20 RE Break med skjulte kvaliteter

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by RolandM »

Da starter arbeidet (så smått) med å få denne på veien: http://cx.zapto.org/gallery/album352

Litt historikk: Bilen ble satt bort av forrige eier fra 2004-2005, etter et par år ble den hevet ut av garasjen, men overlevde på mirakuløst vis uten rust til jeg kom over den høsten 2009. Det ble ikke gjort så mye med den da, en viss Prestige tok all oppmerksomhet fra 2010 og deretter måtte DS'en oppgraderes vesentlig, men nå får vi prøve å få bil av dette. Og det er mye bil - 117 000 km, knapt en skramme utvendig, virkelig mikroskopiske mengder rust, og et interiør som ser helt nytt ut med unntak av solbleking på toppen av dørsider og "lunulen". Den fjærer relativt mykt og systemet er ganske tett med unntak av en lekkasje ved reservoaret. Og hvis jonsto har rett, står det en 22-motor i den - tydeligvis byttemotor på 60 000.

Den har imidlertid stått i over ett år uten å ha blitt startet (det kan være nærmere to... :oops: , og det var med en viss skepsis batteriet ble puttet i og nøkkel vridd om i dag. Men jo da, den sorte Dame brummet i gang uten startgass, og etter et par minutter gikk den også svært jevnt på tomgang, kun med bittelitt tikking. Nå er jeg så heldig å dele garasje med en AmCar-herremann som er vant med å justere ventiler på alt fra AC Cobra til Jaguar E-type, så etter litt lytting forkynte "doktoren" at det var en enkelt ventil som trengte justering.

Noe mer "alarmerende": Hekken gikk opp i høy stilling, fronten ligger nede. Er det høydekorrektørene som har sovnet?
Vesentlig mer alarmerende: Det lekker bensin! Av med motor... Ser ut som om det drypper rett i underkant av bensinpumpen, så det er enten selve pumpen eller noe galt med slangeklemmen/morknet slange helt inne ved pumpen. Punkt 1 for videre arbeid mao.

På to do-listen:

Tette bensinlekkasje (toute de suite!)
Tørke ut bilen (gjort)
Bytte plugger (gjort)
Få sveiset på nytt blekk akkurat i underkant av bakluken (skiltlysknekken hadde bittelitt overflaterust, men trenger ikke sveising, jeg fikk mao berget den i grevens tid) og lakkere.
Bittelitt rust i underkant av to dører - kun lokalutbedring, ikke kosmetisk skjemmende
Bytte solbleket interiørplast (ca 70 % ferdig, sourcet fra Surnadals store sønn)
Bytte ut varebilrutene med vanlig glass (også av Surnadal-opprinnelse)
Få tak i velfungerende midtkonsoll-lokk (er det noen som har slike til grått interiør?)
Bytte alle væsker og vurdere registerrem (skjønt det er vel ikke noe å lure på i en bil som har vært ute av drift i 8-9 år)
Justere en ventil (tikking)
Finne hydraulikk-lekkasje ved reservoar (mest sannsynlig en returslange)
Smøre opp høydekorrektører??
Justere choke-vaier
Fikse kupévifte som er direktekoblet (mao finne ut hvorfor den er det)
Fikse speiljustering (den er manuell, men fungerer ikke)
Fikse vindusheisbryter
Formodentlig også gå over alt av skiver og klosser
EU-godkjenning

Ingen garantier for at alt dette skjer i høst, men ett sted må man begynne. Dekk har jeg kjøpt også...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by jonsto »

Registerreimen vurderes IKKE, den byttes! Får du problemer med å få tak i har jeg på lager. Høydekorrektørene må rengjøres. De er helt sikker fulle av dritt. Kan godt overhale et par stykker til deg, og så får jeg dine i retur.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by RolandM »

jonsto wrote:Registerreimen vurderes IKKE, den byttes! Får du problemer med å få tak i har jeg på lager. Høydekorrektørene må rengjøres. De er helt sikker fulle av dritt. Kan godt overhale et par stykker til deg, og så får jeg dine i retur.
Jeg skjønte såpass! :wink: Har ikke tenkt å kjøre med hjertet i halsen og lytte etter stygge lyder fra under panseret...

Skal se om jeg kommer meg under bilen denne uken for å få løs høydekorrektørene og få sett på bensinlekkasjen (i omvendt rekkefølge). Overhalte korrektører høres glitrende ut! :D Det er en korrektør foran på høyre side like bak forhjulet, og en på bakakselen, ikke sant?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by pål »

det behøver ikke være selve høydekorrektørene som er problemet , men kan like gjerne være den mekaniske "leamikken" i forbindelse med korrektørene. begynn gjerne med rustløser,olje , og litt vrikk og vreng , før man begynner med å bytte korrektører (det enkle er ofte det beste)
har masse Citroèn:-)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by RolandM »

Jeg kan skyte inn at dette var ikke noe problem sist jeg startet bilen - da hevet den seg dit den skulle. Så ja, rustløsing fremstår som et greit førsteskritt. :)

Det hører også med til historien at jeg har en lekkasje ved reservoaret, men jeg finner det usannsynlig at det skulle påvirke heisingen foran når jeg har trykk nok til å få bilen på tå hev bak.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by RolandM »

BTW, hva er sannsynlig dimensjon på den bensinslangen som går inn i bensinpumpen? Tenkte å kjøpe med meg slange og klemmer så jeg har når jeg får hevet bilen for å se på lekkasjen (krysser fingrene for at det ikke er selve pumpen; virker usannsynlig), så jeg med litt flaks kan feilsøke og utbedre i en operasjon. Er veeeeldig greit med tett bensinanlegg når man skal utføre andre ting på bilen...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by jonsto »

Er ikke sikker. Men om ingen andre gir deg svar så ring meg i 3 tiden i ettermiddag så skal jeg måle på ei pumpe jeg har liggende.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by pål »

mener å huske at det 8mm (6mmretur) da det på diesel er 10mm (8mm retur) ,, fritt etter hukommelsen :roll:
har masse Citroèn:-)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by RolandM »

Takker for tips! Det var 8 mm som gikk fra bensinpumpen inn i forgasseren, ja (med filter midtveis). Slangen var gammel og klemmene også, og nå er det tett!

Og (major breakthrough): Hydraulikk-lekkasjen er lokalisert, og forhåpentligvis tettet! :)

Jeg gikk ut fra at det måtte være et retur-rør, rett og slett fordi det ikke lakk noe mens motoren gikk, mens det begynte å sive frem LHM på garasjegulvet når motoren vel var slått av. Det kom mye, men det tok sin tid. Det tyder jo på at det lekker når det kommer væske tilbake fra bakenden av bilen etter at trykket har falt. Og det viste seg å stemme.

Etter en del krabbing, banning, speilbruk og belysning fra ulike vinkler fant jeg ut at lekkasjen kom ned fra området rett bak bærebroen, over på høyre side i motorrommet. Med bortmontert lufteinntak dukker det da opp en klissete forgreining som samler opp ulike retur-rør, blant annet fra høyre sylinder foran og fra rør som kommer lenger bak i fra under bilen, og fører dem tilbake til reservoaret.

Exhibit A: http://cx.zapto.org/gallery/album352/Le ... ak_b_rebro

Ett av disse kommer loddrett opp i motorrommet og skal passe inn i denne forgreiningen, men i stedet sto det og pekte tomt opp i luften.

Exhibit B: http://cx.zapto.org/gallery/album352/L_st_returr_r (bitteliten rørende cirka midt på bildet, skulle vært inne i forgreiningen tre-fire cm lenger oppover til venstre på bildet.)

Fikset (håper jeg)! :D Dette markerer et lite paradigmeskifte, jeg er liksom ikke vant med å finne feil selv, demontere ting, fikse feilen og få alt til å passe sammen igjen... 8) Det er for øvrig denne feilen som gjorde at forrige eier satte fra seg bilen uten å gjøre noe mer med den, og som er årsaken til at jeg fikk en "rustfri" CX med 117 000 på telleren for relativt små penger.

Nå var jeg i mellomtiden gått tom for LHM å fylle etter med, men over helgen skal jeg få testet om bilen hever seg ordentlig og det ikke lenger renner ut LHM.

Da lurer jeg på to ting:
  • Er de klemmene som brukes på å holde lufteinntaket lette å få fatt i? Det manglet to-tre stk.
    Er det hydrauliske ventilløftere på Douvrin, eller er det justeringsmonn på dem? Har som sagt tikking i en ventil.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by jonsto »

Er det den gummi Ten som sitter på tannstanga?
Klips til Luftinntaket? Hva har du plukket i stykker nå da? Håper jeg får komme hjem fra sykehuset i morgen, da kan jeg sende deg noen klips. Prøv å ring meg på tirsdag.
Ikke hydrauliske løftere nei. Men ikke sikkert du får justert bort tikkingen for det. Men vi kan snakke om det i telefonen.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by RolandM »

jonsto wrote:Er det den gummi Ten som sitter på tannstanga?
Klips til Luftinntaket? Hva har du plukket i stykker nå da? Håper jeg får komme hjem fra sykehuset i morgen, da kan jeg sende deg noen klips. Prøv å ring meg på tirsdag.
Ikke hydrauliske løftere nei. Men ikke sikkert du får justert bort tikkingen for det. Men vi kan snakke om det i telefonen.
I og med at Breaken ikke ville heise seg så har jeg ikke fått søkt noe mer i dypet, men det løse røret kan forsåvidt godt ende opp nede på tannstanga, ja. Men den forgreningen den skal gå inn i, er innkapslet i gummien rundt den slangen som går fra høyre til venstre i motorrommet, rett over og bak bærebroen. Sees på dette bildet. http://cx.zapto.org/gallery/album352/L_st_returr_r

Der ses for øvrig også at jeg måtte ta bort den plasttrakten som går ned fra risten i panseret og til kupéluftinntaket, og der ser du ett av festene som skal ha klips på seg. Måtte for øvrig ta bort ekspansjonstanken også for å komme til. Haynes er ikke så interessert i Douvrin-motorrom, men dette skjønte selv jeg. 8)

Og dette er en ordre fra doktoren - ikke begynn å rote rundt på lageret før du er i form til det! :!: God bedring, tror jeg heller vi sier... :wink: Kan slå på tråden på tirsdag uansett!

Men hvis du kjeder deg veeeldig, kan du jo skrive ned et tips om hvordan jeg sjekker om det faktisk er en 22 som står i motorrommet som du har antydet tidligere, eller 20 som bilen kom originalt med. :wink: Det er nemlig forskjellige reg.reimsett for 20 og 22 hos Classic Parts, fant jeg ut nå.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by jonsto »

Ser ikke helt for meg den Ten, men det er heller ikke viktig. Er ikke sikker på hvordan du kan se forskjell på 20 og 22, men kan lete litt når jeg kommer hjem. Når det måtte bli. Men enten er det en 22 eller så er det en 20 med 22 forgasser.
Og når det gjelder klipsene, så bruker jeg aldri og dele luftinntaket der. jeg skrur av de to mutterne på torpedoveggen (10mm) og deler foran vifta. Ikke løs det stålbandet om sitter der! Da får du bort hele greia, og ser enda bedre. Litt mer skruing, men MYE bedre etterpå. :-)
Vi snakkes.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by RolandM »

Jeg lærer etter hvert, vet du! :) Men det er tydeligvis fortsatt en del å lære:

Etter å ha bevæpnet meg med store mengder LHM, dro jeg ut i verkstedet. Der oppdaget jeg at reservoaret var faktisk helt fullt! Jeg har nok etterfylt litt for mye tidligere... :oops: Mulig at noe av dette har kommet tilbake til tanken fordi returrøret til en forandring ikke sender det hele ut på gulvet.

Det altså imidlertid ikke lenger, men bilen hever seg heller ikke, og de vanlige lampene for for lavt trykk lyser ved oppstart. Og jeg hører ikke at pumpen slår inn og ut i det hele tatt. Det er ikke trykk på systemet til servostyringen heller, men den er vel det siste som får trykk, bremsene først.

Bare i tilfelle det skulle ha noen betydning fikk jeg tømt en liter av tanken, men jeg regner med at det har liten eller ingen konsekvens? Derimot har jeg løsnet på lufteskruen, og jeg har sjekket at pumpe og slange fra reservoaret er primet. Begge var smekk fulle...

Hva er neste ting å sjekke? Enten er det fortsatt luft i systemet slik at pumpen ikke greier å dra, eller så har pumpen tatt kvelden av alt arbeidet med å pumpe frem luft? Har sjekket reimene som driver pumpen, de ser helt fine ut og går rundt som de skal.

Tilleggs-symptomer, muligens irrelevant: Mens jeg fortsatt hadde noen bevegelse å spore (det vil si før jeg fikk på plass det løpske retur-røret), hevet bilen seg med bakenden, men ikke foran. Siste gang jeg prøvde kom ikke hekken heller, men det kom kjappe dunkelyder fra bakenden av bilen, hørtes det ut som. De er ikke der nå. Har jeg greid å banke luft lenger inn i systemet? Pumpen greier vel ikke å drive noe særlig med luft uansett?

Forstår at det er muligens en teknikk å løsne på høyttrykksrøret for å hjelpe pumpen til å komme i gang igjen, men har sølt nok med LHM allerede, så hvis det er andre gode forslag til tiltak/feilsøking tar jeg dem først... :wink:

PS. I'm not giving up! :lol: Dette er fortsatt litt gøy...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by rundgren »

RolandM wrote: Hva er neste ting å sjekke? Enten er det fortsatt luft i systemet slik at pumpen ikke greier å dra, eller så har pumpen tatt kvelden av alt arbeidet med å pumpe frem luft? Har sjekket reimene som driver pumpen, de ser helt fine ut og går rundt som de skal.
Høres da veldig ut som luft i systemet...
De gangene jeg har hatt ute blekkspruten har jeg måttet bruke en del forsøk på å få den på plass igjen uten luft i slangen pumpa suger fra tanken gjennom.
Symptomer når dette ikke går bra er akkurat som beskrevet, og ingenting annet enn å prøve på nytt har hjulpet for å få pumpa igang.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 20 RE Break med skjulte kvaliteter

Post by jonsto »

Om pumpa har tatt luft er prosedyren følgende: Ta av sugeslangen oppe på tanken. (Den store som går fra tanken til pumpa). Fyll den med LHM. Sett den på plass. (Ikke nødvendig og dra til slangeklemma). Kjør motoren noen få omdreininger på startmotoren. (Starter bilen, stopp den med en gang). Fyll opp slangen på nytt. Sett på plass slangen. Dra til slangeklemma. Start bilen og håp på det beste. :-)
Dette kalles å "prime pumpa". Det som kan ha skjedd er at du har en lekkasje på sugeslangen. Siden det er på sugesiden vil du ikke se noen lekkasje, men pumpa suger luft og slutter å suge olje. Uten olje tilførsel blir det 0 trykk. Følg med flotøren i tanken. begynner den å synke må du passe på så det ikke blir for lite olje i tanken. Da suger pumpa luft igjen. Har hatt dette problemet flere ganger.
Post Reply