 40-50 amp!

http://articles.sae.org/11428/

Haha, se der ja. Men etter 'oppdagelsen' min igår, kan det hende det slett ikke trenger å bruke så mye strøm! Laget noen fine grafer idag, får ikke lagt de ut her før på søndag. Men det er faktisk fullt mulig med COP på 2 med disse elementene, ved å redusere spenningen over dem. Ulempen er at man trenger flere, men de er ganske billige. Med så høy effektivitet trengs det jo ikke så mye strøm, evt kan jeg bruke mye, og kjøle desto mere. Etter 40-50 mil i bilen idag spørs det om det ikke heller mot mere kjøling. :p


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by tronde »

dagmatti wrote:
tronde wrote:
dagmatti wrote: Håpet er å klare 3-400W total kjøle-effekt, og må nok regne med å belaste dynamoen med 40-50 amp!

http://articles.sae.org/11428/

Haha, se der ja. Men etter 'oppdagelsen' min igår, kan det hende det slett ikke trenger å bruke så mye strøm! Laget noen fine grafer idag, får ikke lagt de ut her før på søndag. Men det er faktisk fullt mulig med COP på 2 med disse elementene, ved å redusere spenningen over dem. Ulempen er at man trenger flere, men de er ganske billige. Med så høy effektivitet trengs det jo ikke så mye strøm, evt kan jeg bruke mye, og kjøle desto mere. Etter 40-50 mil i bilen idag spørs det om det ikke heller mot mere kjøling. :p


-m

Sikker på at du ikke har snudd et eller annet på hodet?

Jeg har sett noen kalorimetriske målinger med peltier og vann, og der ender de opp med mindre enn 5% virkningsgrad. Selv om du klarer å doble virkningsgraden ved å halvere spennigen, er det vel et stykke igjen til de tallene du snakker om?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hey,

Ja jeg ble så overrasket selv også at jeg måtte finne noen vitenskaplige artikler igår kveld. Og jo, det stemmer faktisk det som er oppgitt i databladene. Det er mulig å lage peltierer med veldig god virkningsgrad, men de som er i industriell produksjon idag har bare maks 2-3 x flyttet effekt mot forbrukt (likevel utrolig mye mere enn jeg trodde). Dersom du kjører disse på maks strøm/spenning vil de flytte 2 ganger så høy effekt, men forbruker desto mere, kun 0,5 i virkningsgrad. :)

-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by tronde »

dagmatti wrote:Hey,

Ja jeg ble så overrasket selv også at jeg måtte finne noen vitenskaplige artikler igår kveld. Og jo, det stemmer faktisk det som er oppgitt i databladene. Det er mulig å lage peltierer med veldig god virkningsgrad, men de som er i industriell produksjon idag har bare maks 2-3 x flyttet effekt mot forbrukt (likevel utrolig mye mere enn jeg trodde). Dersom du kjører disse på maks strøm/spenning vil de flytte 2 ganger så høy effekt, men forbruker desto mere, kun 0,5 i virkningsgrad. :)

-m
Jeg er litt interessert i peltier. Har du noen linker å dele?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Jepp, får poste litt på søndag/mandag. Har en haug med datasheet og et par artikler, også laget jeg noen grafer og et regneark. Har ikke funnet noen elementer som skiller seg ut så veldig, men for 10-20 grader drop klarer alle over cop på 1 virker det som. :)


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hey,

Dette er to sider med masse datasheet for diverse peltierer. De to jeg har kjøpt er selvsagt ikke tilgjengelig, men jeg fant en som har veldig like fysiske og elektriske spec'er og har brukt de. De fleste andre ebay-peltierer er der virker det som.

http://www.everredtronics.com/thermoelectric.TEC1.html

http://www.customthermoelectric.com/tecs_vmax.html

Laget et regneark med kjøle-effekt og forbrukt effekt, og plottet COP for et 24v element som jeg lurer på å kjøpe, samt et som jeg tror er ca likt det jeg har.

Image

Fant også noen vitenskaplige artikler, men vet ikke hvor bra de er. Litt nyttig info fant jeg i farten i denne selv om den er gammel: http://marvelte.com/system/files/Stockholm-ICT-1997.pdf

Når kjøleribba for varm side kommer skal jeg ta en test. Det er jo ikke store jobben å teste delene egentlig, litt mere jobb å montere. Uheldigvis har jeg ingen data på hvor bra denne radiatoren for varm side er. Kjølevannet må være virkelig så kaldt som mulig for å få bra effektivitet, så jeg er ganske sikker på at jeg bør ha flere radiatorer i serie her.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Også nyttig å ha tallene for de to grafene:

Image

Man ser at man ligger godt over 100W kjøleeffekt med COP på over 1, selv med 20 grader forskjell på begge disse.

Hadde vært artig å se hva f.eks. biltema gjør i sine kjølebokser som går på 12/24v. Noen som har åpnet en slik? Kjører de billigste utvei med et lite element på maks guffe, eller langt mere effektivt med to, evt et større på halv spenning? :)

-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by mads »

Blir kondensering en greie her, og hva gjør man i så fall? (ut over å lede evt vann vekk, men må man det med fuktighetene vi opplever her på berget?)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by tronde »

Nå har du trigget meg :-)

Bestilte en ti-pakk med 60W elementer. Liker bedre å jobbe med elementer som ikke tar alt for mye strøm hver seg. Har et par gamle 1000W Eltek-power som er justerbare så da kan jeg enkelt leke med både kjøling og varme. Tenker å klistre på en passe stor effektmotstand som varmeovn, og TECene som kjøling på ei stor kjølefinne. Da burde det gå an å få et inntrykk av kjøleeffekt.


Det er vel egentlig strømmen i elementene som skal styres, men de har kanskje nokså lineær U/I-karakteristikk, så det blir et fett? Har ikke fått nærlest datablader.


Nå blir vel termoelektrisitet sett på som moderne, ref. den med å hente strøm fra eksosen. Det er ikke helt tilfelle...

http://www.douglas-self.com/MUSEUM/POWE ... ectric.htm
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

mads wrote:Blir kondensering en greie her, og hva gjør man i så fall? (ut over å lede evt vann vekk, men må man det med fuktighetene vi opplever her på berget?)
Kondensering er absolutt en ting. Selv med det relativt lille elementet jeg brukte i 2001 fikk jeg kondensering på første rille. Kjøleradiatoren er plassert i trakten rett under panseret, så kondensvannet renner bare ut sammen med regnvann.

Men kondensering stjeler nok ganske mye effekt, så det kan være et problem slik sett også på varme og fuktige dager. Men ofte er ikke de fuktige dagene de varmeste (vi får se :) ).


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

tronde wrote:Nå har du trigget meg :-)

Bestilte en ti-pakk med 60W elementer. Liker bedre å jobbe med elementer som ikke tar alt for mye strøm hver seg. Har et par gamle 1000W Eltek-power som er justerbare så da kan jeg enkelt leke med både kjøling og varme. Tenker å klistre på en passe stor effektmotstand som varmeovn, og TECene som kjøling på ei stor kjølefinne. Da burde det gå an å få et inntrykk av kjøleeffekt.


Det er vel egentlig strømmen i elementene som skal styres, men de har kanskje nokså lineær U/I-karakteristikk, så det blir et fett? Har ikke fått nærlest datablader.


Nå blir vel termoelektrisitet sett på som moderne, ref. den med å hente strøm fra eksosen. Det er ikke helt tilfelle...

http://www.douglas-self.com/MUSEUM/POWE ... ectric.htm

Hehe, høres bra ut. :twisted:

Jeg har vurdert 10 60w elementer også, men de er vel 4x4cm, så man trenger en god del kjøleplate for å bruke alle. Hvis man stoler på databladene har de ikke høyere virkningsgrad enn de større elementene, så man sparer litt plass på kjøleplatene.

Egentlig er det ganske spennende det med å gjenvinne varme fra eksosen, for er det noe det er enormt mye av her så er det varm eksos. Med en radiator / vifte og vannpumpe for å kjøle den ene siden, og en tilkobling til eksospå den andre burde man jo enkelt klare å få maks strøm ut av disse? :)


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by tronde »

Jeg ser både fordeler og ulemper med høy-effektelementer. Fysisk størrelse er pluss, men stor strøm i ett element er jeg ikke så glad i. Det kan også være en ulempe å lede bort mye varme fra et lite punkt. Krever mer av kjølefinnens utforming. Ender vel opp med å fortelle seg selv termografikameraer har blitt nokså billige... Billigste jeg har sett fra FLIR ligger på ca. 5000 NOK i India (!), men det er jo mange hyggelige indere i Norge, så...
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

5000?? hmm.. jaja, bra man kan låne etterpå da. :wink:

Mulig du har et poeng med det med mye effekt på et punkt. Vi snakker jo 2-300W på 5x5cm. Egentlig har jeg bare antatt at med litt fart på vannet blir denne varmen med, men det er faktisk ikke helt sikkert. De ser også veldig tynne ut de slangetilkoblingene som er på disse platene mine. Hvis man taper 10 grader i denne plata er jo det grusomt for effektiviteten.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

tronde wrote:Nå har du trigget meg :-)

Bestilte en ti-pakk med 60W elementer. Liker bedre å jobbe med elementer som ikke tar alt for mye strøm hver seg. Har et par gamle 1000W Eltek-power som er justerbare så da kan jeg enkelt leke med både kjøling og varme. Tenker å klistre på en passe stor effektmotstand som varmeovn, og TECene som kjøling på ei stor kjølefinne. Da burde det gå an å få et inntrykk av kjøleeffekt.


Det er vel egentlig strømmen i elementene som skal styres, men de har kanskje nokså lineær U/I-karakteristikk, så det blir et fett? Har ikke fått nærlest datablader.


Nå blir vel termoelektrisitet sett på som moderne, ref. den med å hente strøm fra eksosen. Det er ikke helt tilfelle...

http://www.douglas-self.com/MUSEUM/POWE ... ectric.htm

Forresten, hadde vært kjekt å få sjekket hvor mye disse avgir av strøm når man setter en temperaturforskjell på de også.

Utifra databladene og det jeg har sett i artiklene ser det ut som kjøle-effekten er (kun) avhengig av strømmen. Fysisk sett tror jeg dette kan være fornuftig da det nok er relatert til elektronene som går gjennom materialet. Det gir antakeligvis noen ganske kule muligheter for ganske enkel og nøyaktig justering av kjøleeffekten, hvis det kreves i en applikasjon.

For mitt formål tror jeg at jeg bare skal si at en gitt spenning gir en gitt strøm. Denne kurven er ikke helt lineær, men ganske. Men den er også avhengig av temperaturdifferansen og temperaturen på varm side. For min del vil det gi noe variasjon i kjøleeffekten, men hvis man skal begynne å regulere strømmen for å ha en gitt effektivitet tror jeg man fort bruker mere i regulatoren enn man tjener. Dessuten er effektiviteten ganske bra så lenge man holder seg rundt Vmax/2.


-m
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by radovan »

Dette er heilt gresk for meg, men etter å ha oppdaga denne spennande tråden no skal eg iallfall prøve å henge på vidare. Skikkeleg fysikk på roterommet-vibbar. :D
Erling Brendefur
Post Reply