1985 cx gti turbo

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Kontaktene under reservehjulet er OK.Har sjekket og sjekket og har kontakt alle steder.Tror dette må være en komponent feil.Hva skal jeg konsentrere meg om tenning eller innsprøytnings-styringen?
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: 1985 cx

Post by Sturla »

Min hadde et ledningsbrudd i en krympekobling mellom grønn og gul ledning inni bunten til coilene. Den var veldig vond å finne, og det var så mye tape og krysskoblinger at det ikke er godt så si hva som er opprinnelig og hva som er ettermontert, alarmer på tenningslåsen, brente releer etc.
Beklager dårlige bilder, dette er en del tid siden. Man kan se det på det første bildet, det andre er bare med for å vise hvor i ledningsnettet jeg mener.
Image Image
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Lurer på om noen har en fungerende ECU som jeg kan låne for en test start.
Bosch 0 280 000 224
Er det noen som eventuelt kan reparere den som står i bilen,om feilen ligger der.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

L-jetronic ecu'en har jeg aldri byttet drivere i, men hvis de er gåene er de nok enkle å lodde ut og bytte. AEI boksen har jeg derimot byttet drivere i en gang.

Du kan teste om det er noe liv i boksen ved å skru av "common" railen med dysene hengende på, og sette hver av injectorene ned i hvert sitt målebeger. Så starter du motoren ~20-30 sekunder. Da får du samtidig sjekket sånn ca om dysene spruter ut like mye bensin. Jeg gjorde dette på en gti t2 i sommer, og der var det veldig jevn sprut, men fant ut at ene pakningen var dårlig, så en sylinder fikk masse falsk luft inn rundt dysa! Det er absolutt verste plassen å ha luftlekkasje.

Men en annen ting jeg opplevde for mange år siden var at dysene "satte" seg etter lengre tids lagring. Jeg lurer på om det kan være mulig å dytte litt på spissen for å løsne dem, men vær veldig forsiktig.


-m
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Har jo brukt bilen en del i sommer,men så begynte motoren å stoppe,for så å starte igjen som om ingenting var skjedd etter en tid.
Dette hendte oftere og oftere,var ikke noen nytelse å bruke den når du satt å ventet på at den skulle stoppe.Så jeg parkerte den i garasjen mens leken var god,og nå vil den ikke starte i det hele tatt.Når den stoppet så var det momentant,som når du skrur av tenningen.Ingen fusking i forkant.Nå er jeg ingen ekspert,men i mitt hode må det være noe elektrisk.Finner ingen kabelbrudd.Den pumper bensin som bare det,og har tenning.
Tenkte om noen kunne låne meg en ECU så kunne jeg konstantere eller eliminere feil ved ECU en.
P.S. Kom på noe,hvor blir injectorene jordet?
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: 1985 cx

Post by mads »

janky wrote:P.S. Kom på noe,hvor blir injectorene jordet?
Oj! Dette gjelder T2, usikker på 85 der... Pinlig :shock: Med en liten stump ledning skrudd i motoren (ventildeksel om jeg husker rett). Jordledningen er en del av det lille nettet til dysens som er koblet med to(?) kontakter under reservehjulet. De har altså sitt eget jordpunkt de ikke deler med noen andre, ja.

Putter du dysene i en bøtte som Dag M foreslår ser du om de slipper ut bensintrykket ned i mølla. Ingen brum uten suppe forbi dysene.. 8)
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Kom på noe.Her er to innsprøytningsreleer,det store og et mindre.Det ser ut som injektorene får 12V gjennom dette minste releet og så sørger ECU for jord.Kan dette stemme? Er som sagt ikke særlig flink med det elektriske,så dette har jeg ikke sjekket. :oops:
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

janky wrote:Kom på noe.Her er to innsprøytningsreleer,det store og et mindre.Det ser ut som injektorene får 12V gjennom dette minste releet og så sørger ECU for jord.Kan dette stemme? Er som sagt ikke særlig flink med det elektriske,så dette har jeg ikke sjekket. :oops:
Jeg tror begge deler finnes med bosch l-jetronic! Jeg herja med en peugeot 505 gti en gang, og der var det slik du beskriver, så fort du satte på tenning kom det 12V på injectorene, men ecu jordet dem når de skulle åpne. Men jeg har lest litt i denne: http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm, og på denne Alfaen er det tydligvis helt motsatt! 8) Vet ikke om begge deler finnes på cx, det hadde jo vært utrolig egentlig.

-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: 1985 cx

Post by mads »

CX finnes både med og uten arbeidsrele sammen med "store blå". Og plassering varierer fra år til år, tror kun det er to år av snurrboCX som har samme motornett og bokser, 87-88 .. eller var de to andre år :?: :(
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Da har jeg sjekket det releet,og uheldigvis så funket det.
Har 12V til injektorene.Får fortsette med ledningene som går fra releene bak til ECUen,for å se om det kan være noe brudd der.

Men lurer på. Jeg har 12V på begge ledningene til injektorene.Er det normalt?
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

16_NEW.jpg
16_NEW.jpg (239.61 KiB) Viewed 3623 times
Et håp om ledningsbrudd. Her skal det vel være kontakt mellom pin 87 på bensinreleet og pin 11 på den hvite kontakten på tenningstyringen,stemmer det.Det har jeg nemelig ikke her,og hva er egentlig 43? Betjening av tilskuddsluft står det,og kan problemet ligge i den komponenten?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

Lufttilskudd er en ventil som slipper inn mere luft til motoren når den er kald. Den bypasser gassen. Det er en bimetallfjær, og den blir varmet opp med strøm som du har funnet ut, men også varme fra motoren da den er montert bak på motoren litt nedenfor dysene. Bilen starter helt fin uten strøm til denne, men vil ha litt høy tomgang en periode under oppvarming.

2x 12 V til dysene er riktig, men kobler du på et oscilloscop vil du se at den fra ecuen veksler mellom 12 og 0. Hvis ECU er iorden, og har fått melding fra LMM om at motoren puster da. Hvis ikke LMM sier fra om dette vil vel heller ikke bensinpumpa starte.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

Det går også et signal fra AEI modulen til injection ECUen, en puls for hver gang motoren snurrer. Dette brukes for å drive hele innsprøytningen, så uten denne vil ikke dysene åpne.


-m
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Er ikke særlig gøy dette.
Her er status.

Har forbindelse mellom AEI og ECU.

Har ikke forbindelse mellom pin 87 på innsprøytnings rele og AEI,og det skal det vel være.

Har forbindelse mellom lufttilskudd og innsprøytnings rele.

Finner ikke ut hvor gul leder fra innsprøytnings rele og grønn fra tilskuddsluft er koblet sammen.Bensinpumpen får vel også strøm fra samme sted.

Og så er det forbindelse mellom jord og pin 87 på kontakten til innsprøytnings rele?????
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

Hmm.. Ligger hele diagrammet over noe sted, ikke bare utsnitt? :)

Pinne 87, gir den strøm til både ecu og aei? Og er pinne 87 faktisk koblet til jord når tenningen er på?


-m
Post Reply