Lyd i Turboen

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Lyd i Turboen

Post by rundgren »

Skal på langtur på sensommeren, og nå er det på tide å få til noe lyd.
Impulskjøpte en Blaupunkt-forsterker på Ekebergmarkedet på lørdag for 400 kroner, og tenkte å ta utgangspunkt i denne.
Ser for meg å montere den i bagasjerommet på veggen mot baksetene.
http://imgur.com/iCAwmNJ

Bilen har noen dårlig utskjærte hull i "hattehylla" og noen gamle Jensen CD-Ready 6x9 tommere installert i tillegg til originalhøyttalerne. De er kastet, og jeg vurderer hva jeg skal ha i stedet. Tenker noen gode 6x9 i hullene bak, og et komponentsett foran med 13cm i de originale hullene og noen diskret diskanter på dashboardet.
Har litt lyst på Focal siden det er fransk kvalitet, men de er litt dyre. Kom gjerne med forslag!

Vurderer å droppe head-unit helt, og kjøre mobilen rett i forsterkeren. Da blir det mye mer penger til høyttalere, CD-spiller vil jeg ikke ha og radio kan man få via mobilen. Disk/minnepinne med mp3-filer er også uinteressant når Spotify Mobile finnes. Det er kobling for bryter på forsterkeren, så legger kanskje denne fram.
Om budsjettet tillater, lurer jeg på en Parrot eller lignende Android-basert som h.u.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Lyd i Turboen

Post by rundgren »

Originalhøyttaler framdør (klikk First Image for framside.)
http://imgur.com/lbOgcu7,sTc4wRl#1

Frister å sette inn noe sånt:
http://www.judysbilstereo.no/frontsett/ ... ocal-130kr

Utfordringene er pris, plassering av diskantenhet og delefilter. Og ikke minst: Vibrasjoner og resonsans interiør, og demping av lyd utenfra - egentlig et eget tema, men for meg passer det å ta disse sammen.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Lyd i Turboen

Post by epifant »

Skal bruke tablet som kilde i Lagunaen, så det synes jeg såklart er en glimrende idé :mrgreen: Alps har gode potmetre med innebygget bryter (RK097) som kan kobles til forsterkerens remote. Da vil av/på alltid foregå med volumet på 0. Jeg fikk en gratis samplepose med 5 stk ved å sende dem en forespørsel på mail (men aner selvsagt ikke hvor de er, ellers kunne jeg sendt deg et)

6x9-tommere: Tang Band W69-1042J
Ingen grunn til å la noe mer enn de dypeste tonene komme bakfra. Baksetepassasjerene hører fint lyden som kommer forfra.
Image

Fronthøyttalerne er litt mer utfordrende. Hvor stor monteringsdiameter har du å rutte med? Kan f.eks. Seas L16RN-SL passe? Tror ikke du finner noen 5-tommere med større membranareale x slaglengde.
Image
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Lyd i Turboen

Post by rundgren »

epifant wrote:Skal bruke tablet som kilde i Lagunaen, så det synes jeg såklart er en glimrende idé :mrgreen: Alps har gode potmetre med innebygget bryter (RK097) som kan kobles til forsterkerens remote. Da vil av/på alltid foregå med volumet på 0. Jeg fikk en gratis samplepose med 5 stk ved å sende dem en forespørsel på mail (men aner selvsagt ikke hvor de er, ellers kunne jeg sendt deg et)
Godt at andre tenker i samme baner.. Et sånt potmeter hadde vært perfekt, ja. En blendingsplate med ett slikt og 3,5mm jack tror jeg jeg vil gå for på originalplasseringen til radio/spiller/head unit.
epifant wrote: 6x9-tommere: Tang Band W69-1042J
Ingen grunn til å la noe mer enn de dypeste tonene komme bakfra. Baksetepassasjerene hører fint lyden som kommer forfra.
Ja, det er kanskje ikke så dumt å droppe diskant.. Ser ut som om disse kan fungere bra uten boks/IB? Vil ikke ha kasser hengende ned i bagasjerommet..
Samtidig: Er det vesentlig mer bass å få ut av disse, enn konvensjonelle coax 6x9 av god kvalitet? Følsomheten på Tang Band ser ut til å være litt lav, og impedansen høy = suger mye strøm. Ellers?
Et lite nybegynner-apropos i den forbindelse: Med to slike bør jeg vel bruke Bridge mode på ampen, men hvordan funker det egentlig med stereosignal inn? Her blir det jo fulltone stereosignal inn, så lowpass filter og så håper jeg at stereosignalet summeres til mono med ampen koblet i bridge modus?
epifant wrote: Fronthøyttalerne er litt mer utfordrende. Hvor stor monteringsdiameter har du å rutte med? Kan f.eks. Seas L16RN-SL passe? Tror ikke du finner noen 5-tommere med større membranareale x slaglengde.
Tror det er komponentsett som må til - d.v.s delefilter og diskanter på dashboard eller a-stolpe. Går nok mye diskant i leggen hvis ikke, og lydbildet blir ikke bra hvis det ikke løftes opp fra golvet. Seas-elementer har jo kjempegodt rykte, men er ikke spesifikt laget for bilstereo vel? Ikke sikkert det har så mye å si, men innbiller meg at jeg får riktiger størrelse/dybde og enklere montering med bilstereo-komponenter. Du mener kanskje man får mer for pengene av å kjøpe løse elementer?
Uansett er dette for stort, siden jeg ikke skal modifisere dør eller dørpanel mer enn absolutt minimalt og nødvendig. Har tatt ut originalhøyttaler og den har 13cm diameter membran og bygger 6cm inn. Mange komponentsett i 5 1/4-tommers klassen som matcher dette, f.eks. Focalene jeg linket over.
Men: Også dette Seas-elementet er oppgitt til veldig lav følsomhet.. Er det fordi det ikke står i kabinett når det testes, eller? Etter det jeg forstår betyr 8 ohm og 84 db følsomhet i praksis at man må ha _veldig_ kraftig forsterker.
Å sette sammen komponentsett selv virker utfordrende å få bra - eller er dette noe folk har gjort før?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Lyd i Turboen

Post by rundgren »

epifant wrote:Skal bruke tablet som kilde i Lagunaen, så det synes jeg såklart er en glimrende idé :mrgreen: Alps har gode potmetre med innebygget bryter (RK097) som kan kobles til forsterkerens remote.
Argh, Elfa har ikke inne med bryter og virker som om de skal slutte med Alps. Tips til andre kilder? Ebay og head-fi butikker i USA har, men hadde håpt på noe nærmere.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Lyd i Turboen

Post by epifant »

rundgren wrote:Ser ut som om disse kan fungere bra uten boks/IB? Vil ikke ha kasser hengende ned i bagasjerommet..
Skal gå helt fint. Ser av kommentarene i linken at de ikke er helt følger 6x9-hullstandarden dog.

rundgren wrote:Samtidig: Er det vesentlig mer bass å få ut av disse, enn konvensjonelle coax 6x9 av god kvalitet? Følsomheten på Tang Band ser ut til å være litt lav, og impedansen høy = suger mye strøm. Ellers?
Nja, det er nok større forskjell i kvalitet enn kvantitet. Men Focal lager jo gode 6x9 også. Angående følsomhet; det er ikke en statisk tallverdi, men varierer med frekvensen. Uten å oppgi hvordan det måles kan Seas-elementet for eksempel oppgies til både 82dB og 100dB...
Image

rundgren wrote:Med to slike bør jeg vel bruke Bridge mode på ampen, men hvordan funker det egentlig med stereosignal inn? Her blir det jo fulltone stereosignal inn, så lowpass filter og så håper jeg at stereosignalet summeres til mono med ampen koblet i bridge modus?
Tang Bandene ville jeg brokoblet ja. Forsterkeren fikser resten. Såvidt jeg vet mikses det meste av informasjonen under ~80hz til mono allerede under mastring.

rundgren wrote:Tror det er komponentsett som må til - d.v.s delefilter og diskanter på dashboard eller a-stolpe. Går nok mye diskant i leggen hvis ikke, og lydbildet blir ikke bra hvis det ikke løftes opp fra golvet. Seas-elementer har jo kjempegodt rykte, men er ikke spesifikt laget for bilstereo vel? Ikke sikkert det har så mye å si, men innbiller meg at jeg får riktiger størrelse/dybde og enklere montering med bilstereo-komponenter. Du mener kanskje man får mer for pengene av å kjøpe løse elementer?
Å løfte det opp er nok lurt ja. Har selv planer om 2" fulltone på dashen i Lagunaen for å løfte så mye av lydbildet som mulig, men med aktiv deling og 4 forsterkerkanaler.
Jeg mener absolutt at man får mer for pengene med løse elementer, men det stiller selvsagt større krav til egeninnsats. Du har nok rett i at bilstereokomponenter generelt sett er enklere å montere.

rundgren wrote:Å sette sammen komponentsett selv virker utfordrende å få bra - eller er dette noe folk har gjort før?
Det finnes faktisk opptil flere forum (fora?) dedikert til nettopp å bruke løse "inne-elementer" i bil, hvor kunnskapen gjerne er nærmere akustikk- og elektroingeniørnivå enn "20åring med BMW E36 utenfor Esso" :wink:

Men i ditt tilfelle ville jeg nok bare ha spurt Judys om en fin pris på 13cm komponentsett og 6x9. Focal har jo 6-7 ulike 13cm sett og 3 ulike 6x9-tommere.

rundgren wrote:Argh, Elfa har ikke inne med bryter og virker som om de skal slutte med Alps. Tips til andre kilder? Ebay og head-fi butikker i USA har, men hadde håpt på noe nærmere.
Sjekka Farnell, Mouser eller RS Components? Det finnes sikkert noen passende modeller fra Bourns, Panasonic e.l. uten at jeg kan tipse deg om noen spesifikke.
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Lyd i Turboen

Post by rundgren »

Dette går sakte framover...

Tente litt på idéen om å kun kjøre bass bak, så nå har jeg bestilt Tang Band 6x9 basselementer som epifant foreslo.
Måtte bestille fra Tyskland, men når de ankommer tenker jeg å bestille resten:
* Focal frontsett - lyst på 130KR, men det er relativt dyrt (2995,-)
* Kabler
* Dempemasse/matter

Siste punkt er kanskje der jeg er i mest tvil: Hva slags demping, hvor mye og ikke minst hvor?
Er redd for at CX-interiøret kommer til å knirke og vibrere for harde livet med litt lydtrykk... I tillegg er det mye vind og veistøy, og ikke minst mye varme som kommer gjennom golvet.
Potensiale for å slå flere fluer i en smekk, altså. Men helt hvordan dette kan gjøres uten at det blir et galskapsprosjekt som dette http://www.shanescitshed.com/cx2500/air ... ation.html, er det jeg må finne ut av...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Lyd i Turboen

Post by rundgren »

rundgren wrote:Dette går sakte framover...

Tente litt på idéen om å kun kjøre bass bak, så nå har jeg bestilt Tang Band 6x9 basselementer som epifant foreslo.
Fikk nå mail om at Tang Band ikke kunne leveres før i september (imponert, ja) fra http://lautsprechershop.de/
Har avbestilt. Finnes det andre kilder? Hvis ikke må jeg tenke nytt...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply