1985 cx gti turbo

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Har hele diagrammet.Problemet er at filene er for store.
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

Litt lav oppløsning, men bedre. :)

Ser jeg riktig om det ser ut som pinne 87 på releet skal forsyne bensinpumpe, luft-tilskudd, og AEI? Med andre ord skal denne opp på 12V når motoren starter å gå rundt. Ljet ECU får strøm fra 15, og det er denne som styrer rele med pinne 87. Hvis du måler jord på pinne 87 er det dårlig butikk, men sikker på at du måler jord, og ikke bare 0V? Det skal være 0V der hvis motoren står rolig, selv om tenningen er på tror jeg. Motoren må vel snurre/puste for å sette på spenning der. Hvis du ikke måler kontakt fra 87 til AEI vil vel motoren ikke få gnist, og ljet ecu vil heller ikke gi signal til dyser om å sprute bensin. Det rare er at jeg klarer ikke å se hvor koblingen/turtallspulsene fra AEI til L-jeg ecu går?

-m
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Vel,nå går den,selv om jeg ikke er stort klokere av den grunn.Motoren var i hvert fall potte sur.
Du har rett i observasjonene dine.Jeg fant koblingen mellom 87 på det blå releet,bensinpumpe,tilskuddskuddsluft og AEI,som diagrammet viser.Alt så friskt ut,men fortsatt ikke kontakt til AEI.Jeg har sjekket om det er kontakt mellom forskjellige kontakter med alt frakoblet,har ikke målt spenning.Kontakt til jord fra 87 på det blå releet må komme fra bensinpumpen.

Kan jo sende diagrammet på e-mail om ønskelig.

Hvor store filer kan man legge inn her? Alt jeg har er for stort.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

Det med bensinpumpen har du rett i, det er ikke mange ohm gjennom den. Men det kan jo nesten høres ut som det er strøm til AEI som er problemet da.

Du kan laste opp store bilder på cx.zapto.org/gallery. De du hadde der er veldig nyttige så det hadde ikke vært så dumt for fremtidige problemer heller. :)


Defekte drivere i ljet ecu tror jeg nesten ikke jeg har hørt om, så med mindre du ved uhell kortslutter ledningene, eller en dyse ryker slik at den kortslutter tror jeg det er liten sjanse for det. AEI derimot kan ryke. Men mye større sjanse er det for at den ikke får strøm, eller at noe annet ikke får strøm. Husk at ledninger kan være irret nesten av selv om de ser friske ut. På xmen jeg hadde var flere ledninger midt under bilen irret 5-10cm opp fra kontaktene, og de kan være av noen cm unna kontaktene, så sjekk de nøye.


-m
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Var ute å sjekket.Bilen starter og går fint,men fortsatt ikke kontakt til AEI.Er det noe jeg har misforstått?
Skal laste opp filene.
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Tenkte jeg skulle laste opp filene,men jeg klarer ikke å logge meg på cx.zapto.org/gallery?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

Feil passord? :)


-m
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Feil passord? :)
Mulig,men hvordan registrerer jeg meg som ny bruker?
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Del av koblingskjema 1985 gti turbo.

http://cx.zapto.org/gallery/view_photo. ... 463&id=aaa
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: 1985 cx

Post by dagmatti »

Knallbra! Men har du fått den til å stoppe igjen? Du bør vel ta en runde og dra og røre på alle involverte koblinger mens den går helt til den stopper hvis ikke.


-m
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Får den ikke til å stanse.Nå starter den og går som en klokke. Fikk heldigvis skiftet frostveske og kjørt den litt,det sprakk en slange på siste turen så jeg måtte fylle på med vann.Har en sak til; kjøleviftene starter ikke på første trinnet,så jeg må få orden på det også.Vanskelig å få oversikt i ledning og rele-salaten foran batteriet så jeg prøvde å organisere litt.Fant også en del ledninger som ikke var tilkoblet noe nede i kaoset.Får finne ut av det etter hvert.
http://cx.zapto.org/gallery/view_photo. ... xxx&id=aaa
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: 1985 cx

Post by mads »

janky wrote:kjøleviftene starter ikke på første trinnet
Ofte defekt føler i radiatoren. Henger jeg med er det to bi-metallfjærer i føleren som skal jorde. Med tiden er det ikke kontakt gjennom føleren lengre, oftest på trinn1 siden det brukes mest. Se om viftene starter som de skal ved å jorde et og et ben i kontakten til føleren.

Snakker her om føleren med tre ben, et permanent jord og to trinn til viftene. Følere med to ben er vel eldre modeler som kun hadde av/på for vifta.

Ny føler fra ClassicParts fungerer fint i TGI, jeg syns trinn1 kommer ved vel lav temperatur, kanskje et litt ivrig/nervøst rele? Og ny radiator er et mirakel på gammel bil.
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

Viftene fungerer nå.Det var dårlig kontakt i en kobling framme ved viftene. :)
Det skal vel svære slik at begge viftene går sakte på trinn 1,og en vifte hurtig på trinn to.
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: 1985 cx

Post by janky »

En sak til.Hvordan justerer man tomgangen? Den er noe høy.
Post Reply