Ettermontere AC

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Post Reply
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Ettermontere AC

Post by olav48 »

Med noen tusen km på norske landeveier i sommer har det blitt mye gjennomtrekk i hårene, og behovet for å holde hodet kaldt er påtrengende. Takluke med spoiler er vel og bra, men det er begrenset hvor mye trekk og vindstøy du (fruen) tåler.

Altså ... er det noen som har ettermontert et AC-anlegg fra en annen CX, og fått dette til å fungere? Eventuelt et anlegg fra en Xantia eller noe?
I så fall, er det mye som må bygges om mht luftekanaler, vannveier, styringselektronikk etc :?:
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Ettermontere AC

Post by jonsto »

Å flytte et AC anlegg fra en annen CX skulle vel la seg gjøre, men du må nok flytte litt mer enn bare kompressoren og radiatoren. Kommer litt an på hvilken bil du har.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Ettermontere AC

Post by rundgren »

Har også savnet A/C i hetebølgen. Men det er sjokkerende mye de har greid å gjøre annerledes på bilene med A/C. Har forhørt meg litt før og fått beskjed om at det er enklere og billigere å kjøpe ny bil med A/C.... Vet ikke om noen som har fått det til, men australierne er gode på dette - du kan forsøke og høre på aussiefrogs forumet. Mener hvertfall å ha lest at noen har forbedret A/C på bil med orig. A/C - i Australia og Midt-Østen fikk de vel en variant med ekstra kompressor i bagasjerommet..?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Ettermontere AC

Post by dagmatti »

Hey,

hvis du får montert en kompressor på motoren, er det meste gjort dersom du ikke skal ha dette til å se originalt ut. Som sagt over er det mange forskjeller om du vil ha det til å se/være originalt.

Hvis du bare skal ha kulde, monterer du jo bare delene der det passer seg. Mye kan du kjøpe på biltema, men ikke alt, så kanskje er det fint å ha en donor bil. du må sage/endre selve luftinntaket for å få plass til fordamperen.

Selv har jeg tenkt å lage en peltier-basert kjøler til min gamle, men har enda ikke fått tak i kjøleradiator til å ha foran; jeg tenkte å bruke en kondenser fra biltema men nå ser det ut til at disse har gått ut av varesortimanget (var borte da jeg sjekket i juni :( ).

-m
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Ettermontere AC

Post by olav48 »

jonsto wrote:Å flytte et AC anlegg fra en annen CX skulle vel la seg gjøre ... Kommer litt an på hvilken bil du har.
Har en T1 1986. I så god stand at anbefaling om å kjøpe ny bil med AC blir som å skifte kone når hun trenger ny nattkjole :shock:
Originalitet er blitt prioritet B, etter at jeg ga opp TRX-hjulene. Kom over et CX-skjelett m/AC i en potetåker borte på Vestlandet, men det ble med potetene den gang.

Et annet forslag jeg har fått er å montere en elektrisk drevet AC (ikke bygge om drivreima) av den typen som finnes i moderne el-biler, men jeg har ikke forfulgt den ideen. Det er vel for mye forlangt at 30 års teknologiutvikling kan fungere sammen. Ikke for det, CX-en har tatt vel imot både TomTom siste modell og DAB uten å protestere, men det står vel på de fysiske tilpassinger som må gjøres.

Holder prosjektet levende som en fjern mulighet litt videre. :D 8) ... kan jo håpe at den verste varmen er over for i år!
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Ettermontere AC

Post by rundgren »

olav48 wrote:Har en T1 1986. I så god stand at anbefaling om å kjøpe ny bil med AC blir som å skifte kone når hun trenger ny nattkjole :shock:
Det er vel mest som en illustrasjon av hvor mye jobb det kan være sammenlignet med hvor lite CXer dessverre går for.
Jeg har fått det svaret et par ganger når jeg har forhørt meg om å flytte original A/C over i min 1986 T1 men da har jo premisset vært at jeg skulle ha betalt noen for å gjøre det meste av jobben.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Ettermontere AC

Post by Black Lemon »

AC i CX ville vært deilig. Jeg kjører så og si aldri CXen min når det er varmt i været av den grunn at selv med velgeren på kaldluft slipper varmluft inn i kupéen. Da er det mer fristende å sykle eller kjøre XM eller C6 med AC. På C6en måtte jeg faktisk skifte kondenseren da den var gåen og en venn av meg med C4 måtte gjøre det samme, mens XMens AC har fungert problemfritt i 15 år. Men når sola er gått ned, da er det deilig å lufte CXen!
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply