Vårpuss og EU-kontroll

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Vårpuss og EU-kontroll

Post by rundgren »

Tenkte å ha en liten tråd for prosessen med å få bilen på veien igjen og igjennom EU-kontroll.
Målet er selvfølgelig landstreffet i slutten av mai, og da må det skje en del i løpet av de neste ukene - som jeg altså tenkte å dele her.

Til nå: Bilen ble hentet ut fra lager på Bekkestua (takk for plassen, Frank!) - startet på sånn cirka første forsøk (d.v.s. hvertfall ikke mer tungstartet enn vanlig.)
Så bar det på EU-kontroll i Vestby. Jeg var klar over en del rusk, som akkumulerte seg på slutten av fjorårets sesong (bilen gikk nesten ti tusen i fjor) - men på EU-kontroll er det jo alltid noen overraskelser. Fikk et lite sjokk når de ringte og formidlet nyheten om ÅTTE toerfeil og fire enere! Det var heldigvis ikke fullt så ille som det kan høres ut. Litt av poenget med denne tråden er å forhåpentligvis illustrere at en omfangsrik mangellapp ikke trenger å innebære noen døden-nær opplevelse for bilen, eller koste skjorta.

Første jobb var å sette seg ned med lista og finne ut hvilke deler jeg trengte å skaffe, hva jeg kunne gjøre selv og hva bilen måtte tilbake til Vestby for å få tatt.

Toerfeilene:
* Parksbrems/håndbrekk for dårlig virkning (en klassiker dette (jeg har klosser og planlegger å bytte disse selv.)
* Fjernlys for liten lysstyrke (fillefeil - dårlig jording til ene lykta etter montering av relésett. Allerede fikset.)
* Lykten, fargen på lyset fra lykten ikke i samsvar v.side (kommer av at ett lys har Biltema-gul pære, og ett har pære fra ClassicParts - byttes enkelt!)
* Nærlys - feil innstilling (her er tanken å justere selv ved hjelp av en vegg og litt kritt.)
* Stopplys - defekt begge sider (koblet fra ledninger til bryter ved bremsepedal og kortsluttet, noe som ga lys. Dermed ble ny bryter bestilt fra CX-basis.)
* Ekstra hjelpelys - defekt reflektor begge sider (egentlig kun en defekt reflektor, siden forrige (eller forrige før der) hadde montert lyset opp-ned hadde det blitt fylt med vann. Har demontert begge lysene, siden disse kun må virke hvis de faktisk er montert! Fikset!)
* Slitt bærebru foringer nedre begge sider (Her skal jeg en tur på lageret og prøve å finne gode, brukte foringer - nye er litt dyrt og bilmekaniker Øyvind mente at gode, brukte var helt greit å sette på. Går ikke det i orden, får det bli nye til ca.3000 kr.)
* Avgassutslipp for høye (Dette gjelder HC - altså for fet blanding på tomgang(?) Øyvind tror han kan få dette ned ved å justere skrue/fjær i luftmengdemåler. Her ser man at det lønner seg med erfaren CX-mekaniker. En annen ville nok anbefalt å bytte LMM, noe som ligger på rundt 1000 euro...)
* Lekkasje fra hyd. H.T. ventil (Denne var et mysterium, hadde ikke lagt merke til at det forsvant noe særlig LHM. Etter en tid på tomgang, og litt Citroën-gymnastikk kom jeg frem til at det lakk når bilen ble senket fra høyeste nivå - altså returslanger og ikke H.T. ventil. Etter litt telefonering med Jon S, og noen turer under bilen, fant jeg en retur som lakk litt i overgangen fra slange til rør. En ny slangeklemme (den som sto på var av den litt snåle sardinboks-typen) ser ut til å ha løst problemet. Deilig!)

I tillegg fikk jeg beskjed om at øvre opphengskuler begge sider har begynnende slakk. Dette har CX-basis reproduksjon av til en grei pris, så det er også bestilt og skal byttes på verksted.
Last edited by rundgren on Wed 30 Apr, 2014 16:54, edited 1 time in total.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Vårpuss og EU-kontroll

Post by RolandM »

Godt å se at Turboen holdes forskriftsmessig i stand! 8) Fin og instruktiv liste!
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Vårpuss og EU-kontroll

Post by rundgren »

Da har jeg vært en tur på lageret (takk til Arthur for hjelp og selskap) og hentet 5 bareærmer som ser OK ut. Var ikke store problemet å finne. Lar mekanikeren velge ut to, returnerer resten og betaler klubben noen hundre kroner. Mye penger spart i forhold til CX-basis e.l.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Vårpuss og EU-kontroll

Post by rundgren »

Mens jeg manner meg opp til håndbrekket og venter på deler fra CX-basis (ligger til fortolling nå), har jeg satt i hvite lyspærer i frontlyktene.
Fire streker på mangellappen er ikke så verst fremdrift:
http://imgur.com/r7HxE6m
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Vårpuss og EU-kontroll

Post by Black Lemon »

Dette hørtes jo ikke avskrekkende ut. Jeg gruer meg til hver PKK, men har heldigvis friår på alle bilene i år. Til neste år skall alle tre inn og jeg gleder meg ikke.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Vårpuss og EU-kontroll

Post by rundgren »

Da er CXen på veien og godkjent, og sesongen er grundig sparket igang med en nydelig langtur til landstreffet i Grodås, og en visitt til sørvestlandet påfølgende helg. rundt 170 mil tilsammen vil jeg tro. Bilen ble akkurat klar til avgang landstreffet - eneste som manglet var riktig bremselysbryter (CX-basis fører utrolig nok ikke dette til serie 2), som Jon måtte overlevere på landstreffet. Grunnen til forsinkelsen var at det dukket opp en del ekstraarbeid i tillegg til det som ble avdekket på PKK når forstillingen ble demontert. Dermed måtte bilen settes sammen igjen og fremre bærearmslagre skaffes. Heldigvis var det et par feil som var en hel del lettere å fikse en forespeilet, spesielt fornøyd med at det ikke ble bytte av hydraulikkventil.

Toerfeilene:
* Parksbrems/håndbrekk for dårlig virkning: Byttet klosser.
* Fjernlys for liten lysstyrke: Fikset jording venstre side (d.v.s minus på batteriet) til Biltema-relésett.
* Lykten, fargen på lyset fra lykten ikke i samsvar v.side: Byttet til vanlige, hvite pærer.
* Nærlys - feil innstilling: Justert.
* Stopplys - defekt begge sider: Byttet til brukt bryter (takk Jon!)
* Ekstra hjelpelys - defekt reflektor begge sider: Fjernet ekstralys fra støtfanger.
* Slitt bærebru foringer nedre begge sider: Fikk hentet et utvalg bærebruer fra CX-klubbens delelager (takk til Arthur!), og levert til Øyvind på Mekonomen Vestby. Han tok ut foringer fra disse og monterte på bilen.
* Avgassutslipp for høye: Her holdt det heldigvis å justere skruen på luftmengdemåleren.
* Lekkasje fra hyd. H.T. ventil: Ventil er OK, lekkasje borte etter bytte av slangeklemme.

I tillegg ble det oppdaget at lagerne til fremre bærearmer var dårlige. Bestilte nye fra SKF (nummer: bcab326332b) via Tools på Kalbakken. Nesten tusen kroner... Men rask levering.
Øvre bærekuler og ytre drivakselmansjetter ble også byttet. Det aller meste av bevegelige/slitedeler i forstillingen var altså klart for bytte. I tillegg virket bærebruene rart montert i følge

Øyvind - den tykke og den tynne shimsen var motsatt av vanlig. Bilen var også senket med rundt to centimenter. Dette ble tilbakeført og etter at alt var på plass ble det gjort full firehjulskontroll med laser.

Forskjellen var virkelig stor! Endelig er fjæringskomforten som den skal være. Den var før ganske stutt over små humper, spesielt i lav hastighet. Ikke uforståelig når man ser det som ble tatt ut av forstillinga: http://imgur.com/OVPg89m,XW3yDTe#1

Styringa var også en helt annen, spesielt etter at jeg fikk på nye Michelin Primacy 3 (205/55/16). Bilen går rett og kjennes bra ut. Men: Den endrer fremdeles kurs etter veibanen til en viss grad. Så nå mistenker jeg at jeg må gå over bakstillinga også, og bytte bærearmslagre der. Det er heldigvis en mye enklere jobb enn forstillinga.
Last edited by rundgren on Wed 11 Jun, 2014 09:35, edited 1 time in total.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Vårpuss og EU-kontroll

Post by mads »

Tøøøøft!! Tøøft ;) Forskjellen med en CX og en CX som er i orden er betydelig, tror fortsatt jeg husker litt av hvordan det skal være..
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Vårpuss og EU-kontroll

Post by Black Lemon »

Ja, det er stor forskjell! Jeg fikk nye bærearmslagre bak og nye gasskuler rundt baug for tre år siden og det ble stor forskjell. Måtte kose meg litt inn og ut Sørkedalen forleden kveld. CX GTi turbo med ordentlig fjæring sitter som et skudd i svinger pga. den smale bakstillingen og brede forstillingen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply