1985 cx gti turbo

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

Tomgangen justerer du med å skru på en litt stor skrue på en slange (du kan normalt skru den med fingrene) som går mot koblinga der tilluftventilen står, hvis du fant den for noen dager siden. Dette er en ventil som slipper luft forbi gass-spjeldet, så samme funksjon som tilluftventilen. Ventilen/skruen er litt til venstre og litt bak motoren på en slange som går der.


-m
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Tomgangen justerer du med å skru på en litt stor skrue på en slange (du kan normalt skru den med fingrene) som går mot koblinga der tilluftventilen står, hvis du fant den for noen dager siden. Dette er en ventil som slipper luft forbi gass-spjeldet, så samme funksjon som tilluftventilen. Ventilen/skruen er litt til venstre og litt bak motoren på en slange som går der.
Den her?
http://cx.zapto.org/gallery/view_photo. ... xxx&id=aac
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Diagrammet stemmer ikke helt med virkeligheten,I hvertfall ikke på min bil.Denne skjøyten som ligger over venstre hjulhus,skal ifølge diagram gå fra/til innspr.rele+bensinpumpe+tilsatsluft+AEI hvit kontakt pin 11.I virkeligheten går den sort kontakt pin 11.

http://cx.zapto.org/gallery/view_photo. ... xxx&id=aab


Grønn ledning fra denne forgreningen går til AEI pin 11.

http://cx.zapto.org/gallery/view_photo. ... xxx&id=aad
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: 1985 cx

Post by Sturla »

Akkurat, det er den som vaklet på min bil også, jeg brukte et år på å finne det ut. Fant den heller ikke på noe skjema. :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

janky wrote:
Tomgangen justerer du med å skru på en litt stor skrue på en slange (du kan normalt skru den med fingrene) som går mot koblinga der tilluftventilen står, hvis du fant den for noen dager siden. Dette er en ventil som slipper luft forbi gass-spjeldet, så samme funksjon som tilluftventilen. Ventilen/skruen er litt til venstre og litt bak motoren på en slange som går der.
Den her?
http://cx.zapto.org/gallery/view_photo. ... xxx&id=aac

Jepp!


-m
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: 1985 cx

Post by citro1cx »

janky wrote:
image.jpg
image.jpg
Her er skjema.Ikke god kvalitet og kanskje opp ned.
Kan noen hjelpe meg med tyding?
14 og 15 er innsprøytningsrelene spesielt interessert i desse.


Heisann. Disse skjemaene har jeg vært på jakt etter. mulig å få disse kopiert på noe vis?

Image
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx gti turbo

Post by janky »

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: 1985 cx gti turbo

Post by citro1cx »

glimrende :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx gti turbo

Post by janky »

Tenkte det var på sin plass med en tilbakemelding.
Har høstferie og det har vært tørt og fint vær her,så jeg har faktisk brukt bilen en hel del.Den har gått upåklagelig.Om det er tilfeldig eller om jeg fant feilen er dog uvisst.Jeg gikk etter beste evne gjennom alt av koblinger og releer relatert til tenning og innsprøytning,uten å finne noe som helt sikkert kunne være årsaken.Klarte heller ikke å framprovosere feilen.Der var jo en hel del koblinger rundt batteri og releene som så suspekte ut.Forsøkte å ordne opp i dette med rensing av kontakter,og nye kontakter der det var nødvendig.Alt vel så langt,tenker jeg setter den i vinteropplag om ikke så mange dager.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: 1985 cx gti turbo

Post by mads »

janky wrote:.. det har vært tørt og fint .. Klarte heller ikke å framprovosere feilen
Har du prøvd å dusje tennspolene med vann? Kom på en runde vi hadde med hikkende CX, til slutt så vi gnist fra spole mot gods. Antagelig har det vært noen sprekker i innpakningen, nok til å gi fusk i tenning. Litt i blinde og du har kanskje vært etter spolene også.
Post Reply