1985 cx gti turbo

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

Post Reply
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

1985 cx gti turbo

Post by janky »

[img]
image.jpg
image.jpg (173.04 KiB) Viewed 4548 times
[/img]

Nå har denne stått urørt i fem år,så nå er det på tide å få den på veien igjenn.
Har jo blitt veteran også.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: 1985 cx

Post by pål »

Å dette er ?? :)
har masse Citroèn:-)
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Dette er en -85 GTI TURBO
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: 1985 cx

Post by pål »

Å første trinn blir å få den ned på gulvet :lol: :lol: :lol:

Grom vogn :)
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: 1985 cx

Post by Sturla »

den var fin, jeg har også en slik i denne fargen, kremhvit.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Da starter den naturligvis ikke.
Har ikke sjekket så mye,men den har ihvertfall gnist.
Om den får bensin vet jeg ikke,men skal bensinpumpen gå når tenningen er på?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: 1985 cx

Post by rundgren »

Fin bil!

Bensinpumpen skal ikke gå før du starter. Men den er lett hørbar - hvertfall hvis du får noen til å sette seg på huk ved siden av bilen mens du drar rundt.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: 1985 cx

Post by Sturla »

Sjekk jordingspunktet på innsiden av skjermen ved batteriet, puss kontaktene og skru sammen igjen. Bilen har jo stått lenge, det kan være dårlig jording der. Da starter bilen såvidt, og så dør den igjen. Det gjorde hvertfall min.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Hei.

Mener jordingen er ok.
Skrev et innlegg på citroenakkutten.Her er det.

Hva skjedde videre,etter at bilen din startet så vidt?

[quote]

Hei er norsk og ny på dette forumet. :D

Søker hjelp til problemløsning,håper noen kan hjelpe.
Saken er den at jeg har en GTI turbo som ikke har vært startet på ca.5 år.Den har vært lagret tørt innendørs.
Nå er den veteran,og jeg tenkte å registrere den.
Problemet er at jeg ikke får liv i den.
Jeg sjekket først om den har gnist,og det har den.
Hørte ikke bensinpumpen starte,og hadde ikke trykk i railen.
Konsentrerte meg så om det store blå releet bak venstre framlys.
Lasket over mellom 87b og 30. 87 går det ingen ledning til.Nå starter bensinpumpen direkt,selv om tenning ikke er på.
Ok,nå starter bilen,går noen sekunder før den stanser.Dette skjer hver gang.
Nå tar jeg av kontakten til kaldstartsdysen framme på venstre side av insuget.Da starter den ikke.Setter jeg den på igjenn starter den og går noen sekunder.
Mistenker at den får bensin kun gjennom kaldstartsdysen .
Nå står jeg egentlig fast.Håper at noen kan gi meg tips til feilsøkning.
/quote]
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

Hey,

Ikke 100% sikker på hvordan disse kaldstartdysene opererer (de finnes jo ikke på senere modeller), men lurer på om de ikke gir ut en konstant dusj i en tid som er bestemt av temperaturen. Tiden er analogt "utregnet" i ecu'en, og det betyr at den har strøm.

De andre dysene blir imidlertid skrudd på 2 ganger pr rotasjon, med en varighet som er avhengig av luftmengden som motoren puster. Timingen kommer fra tenningssystemet, tidspunktet er ikke kritisk men ecuen trenger timingpulsen fra tenningssystemet for å trigge dysene. Det er ikke umulig at driverene til dysene, som sitter i ecuen dør, men hvis det ikke var vann i boksen før den ble satt vekk, og den fungerte da den ble satt vekk, er det nok mere sannsynlig at triggersignalet ikke kommer frem. Det kan være dårlig kontakt i en konnektor til tenningsmodulen, eller i og for seg til Ecu'en også.

Ellers er vel både de vanlige dysene og bensinpumpe avhengig av signal fra luftmengdemåleren, så kanskje bør kontakten til denne sjekkes også.



-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: 1985 cx

Post by rundgren »

dagmatti wrote:Hey,

Ikke 100% sikker på hvordan disse kaldstartdysene opererer (de finnes jo ikke på senere modeller), men lurer på om de ikke gir ut en konstant dusj i en tid som er bestemt av temperaturen. Tiden er analogt "utregnet" i ecu'en, og det betyr at den har strøm.

De andre dysene blir imidlertid skrudd på 2 ganger pr rotasjon, med en varighet som er avhengig av luftmengden som motoren puster. Timingen kommer fra tenningssystemet, tidspunktet er ikke kritisk men ecuen trenger timingpulsen fra tenningssystemet for å trigge dysene.
På det du skriver høres det nesten ut som om svinghjulssensoren kan være verdt å sjekke...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Husk at nå er det store blå releet fjernet.Det står en lask mellom pinnene 87b og 30.
Hva er funksjonen til dette releet bortsett fra å styre bensinpumpen?
Bilen ble kjørt for egen maskin inn i garasjen for 5-6 år siden.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: 1985 cx

Post by Black Lemon »

rundgren wrote:
dagmatti wrote:Hey,

Ikke 100% sikker på hvordan disse kaldstartdysene opererer (de finnes jo ikke på senere modeller), men lurer på om de ikke gir ut en konstant dusj i en tid som er bestemt av temperaturen. Tiden er analogt "utregnet" i ecu'en, og det betyr at den har strøm.

De andre dysene blir imidlertid skrudd på 2 ganger pr rotasjon, med en varighet som er avhengig av luftmengden som motoren puster. Timingen kommer fra tenningssystemet, tidspunktet er ikke kritisk men ecuen trenger timingpulsen fra tenningssystemet for å trigge dysene.
På det du skriver høres det nesten ut som om svinghjulssensoren kan være verdt å sjekke...
Hvis det er svinghjulsfølerne, får du vel ikke start i det hele tatt. Hva med kontakter til coilene. Sjekk at de sitter skikkelig. Sjekk også at den ikke suger falsk luft. Det kan være at noen av slangene har morknet eller blitt gnaget i stykker i løpet av disse fem årene.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

Black Lemon wrote:
rundgren wrote:
dagmatti wrote:Hey,

Ikke 100% sikker på hvordan disse kaldstartdysene opererer (de finnes jo ikke på senere modeller), men lurer på om de ikke gir ut en konstant dusj i en tid som er bestemt av temperaturen. Tiden er analogt "utregnet" i ecu'en, og det betyr at den har strøm.

De andre dysene blir imidlertid skrudd på 2 ganger pr rotasjon, med en varighet som er avhengig av luftmengden som motoren puster. Timingen kommer fra tenningssystemet, tidspunktet er ikke kritisk men ecuen trenger timingpulsen fra tenningssystemet for å trigge dysene.
På det du skriver høres det nesten ut som om svinghjulssensoren kan være verdt å sjekke...
Hvis det er svinghjulsfølerne, får du vel ikke start i det hele tatt. Hva med kontakter til coilene. Sjekk at de sitter skikkelig. Sjekk også at den ikke suger falsk luft. Det kan være at noen av slangene har morknet eller blitt gnaget i stykker i løpet av disse fem årene.
Det tror jeg stemmer, svinghjulsfølerene fungerer ihvertfall i starten siden den går litt. Jeg skrev kontakten til luftmengdemåleren, men luftlekkasje er også et bra poeng. Har en mus (f.eks. :D ) gnaget en slange vil bensinpumpe og de vanlige dysene ikke gå, men hvis du tvangskjører pumpa vil kaldstartdysa fungere og la motoren gå 'umålt' i noen sekunder. Du kan jo holde hånda foran luftfilter innsug og kjøre motoren litt på starteren og kjenne om den suger der i det heletatt (starter innslaget sin ledning har en kobling hendig rett ved plusspolen på batteriet).

Er ikke sikker på hvilke andre funksjoner det blå releet har, men tipper det også gir noe til ecu'en.


-m
Post Reply