CX Familiale

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

CX Familiale

Post by Sturla »

Jeg legger frem noen bilder av mitt lille vårprosjekt - ombygging til familiale. Stor takk til Jonsto som var enormt hjelpsom og bisto med å skaffe tilveie OG sende de bakerste seteradene som hører til! Bedre og rimeligere går det ikke an å få tak i slike seter, de er jo like skjeldne som et sett med bicolor skinn til GTI. :)

Først skal de opprinnelige setene ut:
Image
Image

Så skal de nye setene inn.
Image
Den årvåkne leser har lagt merke til at stoff/mønster ikke er helt make - her er det ikke så mye å velge i så det får være.
Ormebolet forrige eier har lagt over matten for å unngå fukt må dekkes til med teppe. Selve seteraden sitter på en skinne som passer over tverrbjelken i gulvet. Skruehullene er på plass fra før, jeg brukte boltene fra det ene på det andre.
Image
Skruehull med gjenger er ferdig plassert. Her til ryggfestet for bakre seterad
Image
Midtveis i konverteringen
Image
Fester til setebelter i gulvet bak
Image
Jeg hang rullene på bakerste søyle, der er det beltefeste fra før bak dekkplasten. Beltene bakerst er foreløpig røde, de er helt nye kjøpt til en DS med rødt interiør jeg ikke har lenger.
Image
Bakerste seterad på plass. Det var en del plunder før jeg forsto at plast og metalldekslene rundt belterullen på rad to må fjernes for at det bakerste setet skal passe.
Image
Voila, familiale. Men er det beregnet 2 eller 3 passasjerer bakerst? Jeg ser begge varianter. Er det 3 må jeg sette inn midtbelte før jeg tar den med til Biltilsynet. Det blir jo spennende om dette passerer, det bør det jo, alt er "originalt" som det heter?
Image

P.s
Alle med break kan for øvrig sjekke om alle de ekstra skruehullene som eksisterer er tette. De går tvers gjennom bilen, og de fleste lokkene manglet hos meg... da kommer vann inn. Spesielt de på toppen av hjulhusene bak, der ruster det jo, og vann spyles inn fra dekkene.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Familiale

Post by radovan »

Oi, er dette noko ein kan gjere på alle Break?
Erling Brendefur
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: CX Familiale

Post by hl »

radovan wrote:Oi, er dette noko ein kan gjere på alle Break?
Ja, men du må på Biltilsynet etterpå for å få bilen registrert for 8 personar.
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: CX Familiale

Post by radovan »

Det er vel klin umogeleg å få tak i seta som skal til?
Erling Brendefur
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: CX Familiale

Post by citro1cx »

Sturla wrote: Voila, familiale. Men er det beregnet 2 eller 3 passasjerer bakerst? Jeg ser begge varianter. Er det 3 må jeg sette inn midtbelte før jeg tar den med til Biltilsynet. Det blir jo spennende om dette passerer, det bør det jo, alt er "originalt" som det heter?
sjekket ut dette 2005, se hva jeg fant ut her: viewtopic.php?f=1&t=1528&p=17958&hilit=familiale#p17958
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX Familiale

Post by jonsto »

Godt å se at setene dine kom til nytte igjen citro1cx. ;-) :-)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Re: CX Familiale

Post by Citrusen »

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citr ... -1985.html

Her er setene satt inn i en litt annen stil hehe.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: CX Familiale

Post by hl »

Image
Dei svarte metallplatene (sovidt synleg på høgre side på biletet) bak c-stolpane skal fjernast når ein bygger om til 8-setar. Metallplata på golvet i bagasjerommet må ogso fjernast.
Post Reply