80 CX Athena importert fra Frankrike

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

80 CX Athena importert fra Frankrike

Post by dspecial »

to uker og to dager igjen til ferden går til Frankrike for å hente denne nylakkerte 1980 Athena som ble kjøpt i ferien i sommer.

https://www.dropbox.com/s/297zzr32me6jf ... 9.jpg?dl=0

Gleder meg til 160 mils tur fra syd-frankrike til Kiel :)

Galskapen (og bankenes lånevillighet) lenge leve!!

Trond
Last edited by dspecial on Sun 17 Jan, 2016 13:45, edited 1 time in total.
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: CX snart i Norge

Post by givretto »

Ser snadder ut, heldiggris! 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX snart i Norge

Post by rundgren »

Aiai! Utrolig snasent. Gratulerer!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: CX snart i Norge

Post by dagmatti »

Gratulerer! Nå mangler det bare noen bilder på galleriet og linket inn her. :wink: :lol:


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX snart i Norge

Post by jonsto »

Kommer vel både artikkel og bilder i Citrophile tenker jeg. :-)
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Re: CX snart i Norge

Post by jamag »

Gratulerer med CX! Bilen ser virkelig flott ut.. Har du flere bilder du kan dele med oss?

-Jan Magne
____________

Litt for mange CX'er..

____________
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Re: CX snart i Norge

Post by dspecial »

Da er bilen endelig godkjent og venter på norske skilter. Måtte gå en ekstra runde pga dårlig håndbrekk, litt høye lys og løst batteri.

Før jeg setter inn bilen for vinteren ønsker jeg å bytte frostveske. Sydfranske krav blir litt for puslete for en norsk vinter... Bilen skal stå relativt varmt i vinter men greit å vite at dersom det oppstår et strømbrudd så bunnfryser ikke bilen :)

Da vil jeg samtidig skylle igjennom hele kjølesystemet og få ut evt gørr.

Noen som har en grei oppskrift på det? Bør termostaten ut? Hva slags frostveske bør jeg velge? Tradisjonell blå eller noen av de andre fargene? Er det noe poeng med longlife? Er det antall driftstimer eller kalendertid som bestemmer levetiden?

Trond.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: CX snart i Norge

Post by Sturla »

Husk å legge musegift i bilen! Gjerne en "fuktsluker" også.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX snart i Norge

Post by mads »

Vanlig frostvæske har gjort jobben her. Deler av kjølekretsen er laget av materiale så vidt over papp i kvalitet så korrosjon og svetting vil du nok se. En "paraply" over dynamo kan være en ide. Termostaten kan du la sitte, de boltene knekker du først når du må...

Et gammelt kjøleanlegg har uansett godt av å bli renset. Vurder en ny radiator, jeg har opplevd nær mirakler med det. Ellers tror jeg på å plukke ut og vaske det som lar seg pelle greit ut som ekspansjonstank, radiator og bruke hageslangen både gjennom motor og varmeapparat. Foran på blokka sitter det en (næ, var det ikke to?) dreneringsbolter rett i støpejernet, ganske mye veske kommer ut den veien.

Lykke til med å grise til ny bil :mrgreen:
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Re: CX snart i Norge

Post by dspecial »

Takk for det :)

Jeg har nå fått gått igjennom bilen litt mer i detalj, og begynner å få en liten liste med ting å gjøre.

Rust har jeg ikke funnet noe sted, bortsett fra "brettet" der batteriet står. Der er braketten som batteriet spennes mot (under alle releene) rusten, og braketten/platen batteriet står på er rusten og har et par små hull.

For meg ser det ut til å være en kurant jobb å borre ut sveisepunktene (i hvert fall de jeg ser ovenfra) og ta ut hele braketten og sandblåse og reparere denne. Er det så greit som jeg tror å få ut braketten, eller må jeg ut med motoren for å komme til på undersiden? Finnes dette som reservedel?

Utover det så har jeg nok en liten lekkasje på varmeapparatregisteret (kjenner det på lukta når varmen skrus på) samt at begge øvre bærekuler bør skiftes (defekte mansjetter), og en ytre drivakselmansjett. Ikke de store greiene på teknisk side med andre ord.

Alt i alt et overkommelig vinterprosjekt :)

Trond
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX snart i Norge

Post by mads »

dspecial wrote:Utover det så har jeg nok en liten lekkasje på varmeapparatregisteret
Ah.. klassiker, gled deg til å sage i ny bil ;D Hvis ikke det allerede er gjort da, høres ikke slik ut på bilen ellers. Greia er at for å bytte register i varmeapparat kan man skru ut klimaboksen (det er gjerne det siste før girstanga som går ut ved hugging..) eller sage i den. Akuten, mekartips eller sånne har oppskrift på hvor man sager.

Start med å ta av panel på høre side av klimaboks så ser du litt om hvor mye det evt kommer på utsiden og ned i gulvet.
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Re: CX snart i Norge

Post by dspecial »

Da har jeg så vidt begynt på CX-en, og har tatt ut førersetet og gulvteppet. Jeg visste at teppet var fuktig, men regnet med at det var frostvæske pga lekkasjen i registeret, men det ser ut til at det er LHM. Isolasjonen på undersiden er godt gjennomtrukket av LHM. Det var en stor lekkasje i blekkspruten under tanken som jeg har fikset, men jeg har ikke tenkt på at LHM-en kunne finne sin vei inn i bilen. Etter å ha rådført meg med Helge S og Torfinn er jeg ganske sikker på at det er det som er årsaken til fukten. Eventuelt i kombinasjon med lekkasje på bremseventilen. Teppebiten bak clutchpedalen har blitt misfarget av den svarte guffa på baksiden, som har begynt å gå i oppløsning pga LHM-en. Det blir en nøtt å få renset. Det ser ikke ut til at det har kommet frostvæske fra registeret i midtkonsollen, men jeg forstår det slik at det først og fremst renner ut på passasjersiden. Setet og teppet på den siden regner jeg med å få tatt ut til helgen. Heldigvis så var bilen like rustfri under teppet som resten av bilen ser ut til å være. Isolasjonen under matta har begynt å gå i oppløsning så den må nok skiftes ut...

Før jul håper jeg å ha fått ut dashbordet og varmeapparatregisteret. Da kommer jeg også godt til for å få renset og tettet der LHM-en har kommet inn og evt få reparert bremseventilen.

Image

Trond
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX snart i Norge

Post by jonsto »

Du må sjekke den gummi tettingen som sitter i ventilen. Enkel å skifte.

Image
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Re: CX snart i Norge

Post by dspecial »

Takk, det skal jeg sjekke. Må sende en bestilling på bærekuler + litt småplukk til CX basis, men venter til jeg har fått ut dashbordet hvis det skulle være noe mer jeg trenger.

Trond
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Re: 80 CX Athena importert fra Frankrike

Post by dspecial »

Har fått gått igjennom bilen litt mer. Det gledelige er at jeg, med unntak av ett sted, ikke har klart å finne rust. Kanalene ser strøkne ut både utvendig og innvendig. Dette er bilde tatt fra hjulbuen foran gjennom den store gummiproppen som sitter der:
Image

Midt i hjulbuen på venstre side var det det imidlertid et uforklarlig rusthull på størrelse med en femkrone under rustbeskyttelsen og på baksiden var det noe som så ut som isolasjon:

Image

Etter å ha demontert spylervæskebeholderen fant jeg fort ut hva som var årsaken. I høyre skjerm var det et kjempestort musebol bygget med isolasjonsmateriale iblandet tomme hasselnøtt-skall. "Toalettet" har helt tydelig vært i hjørnet bak beholderen, og der har det naturlig nok dannet seg rust, men bare veldig lokalt på ett sted. Mus tisser tydeligvis på samme sted hver gang...
Image

Jeg har fått gravet ut det meste av isolasjonen og må modifisere en støvsugerslange for å få opp siste rest fra bakre del av forskjermen, men det ser ut til å være greit å komme til for å få fikset hullet.

Heldigvis så har musene ikke hentet isolasjonen fra interiøret eller andre steder på bilen, og bortsett fra litt hasselnøttskall her og der i motorrommet har jeg ikke sett andre skader forårsaket av mus :)

Har også gått til anskaffelse av "Fluid film" som jeg skal behandle alle hulrom med i henhold til Citroens rustbeskyttelsesskjema.

(http://www.bilkontroll.no/?gclid=Cj0KEQ ... AvNp8P8HAQ)
Litt småprosjekter skal man jo ha...

Trond
Post Reply