Mer fraspark?

Store og små CX prosjekter.

Moderator: moderator

olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Mer fraspark?

Post by olav48 »

Mange gode råd fra folk i klubben og utenfra er å få CX'en min til å gå som den skal, en CX 25 Turbo 1986 med 180' på klokka. Den er bortimot rustfri (!) og ellers i utmerket stand. Jeg har nettopp fjernet en defekt katalysator og satt inn ny bakpotte fra Svendsen X, men frasparket savnes fortsatt. Gode selgere hos DP Engineering i Nederland har følgende forslag til trinnvis oppgradering:

1. Nytt VEMS EFI-anlegg med tuning og det hele: Ca 2.500 EUR
2. Ny turbo uten skifte av ex.manifold og wastegate: Ca 1.500 EUR
3. Som 2), pluss ny exh.manifold og wastegate: Ca 2.500 EUR

Mener dere - som fruen - at 50 tusen er rene skjære bilgalskap? Vel, må jo avskrive galskapen over fem år, og da så ...
Har noen av dere i Forumet erfaringer med slike oppgraderinger?

Gevinster: Alt det som følger av et helt moderne EFI-anlegg, forbruk, effekt, pålitelighet etc.
Ulemper: Høyere slitasje på clutch, motoroppheng, ventiler, eller annet som følger av ekstra 40 - 50 Hk, eller hva sier fagkunnskapen?

mvh
Olav
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Mer fraspark?

Post by dagmatti »

Hei,

synes det høres kult ut! Men helt original, hvis det er et poeng, blir den jo ikke etterpå. Men det er mange fordeler med ny motorstyring.

Det er jo mulig å montere bedre motorfester også, det kan være en god ting. Er det mulig å relativt enkelt få fatt på kraftigere clutch også mon tro?

Det er forresten mange forskjellige motorstyringer ute å gå, og det er ikke umulig å montere disse selv. Det tar tid, men kan være gøy. :)


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mer fraspark?

Post by mads »

olav48 wrote:Ulemper: Høyere slitasje på clutch, motoroppheng
Akkurat det der er vel mye opp til operatøren bak kringla... Det går an å dra ut mange fjordinger uten at det er der det røyner på, som regel er hjulgummi en av de første plassene det vises/merkes. Husk at det kun er lyskryss i starten 8) Personlig har mine mest ..ermm.. kritiske oplevelser med fart vært i forbindelse med å redusere den. Nuvel.

Vår mann hos DP har i mine øyne en styrke i selv å omgås vinkelbiler, blandt mye annet og åpenbart like dem. Jeg tror jeg ville bytta de tre gamle boksene (luftmengde, tenning og innsprøytning) og en pose rele og et fuglereir eller to med (korroderte..) ledninger (store blå, kaldstart og sikkert flere) med ny motorstyring og sikkert dyser. Her er det interessant om det også fjernes muligheter for falskluft. Det er maaaaange plasser det kan komme ureglementert luft inn og ut av rør og slanger til og fra. Det er vel også en tilskuddsventil på baksiden av motoren her, om ny styring tok det også hadde ingen savnet greiene bak der.

Om det så etter ny styring også kommer nye og flere snurrbo'er med og uten vannkjøling og nitro og grenrør og krimskrams - den tid den sorg. Ingenting av det kommer til nytte så lenge luft-flappen og pling-plong-kontakter regulerer. Unntaket her er vel galningen i England med dobbelt-luft-flapp, men det er nok unntaket :)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Mer fraspark?

Post by rundgren »

olav48 wrote:Mange gode råd fra folk i klubben og utenfra er å få CX'en min til å gå som den skal, en CX 25 Turbo 1986 med 180' på klokka. Den er bortimot rustfri (!) og ellers i utmerket stand. Jeg har nettopp fjernet en defekt katalysator og satt inn ny bakpotte fra Svendsen X, men frasparket savnes fortsatt. Gode selgere hos DP Engineering i Nederland har følgende forslag til trinnvis oppgradering:

1. Nytt VEMS EFI-anlegg med tuning og det hele: Ca 2.500 EUR
2. Ny turbo uten skifte av ex.manifold og wastegate: Ca 1.500 EUR
3. Som 2), pluss ny exh.manifold og wastegate: Ca 2.500 EUR

Mener dere - som fruen - at 50 tusen er rene skjære bilgalskap? Vel, må jo avskrive galskapen over fem år, og da så ...
Har noen av dere i Forumet erfaringer med slike oppgraderinger?

Gevinster: Alt det som følger av et helt moderne EFI-anlegg, forbruk, effekt, pålitelighet etc.
Ulemper: Høyere slitasje på clutch, motoroppheng, ventiler, eller annet som følger av ekstra 40 - 50 Hk, eller hva sier fagkunnskapen?
Gutta på DP har de rette svarene. Og prisen er heller ikke ille i forhold til hva sånt kan koste.
Jeg hadde bestilt og var klar for å få montert nr.1 her, men det stranda i siste liten på manglende ledningsnett og det at jeg like etterpå oppdaget banking i "con rod bearings" gjorde at jeg utsatte hele greia. Nå ser jeg på motorbytte.
Har sittet på i CX med dette og mer til (ny innmat, raceclutch, Quaife diff+++) gjennomført, og det gikk helt latterlig bra.

Skal ikke skryte på med så mye fagkunnskap selv, men snakka mye med de som har den slags og gjorde litt research ellers når jeg vurderte det samme. * Clutch går i praksis fortere, men bør ikke være noe veldig stort problem
* Motoren ellers er utrolig solid og tåler sannsynligvis mye mer juling enn mer moderne konstruksjoner
* Det er klart det blir større belastning på motorfester, men tror ikke det bør bli så dramatisk - kommer an på sjåfør. Og det er sannsynligvis det øverste det går hardest utover, og det er ikke så vanskelig å bytte. Mitt motorfeste er reproduksjon med oransj nylon i stedet for gummi - skal være litt mer solid så bytte til denne typen kan du jo vurdere.

Oppsummert: Kjør på! Det er ikke skummelt, og ikke såååå dyrt (skrem evt. kona med båtkjøp eller noe annet som er ordentlig dyrt så hun får ting i perspektivt). DP er rette instans. Skrap kontoen og sett kursen sørover. Kan kanskje kombineres med ICCCR-tur i august?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mer fraspark?

Post by mads »

rundgren wrote:banking i "con rod bearings" gjorde at jeg utsatte hele greia. Nå ser jeg på motorbytte.
huh? Nå som du har sjans på renovert mølle med balanserte akslinger, letta svinghjul, høyere komp, høyere løft på kammer, og, og, og masse kos og nuss inni.. 8) 8) 8)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Mer fraspark?

Post by dagmatti »

Enig i at det ikke er noen vits i å la motorfester og clutch stoppe noen morro; disse tåler mye originalt, og det er nok heller antall km som tar disse fremfor antall hk. Det gjelder i stor grad andre lager/foringer osv. også.

Men lurt å høre på sin egen magefølelse her, til syvende og sist. :) Moderne motorstyring og tuning blir bra det, men det forutsetter at det er det du vil ha, i en gammel klassiker. :) Det er mange som foretrekker bosch l-jet i en bil fra 80-tallet, og heller kjøper seg en ny bil med masse gamp og ny motorstyring. Men nå har jo cx'er noen kvaliteter som ikke finnes i nyere biler også, så... vil tro du ikke trenger å avskrive kjøregleden etter 5 år ihvertfall. :)


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mer fraspark?

Post by mads »

Godt poeng, DagMatti! Orginal-taliban blir jeg aldri, til enhver tid er det gjort endringer, fomlet og pilla på alt mulig selv om for eksempel noen av Fraksjonistene i B11-klubbene ikke tror på det. Enkelte der var bestyrtet etter et felles treff med XM'er, Xantia og slikt. Og skulle du vite, noen der hadde glede av å trimme bilene sine.. :shock:

Eksperimentering med dempere, modifisering av alt mulig, sjonglering av gassere og dyser, rør, slanger, bøyde og rette piper og maktene må vite hva. Alt dette er eldre enn bilen, trekkdyrene var helt sikker utsatt for lignende i sin tid, alle har set på røverfilm hvordan dampmaskiner kan yte over evne ved å klå på sikkerhetsventilen og øke trykket. Listen er endeløs :) Merk at jeg hopper over alt innen automotivt utseende som lakk, felger, lister, plast-ermm.. "-detaljer". Oh...

Det sagt så tror jeg ikke en plugg-in-hybrid CX eller GS vekker rette ..mm.. engasjementet hos meg. Selv om elektrisk drift er overlegen mekanisk (selve driften, ikke hvor strømmen kommer fra og alt rundt). Gammaldags som jeg er må ting og kombinasjoner være noe som med tilstrekkelig velvilje kunne vært gjort omtrent i tiden det var aktuelt. Og husk at det vi vokste opp med ofte er det rette uansett.

Så går det an i hvert fall meget forsiktig, å forsøke å ta inn påvirkning og argumenter :oops: Dusjen er en fin plass å huske hva man tidligere er kommet frem til og tråden her minnet meg på min ypperste CX. Den er slik:
  • Skaff en 22 med så lite rust som overhodet mulig på bekostning av alt mulig annet som farge, bikkjehår, selgers framtoning, hvor i verden øsa står, hengerfeste, hjulbuelys, hjemmelaget alarm, "styling" og alt som ellers er ekkelt og teit. Og uvesentlig for prosjektet / livsløgnen :roll: 22 fordi det er et mer moderne utgangspunkt enn jernklumpen fra 30-tallet. Snakk med noen, DP kan sikkert mene noe om valg her.
  • Prioriter takluke helt nederst, klima er mye bedre. Alt er bedre. Takluke er turn-off, les punktet over..
  • Få skilt på kjerra og kjør, for svarte!! Der det ikke er saltet, årstid spiller ingen rolle <sic>
  • Finn masse feil som dukker opp, fest ting som løsner, bytt pærer som ikke lyser, få teknikken høvelig på plass. Nå er det viktig å begrense seg, fristende å plukke bremsene ned og rense gulvteppene, men kanskje ikke nødvendig..? Med et unntak: Kjøling. Alt nytt eller i orden her. Alt: radiator, varmeapparat, pumpe, termostat, rør, slanger, pakninger, klemmer, alt. Husk hva tråden her handler om: Mere pulver i mølla 8)
  • Blot, fest og feiring av sparegrisen, innføring av moderne motorteknikk, gjerne snurrbo også og rituell avhending av forgasser! Party! Party! Hvor langt og hvor mye man vil varierer, personlig ville jeg undersøkt hvor mye futt og penger det kan bli med elektronikk, ny/renovert kam (22 spiser dem visst) og uten å åpne motor hvis den virker ok. (se over, ut og kjøre! Gass! Gass!) Utred med og uten snurrbo fordi CX 22tct låter helt rett. 2liter tct ca 150 gamp i XU-motoren, 2,2liter tct, tja... Si det :?: Og jeg ville prioritert smidighet / kjørbarhet skyhøyt over råne-skrytetall i maks ytelse.
Sånn :!: Da er det bare å leke videre etter lyster og laster, beise hytta i kul farge, henge opp gardiner og terninger, sveise bur og montere trippteller, flytte batteri baki for bedre vektfordeling, rense tepper og matter og få ny pute under rumpa. Og lignende, denne listen er også endeløs. Uansett har du bygdas feteste doning. Og heldigvis er det flere som kan ha akkurat det, alle i egne øyne :D

Meg da? Foretrekker stassjonsvågn og varebil med blekkfangere. Rare greier det der med bil :?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Mer fraspark?

Post by rundgren »

mads wrote:
rundgren wrote:banking i "con rod bearings" gjorde at jeg utsatte hele greia. Nå ser jeg på motorbytte.
huh? Nå som du har sjans på renovert mølle med balanserte akslinger, letta svinghjul, høyere komp, høyere løft på kammer, og, og, og masse kos og nuss inni.. 8) 8) 8)
Haha, du tar jobben da antar jeg? Tilbyr kaffe og rosinboller som betaling. Ellers er vel det du beskriver fort nærmere 100K om det skal gjøres skikkelig på et seriøst motorverksted? Foretrekker nederlandsk turbo-trim til 25K
Er forresten uansett ikke original motor, blitt satt i byttemotor som nå vel må ha gått 400K snart - store deler av livet med frakoblet wastegate. Så den skal få lov til å pensjonere seg snart tenker jeg.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Mer fraspark?

Post by olav48 »

Mye spenstig lyrikk her :D Men å kalle fartøyet for vinkeljern er bortimot nettrollisme :?

Har faktisk selv tenkt to tanker på dette med arkeologisk verdi, men Madame har vært ute i krigen før min tid: Kat'en var jo noe påklistra herk i seg selv, og dens etterlatenskaper i motorrommet var opptakten til dette prosjektet. Så er det dekk og felg, eksosanlegg, gåkelys, hovedpærer, radio, forsterker og høyttalere som heller ikke har museal status. På den annen side vil slike synder gi redskapen en praktisk bruksverdi utover det å opptre på nærmeste fundamentalistiske veterandag da ... :D

Prisen på euro er jo salt i såret for lystbetonte eksesser, men det blir vel verre før det kanskje aldri blir bedre. Noen tulipaner hjelper kanskje på budsjettkampen i heimen? Forslaget om alternativ investering i båt var jo infamt, men prøvd tidligere. Riktig nok i fartøy som flyr litt høyere over bakken enn CX'ens cruising altitude, og det virker, ja!

Oppildnet - om ikke oppvakt - av forumets guruer og shamaner går prosjektet inn i neste fase: Sluttforhandling med tulipanfolket om pris og plan for jobben. Komplett ny VEMS motorstyring / EFI-anlegg synes uunngåelig, og så får vi krangle litt om opsjon 2) eller 3) på stedet. Prøver å finne et hotellrom før tulipansesongprisene setter inn for fullt ... :mrgreen:

Så langt takk for gode kommentarer og sånt :D
Donasjoner til prosjektet ligger vel utenfor Forumets statutter ...
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mer fraspark?

Post by mads »

olav48 wrote:Kat'en var jo noe påklistra herk i seg selv, og dens etterlatenskaper i motorrommet var opptakten til dette prosjektet.
..sånn som ..ermm.. omtrent resten av motorstyringa..? De putta på en neve komponenter hvert år og til slutt ble det en t2 med abs og kat :P

Godt å høre om fremdriften her!
Glemte i farten at man i tilfellet snurbo må forholde seg til hhv gutte- eller jente-turbo. Gutte-turbo er litt større og sitter på snurrbo-ein mens den litt mindre jente-turbo sitter på snurrrbo-to. Begge med sine fordeler og ulemper. Dessverre kanskje mest av det siste.. Tenningsbank, forbrenningstemperatur, termisk vandalisering av olje og sånt :(

160-170 gamp med 2liter sugemølle som på BX16v og VTS kan vi nok bare drømme om i CX. Noen med en 16v topp i titan til CX 2,5 eller 2,2 på hylla :?: Kanskje noen med mange penger har bygd ræserbil en gang? Mye rart er laget :)
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Mer fraspark?

Post by olav48 »

Glemte i farten at man i tilfellet snurbo må forholde seg til hhv gutte- eller jente-turbo.
Jeg tiltrekkes mest av gutteturbo :!: Tulipanfolket var heller ikke så kjent med kjønnsturboer, men det endte med en Garret GT28RS, som er vellykket benyttet på andre CX-er. Når jeg først er i lavlandet blir det nok et VEMS-anlegg for motorstyring også :D Originaliteten i den aldrende doningen gikk jo tapt med TRX-ene, og da får en finne på andre morosaker :lol:
Uke 15 er plottet på kalenderen, og budsjettet er kranglet på plass. Vel, et herværende Kielferje-selskap robbet meg for 1.500 norske ekstra da jeg utsatte billettkjøpet en ukes tid :evil:

Det kommer nok noen selfies i denne kanalen etter hvert (eller heter det Cxfies?)
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Mer fraspark?

Post by dagmatti »

Kjempekult, dette blir spennende å følge med på! :D


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mer fraspark?

Post by mads »

olav48 wrote:(eller heter det Cxfies?)
CXfis? Det er vel det som kommer ut av pipa bakerst. Og ..ermm.. litt her og der underveis noen ganger :-/
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Mer fraspark?

Post by mads »

..håssen går'e, bli're no pulver i mølla her eller..? 8)
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Mer fraspark?

Post by olav48 »

Ja, nå er prosjektet kommet i mål og voituren har inntatt sin plass i garasjen. Den må nå få utgavebetegnelsen TURBO 1.5 :D

Nytt EFI-anlegg omgjorde motorrommet fra et hysterisk skjærereir til ordnet gjøkerede - ja, gjøken heter VEMS v.3! Fikk også lodda på en ny turbo type Garret GT28RS, men det var strengt tatt ikke nødvendig, mer som reserve for fremtidige krumspring.

Litt vilt å legge ut på en 55 mils Autobahn-tur med en veteran, men som CX-eier må du være en risk-taker! Eneste vesentlige - men ikke uventede - problem var avbalanseringen av de regummierte 190/65R-dekkene. Resonansfrekvensen lå i området 110 - 130 km/t, men es gipt metoden ...
Men lykken skal være med på turen - den aller siste tråden i gassvaieren røk først inne på verkstedet - ikke på motorveien :!: Deretter at en slik gassvaier ble funnet på et lager i nabolaget :D :D

Garret'en måtte ha en tilpassing, for den var tilpasset en T2, og alle vet (!) at der er det noen forskjeller.

Styringsanlegget rettferdiggjorde nye injektorer, nye og kaldere plugger, knocksensor, idle speed, boost kontroll og en kasse full av sensorer og t-rør og slanger far en svunnen tid. Dette hadde de gjort før - her gikk det unna :)

Innkjøring og tuning var en egen prosess, og det ble kastet bort en dag i jakten etter de 155 Hk som skulle befinne seg der. De fant 133, men det var jo ikke akseptabelt. Fuel grade kom opp som en spøk, men det viste seg å være alvor. Den siste stasjonen på Autobahn hadde ikke 98, så det ble etterfylt 30 liter 95. Hollandsk banning og drenering av tanken måtte betales som extra! Ny tuning og timer i lab'en. Eieren har knapt sett 4.000 rpm på denne doningen, men her kjørte de friskt opp til fuelkutt på 5.000 rpm. Et antatt dårlig ventilsete ga litt blårøyk under torturen, så de skrudde ikke opp turbotrykket slik de hadde planlagt. Fiks ventilene, så skal vi gi deg 50 Hk til :D

Dynokurvene viste 193 Hk og 333 nM, og da var vi i mål. We found the missing horses :D :D :D

Med 130 i snitt til Kielferja søndag morgen, så ble ikke bensinøkonomien så imponerende langt under l/mil, men det får så være ...

Sparer bilder og grafikk til en røverhistorie i Citrophile.
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
Post Reply