AC i cx uten ac. :)

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hehe, ja det går sin gang. Det opplyses om treg post fra kina i disse dager, mulig sommeren er en travel tid. Vi får se når ting kommer. Jeg har kjøpt 6 stk maks 10 amp elementer idag også, og 3 nye vannblokker. Tenkte å ha en kald vannblokk i midten, 3 elementer på hver side, med sin kalde side mot midten, og en varm vannblokk på hver side. Hvis disse 6 og de 2 jeg kjøpte igår faktisk ER det de skriver, så har jeg nok for en stund. Det bør bli 3-400 "effektive" watt på den kalde kjøleren. 8)


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by mads »

Hva er effekten til sammenligning i en AC-kompressor? Hvis det kan sammenlignes i det hele tatt, da.

En fordel med ditt opplegg er vel at veldig lite effekt går bort i mekanikk og kalde og våte komponenter i motorrom, all kulde og tørk anlegget leverer går i lufta inn i hytta.

Jeg har lurt på muligheten for å unngå varm kjølevæske inn i hytta ved å avskjære radiatoren i midtkonsollen med en krets foran torpedovegg, en egnet ventil eller noe slange-rør-greier. Av hensyn til motoren tror jeg ikke sirkulasjonen her bare kan stoppes. Hvor mye det gjør vet jeg ikke, men det kommer mye varme innendørs der. Trur eg... Og i eksos-tunellen. På XM fant jeg ut hvilken side kjølebagen ikke skulle stå på ;-/
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Jeg tror ikke så mange biler har over 1000W (1kW) med kjøling ihvertfall, og flere biler har mye mindre enn dette, spesielt nye faktisk. 1kW er borti 1,5 hk, så det begynner å bli litt. Trenden er fallende, og grunnen er at man tenker på måter å spare drivstoff på. En god måte er f.eks. som du sier å isolere vekk varme fra varmeregister og eksosanlegg, men en kanskje enda viktigere ting er vinduene. De har blitt mindre i moderne biler, men de har også blitt skjermet på forskjellig vis, slik at sola får mindre tak inni bilen. Sola avgir vel ca 1kW / m^2. 400W er derfor et stykke unna det du kjenner i en cx med original ac, men jeg tror det er nok til å utgjøre en vesentlig forskjell.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Forresten, ang. varmegjennomslag fra eksos vil jeg tro det kan være en smart ting å skru fast en tynne metallplate som skjerm mellom anlegget og bilen, med en luftspalte mellom. Innvendig isolasjon er selvsagt også bra... :)

Det med varmeregisteret er jo et poeng. Slangene er jo lett tilgjengelige, er det ikke bare å montere to kraner? En for å stenge inn til kabinen, og en for å åpne opp mellom inn og ut, innenfor den stengte krana til kabinen?


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by mads »

dagmatti wrote:Det med varmeregisteret er jo et poeng. Slangene er jo lett tilgjengelige, er det ikke bare å montere to kraner? En for å stenge inn til kabinen, og en for å åpne opp mellom inn og ut, innenfor den stengte krana til kabinen?
Nja, mulig jeg misforstår deg litt. Uten å ha sett på det tror jeg maskinen blir lei seg om vi stenger denne sløyfa, så jeg tror det er "by-pass" for å avskjære varmeapparat, men beholde sirkulasjon i motoren som er tingen. To 3-veis kraner og en stump slange tror jeg gjør susen.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hei,

du trenger vel bare to kraner for å beholde sirkulasjonen. :) Den ene krana kobler du "i serie" med registeret for å stoppe vannet dit. Den andre kobler du mellom innløp og retur, men på motorsiden av den første krana da. :) Clahs ohlson og biltema har vel det som trengs, vanlige kuleventiler tåler vel 100 grader greit?


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by mads »

Hold det enkelt, ja. Og la være å stenge begge...
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Mens jeg venter på nye elementer og deler.. :) Denne artikkelen har en del lettfattelig info om design med peltier elementer:

http://www.meerstetter.ch/compendium/te ... sign-guide

Denne grafen er noe jeg drar kjensel på etter å ha sett på en del datablader:

Image

Med 20 grader forskjell på kald/varm side er det et stort bånd med virkningsgrad på over 1. Det er ikke ille. :D


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by tronde »

I fra eksemplet i designguiden:


"Optimum QC/Qmax = 0.25 (in the middle of the blue lines 0.2 and 0.3)"

Jeg klarer ikke å se hvorfor 0.25 er optimalt? Er det jeg som blingser på kurvene?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hey,

godt spm. :) Jeg er ikke sikker på hvorfor den røde stiplede linjen er det optimale, men det virker som alle peltierene har ca. samme type funksjon mellom Qmax og Qoptimal (kjøleeffekten ser ut til å være en 2. ordens funksjon av strøm, selv om den egentlig er lineær; antakeligvis pg.a. at forbrukt effekt går med ^2 av strøm/spenning?).

Det som kompliserer i ac anlegg tilfellet er jo at nødvendig kjøleeffekt er ukjent. Det vil avhenge av luftfuktighet, temperatur, og hvor mye man skrur på vifta i bilen.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hey,

har vært på ferie, men i postkassa lå det noen elementer og ventet. Fikk testet de to 24V elementene idag, byttet ut de "feil leverte" og koblet disse i parallell. Spenningen over disse endte opp på ca 11 V med tap i ledningen, og et ikke alt for friskt batteri, og strømmen så ut til å være et sted mellom 11.5 og 13 amp. Det er ikke helt på dataarket det heller, men ihvertfall ikke mere enn noen prosent feil. Og disse kjølte mye mere!

Image


Tempen dro rett ned i 2-3 grader på den kalde kjøleren, og det ble en god del kondens etter en stund. Jeg skal montere dette på bilen og ta en kjøretur en varm dag for å se hvordan det fungerer, det er jo ikke helt 100% umulig at jeg ikke trenger de 6 andre elementene jeg har kjøpt med det første. :)


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by mads »

Eller du kan ta en tur nå om dagen og måle liter kondens pr minutt eller noe sånt... ;-/ Mulig det er lurt å løfte bilen et hakk så du kommer over vannflata :lol:

Dette, elektronisk tenning på GS a'la Pol (noen som har sett eller hørt noe fra petrell-blå GS break i det siste?) og el-nett på CX tyder på jeg ikke kan snike meg unna lodding og litt kunnskap og utstyr på den fronten. Får kanskje se på en liste til jul :)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Idag monterte jeg "innsuget" på bilen. Da jeg fikk det på plass ble jeg fristet til å koble til peltierene og radiatoren på den varme siden for å teste litt. 8)

Men DET var ikke så enkelt. Startet med kupevifta av, og fikk omsider koblet alt til. Temperaturen var først på vei ned mot 5 grader, men snudde. Det viste seg at motoren lagde så mye varme at det var ikke mulig å ha radiatoren liggender under panseret... Prøvde å kjøre bilen ut av garasjen da det ble rimelig hett der inne når den dro igang kjølevifta, men selv da var det ikke så enkelt med en kjapp test, siden slangene jeg hadde på var litt korte. Dessuten suger jo kupevifta inn 50 grader varm luft når panseret er oppe, så hvis jeg skal gjøre en test uten å faktisk montere radiatoren må jeg ha lange slanger som rekker ut, med panseret igjen.

To ting som jeg lurer på kan være problemer/utfrdringer: Jeg lurer på om jeg har montert den kalde radiatoren slik at det fanges luftbobler i den. Jeg skal prøve å måle om kjølevannet er kaldere enn radiatoren. Det andre er at det virker som det kommer mye "motluft" fra den store biltema vifta som er montert på de varne radiatorene. Som om de er litt for tette for vifta, slik at mye luft "spretter" tilbake.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

dagmatti wrote:Hey,

Tempen dro rett ned i 2-3 grader på den kalde kjøleren, og det ble en god del kondens etter en stund. Jeg skal montere dette på bilen og ta en kjøretur en varm dag for å se hvordan det fungerer, det er jo ikke helt 100% umulig at jeg ikke trenger de 6 andre elementene jeg har kjøpt med det første. :)


-m
En oppdatering til denne. Selv om det ble stille, så betyr ikke det at ikke noe har skjedd. :) Det dukket bare opp så mye annet...

Jeg monterte dette på bilen. Første problem ble at jeg presterte å sette den kalde kjøleren slik at jeg ikke fikk ut luften fra slangene. Dette må man være obs på... slangene må peke opp slik at lufta kommer ut fra kjøleren.

Så fikk jeg testet litt ytelse. Det viste seg at jeg har for lite kjøling på den varme siden. Altså, da jeg satte på "anlegget" uten kupevifta på, ble det ganke kaldt, 2-3 grader slik som inne på verkstedet da jeg testet der. Men når jeg satte på kupevifta, steg temperaturen ganske kjapt over duggpunktet, og deretter langsomt oppover. Lufta inn i kupeen ble bare 2-3 grader kaldere.

Observasjoner:
1) Ganske god kobling mellom kald kjøler og luft inn i kupeen, jeg målte ca samme temp på de to.
2) Utifra dette tolker jeg kjølingen som for dårlig, siden temp bare var 2-3 grader under omgivelsene.
3) Helt i starten var den varme siden "i kontroll". Likevel ikke ønsket kjøle-effekt.
4) Utifra dette tolker jeg at jo, jeg trenger de resterende peltierene - de ligger på benken på verkstedet. :)
5) Etter en tid ble den varme siden for varm.
6) Utifra dette er jo radiatoren opplagt underdimmensjonert. Men det blir enda mere utfordrende med flere peltierer. Det skal også nevnes at motoren lager helt fantastiske mengder varme, så når bilen bare sto og gikk på tomgang ble nok systemet varmet litt av motoren også. Med bra montering bør det problemet bli redusert.

Vi får se om det lar seg gjøre å kjøle den varme siden nok, men jeg har tenkt å forsøke med en radiator jeg har liggende fra en '83 Refrex, i tillegg til de to jeg har nå. Bilder fra testingen kommer... :)


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by mads »

Studietur til Tatra? En av grunnene til at han putta mølla bak tror jeg var varme. I tillegg til (litt for..?) mange andre ideer :)

Hiver meg ellers over tråden, kjøling/tørk av inneklima i CX er høyt på lista her!
Post Reply