AC i cx uten ac. :)

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by tronde »

radovan wrote:Dette er heilt gresk for meg, men etter å ha oppdaga denne spennande tråden no skal eg iallfall prøve å henge på vidare. Skikkeleg fysikk på roterommet-vibbar. :D
Kjøp to av disse, så kan du leke med i småskala.
http://www.ebay.com/itm/TEC1-12706-12V- ... 5b031051fc
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Ja det er kult at prisene nå er såpass lave at det ikke er noen særlig terskel for å teste litt ting. Samme med solcellepanel egentlig. Kjempebra 10w paneler koster under 200 med frakt fra kina.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hepp!

Har vært en liten tur på verkstedet ikveld. :) Har bare igjen å koble på noen slanger for å få til en første test; alle delene ser ut til å fungere. :)

Image

Image

Image

Ribba på det siste bildet er en av kjølerene til den varme siden. Jeg har tenkt å ha 3 slike, men har bare to foreløpig. Jeg har en 12" univeral radiatorvifte fra biltema som jeg tenkte kunne blåse gjennom disse og inn i radiatoren på bilen; det er bare en vifte originalt på min gamle. Tenkte å kjøre de to elementene i serie, det skal gi en COP på rundt 1, og da regner jeg med rundt 100 W fra hvert av de. Det vil si at varm side vil levere 200 W fra hver, så 400 W må avsettes i de to "varme" radiatorene, med så lite restvarme i vannet som mulig. Hvis det virkelig blir 200 W kjøling på den lille radiatoren i luftinntaket bør tempen der gå ned mot 10 grader relativt kjapt uten vifte. Det blir spennende å se. :)

Fant ikke pasta til å ha mellom elementene og kjølerne i farta, men jeg tror ikke jeg trenger det for en liten test. Selve holderen av en impregnert lekt er vel ikke det peneste i manns minne, men håper det funker uten å skvise ihjel elementene. :) Skal til hytta i helga og starte å understøpe en kjellergrunnmur, men håper å få tatt en første test søndag kveld. 8)


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by mads »

Hepp! Hepp! Dette virker lovende for en oppskrift til oss som ikke har svart elektronikk-belte...
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hehe, nei dette er ikke komplisert å koble opp. Det som er krevende her er å kjøle den varme siden nok, så ikke effektiviteten faller. De ser ganske ok ut de to kjølerene jeg har, bør klare å ta unna en del med en kraftig vifte på. Men om det holder vet jeg ikke enda. :) Har dessuten lyst til å ha mere enn 200w kjøling, så det er mulig det må en bilradiator eller noe slikt til i tillegg.


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by mads »

Koble det opp greier vi nok, men akkurat hva som skal kobles er kneika her..

Litt kjøling er bedre enn ingen og det er nok en grunn til at kondenseren(?) er på størrelse med radiator, ja. Og at vifter er koblet direkte med AC-kompressor og ikke med en føler
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hehe, ja det er helt sant det. Litt lengre opp i tråden her, for ca 1 år siden ser jeg at jeg prøvde å få tak en kondenser fra biltema. De solgte slike for 2-300 kroner, men ca de ukene da jeg var innom der virker det som de la inn årene! En eller to slike store radiatorer hadde vært veldig ok i dette prosjektet så klart. :)


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hupp!

Tok en tur ut og målte litt. Som strømkilde brukte jeg et gammelt bilbatteri. Det var uheldigvis ikke så bra ladet, men det fikk en time med laderen, og jeg lot laderen stå på mens jeg holdt på. Det er 20.1 grader i rommet, målt med samme måleren som jeg brukte til å måle i bildene under.

Uansett, slik så det ut, før jeg kom med vifta. :)

Image

Jeg kjørte det noen minutter med kun en liten pcvifte på en av de varme ribbene, men denne vifta klarte ikke å dytte nesten noe luft gjennom de tette rillene.


Image

Temperaturen sank, egentlig som forventet, kjapt ned til 10 grader.

Image

Men virket som systemet oppnådde en slags likevekt, og kom seg ikke særlig ned under 10 grader. Batterispenningen var nå 12.4 V. Nå hentet jeg radiatorvifta, da sank spenningen til 11,95 V. La bare vifta på skrå mot den ene radiatoren, men jeg kjente at den dyttet litt luft gjennom rillene. Den vifta er på 80 W, og har potensiale til å virkelig holde tempen nede, men bør nok få til en delvis luft-tett innbygging av radiatorene slik at lufta ikke slipper ut på sidene.

Image

Nå sank temperaturen videre nedover, og forklaringen på hvorfor det stoppet på 10 grader kom antakeligvis, for nå startet det å renne kondensvann av slanger og radiator. :)

Jeg synes det første forsøket var relativt vellykket, og kommer til å gå igang med å bygge det på bilen. Det er ikke mange komponentene, så det er kjapt å ta av og sette på. Men jeg skal ha i bakhodet at jeg skal kunne utvide enkelt med to elementer til. Med tanke på den relativt beskjedne varmeoppbyggingen på den varme siden tror jeg databadene faktisk kan være i nærheten av å stemme, det kan virke som effektiviteten er relativt bra dersom man kjører elementene på lav spenning. :) Jeg testet å koble pcvifta på den kalde radiatoren, og jeg fikk en "deilig" 13 gaders luftstrøm i fleisen. :D

Btw, en observasjon jeg gjorde: Jeg målte spenningen over elementene når jeg hadde på vifta, altså 11,95V på batteriet. Spenningen over begge elementene var 11,74, så 0,2V drop i kablene. Men det ene elementet hadde ca 7V, mens det andre hadde 4,7. Det kan være enten at et av elementene har litt dårligere termisk kobling, men det kan også være at jeg har sendt vannet "feil" vei på enten den varme eller kalde siden. Elementene er i serie i vannstrømmen, så det mest optimale er vel å ha det kaldeste vannet på det elementet som er nermest den kalde radiatoren. Er ikke sikker på hvordan det går hos meg nå, men tror det er rom for forbedringer her. :D


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by mads »

Her begynner det å krible... ;) Kondens er en bra ting tenker jeg, det betyr tørk av hytta og det holder jeg kanskje enda høyere en lav temperatur. Begge deler er bra, men hvis man av en eller annen grunn _måtte_ velge.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hei,

Ja det blir en god tørkeeffekt av å kjøle ned lufta. Det som skjer på ribba er faktisk det motsatte av det som skjer inni et vanlig ac system. Når vannet går over fra damp til veske avgir det veldig mye energi, siden vann i veskeform "innehar" mindre energi enn damp. I et ac system brukes denne energiforskjellen i fasene til å kjøle ned lufta, når r134a drar over fra veske til gass.

For kjølingen sin del er egentlig kondenseringen en ulempe, siden den krever så mye energi sørger den for at temperaturen ikke kommer videre ned. Derfor går det kjapt ned til kondenseringstemperaturen, og så går alt av energi som pumpes ut til den varme siden kun med på å kondensere vann, og ikke ta tempen videre ned. Men luftfuktigheten får man ikke gjort noe med uansett. :D

Skal se om jeg ikke får montert de to varme kjølerene mine sammen, og sammen med 80w radiatorvifta ikveld. Hvis jeg også finner kjølepastaen skal jeg ta en ny test, da tror jeg nok vi ser 4-5 grader på den kalde ribba med fullt batteri, evt en liten ledning over til bilen hvor dynamoen sørger for 14 volt. :D


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Kjølepasta har jeg ikke funnet.... clas ohlson har sluttet å selge, men jeg har kjøpt litt fra ebay, som sikkert kommer om lenge. Men det bør jo gå å oppdrive...vi får se imorgen.

Men jeg har skrudd sammen de to varme radiatorene og vifta:

Image

Image


Det er ganske kompakt. Har tettet litt slik at vifta ikke skal blåse "falsk" luft ut på sidene, og det hjalp, men tror det er litt tilbakeslag i ytterkant. Men kommer uansett mye luft gjennom. Får se hvor denne havner på bilen, men planen var egentlig å ha den foran motorradiatoren. Den vil nok bremse luftstrømmen betraktelig, så får se hvordan jeg monterer den der fremme.


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by mads »

...kan man på en eller annen måte bruke en IC fra en snurbo2 som kjøler her..? Eller blir det bare tull å sende veske gjennom en slik?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

mads wrote:...kan man på en eller annen måte bruke en IC fra en snurbo2 som kjøler her..? Eller blir det bare tull å sende veske gjennom en slik?
Det fungerer sikkert fint! Men de har vel ikke plass på vanlige serie 1? Må jo også lage overgang fra rimelig feite rør til smørør, men det går jo på flere måter. :) Fordelen er jo at det passer fint på bilen. Ellers er jo også en kondenser fra en bil med ac ypperlig.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by dagmatti »

Hey,

nå har jeg målt litt til, og litt overraskende resultater. Når jeg måler strømmen gjennom de to i serie, måler jeg 3.6 A, 11,7V over de to til sammen. 6,76 V på det ene og 4,93 V på det andre. Hver for seg koblet rett på bilbatteriet måler jeg 11,5V/5.9A, og 11,4V/7,7A.

Mine elementer er solgt som 15.4V, 26A, og ifølge dataarket for et slikt element http://www.customthermoelectric.com/tec ... ec_sht.pdf skal det gå et sted mellom 16 og 19 amp, avhengig av temperaturen på 11,5V. Jeg har jo fremdeles ikke kjølepasta, men jeg vil heller tillegge en del av forskjellene jeg måler mellom de to elementene dette; differansen til databladet er alt for stor til at dette kan være riktige elementer. DC motstandsmåling viser også 3 eller 1.5 ohm (avhengig av retning, jeg lurer på om forskjellen kan være en smule strømgenerering pg.a. temperaturfoskjell på sidene når jeg målte), og det samsvarer bedre med det jeg måler av strøm.

Ser jeg videre gjennom andre dataark virker det som det er denne varianten jeg har fått: http://www.customthermoelectric.com/tec ... ec_sht.pdf

Dette elementet er helt likt på utsiden, men trekker kun 9amp maks, 6-7 amp på 11-12 v. Fremdeles ikke helt match med det ene av det jeg har, men ihvertfall nermere. 40x40mm varianten av disse koster bare 30-40 kroner på ebay, så jeg føler meg vel litt lurt/svindlet. :wink: :shock:


Jeg har hivd meg rundt og kjøpt to stk 24V/18A elementer.... så får vi se hva som kommer denne gangen! :o


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: AC i cx uten ac. :)

Post by mads »

dagmatti wrote:Ellers er jo også en kondenser fra en bil med ac ypperlig.
...ehh.. Det var det der med rambukk og åpne dører, da... ;-/

Onkel e-bay kan være litt lurin, skjønner jeg og det høres ut som det kan være litt krevende å holde rede på hva som er hva uti elektronikken. Hold ut!! :)
Post Reply